1 van de 2
 1 2 Volgende > 

schade verhalen…
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 981

Gepost: 10 mei 2006 10:09 PM

beste forummers,

Vandeweek probeert iemand zijn raam van bovenetage te openen maar slaat het raam uit het kozijn, op het dak van mijn auto. Ik heb nu dus schade, hoe regel je zoiets, moet diegene die het raam op mijn dak heeft laten vallen dan gewoon zorgen dat er een schade expert bij komt ofzo?

vriendelijke groet, Douwe

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 10 mei 2006 10:18 PM
  [ # 1 ]

Hopelijk heeft diegene een WA-verzekering.
Je verhaalt de veroorzaakte schade (schade laten vaststellen bij garage) op de persoon, deze stelt zijn verzekering op de hoogte, die vervolgens hoogstwaarschijn een onafhankelijk schadeexpert inroept om de schade te bekijken bij een garagebedrijf en in overleg met garagebedrijf, dus NIET bij je thuis!!! Dit zullen ze veelal wel proberen, omdat ze dan een veel lager schadebedrag zullen toeschrijven.

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 841

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 10 mei 2006 10:20 PM
  [ # 2 ]

Re: schade verhalen…

Douwe schreef:

beste forummers,

Vandeweek probeert iemand zijn raam van bovenetage te openen maar slaat het raam uit het kozijn, op het dak van mijn auto. Ik heb nu dus schade, hoe regel je zoiets, moet diegene die het raam op mijn dak heeft laten vallen dan gewoon zorgen dat er een schade expert bij komt ofzo?

vriendelijke groet, Douwe

Nee, als het goed is diegene WA verzekerd, dat is verplicht. De schuldige moet in dit geval zijn verzekering inschakelen, hij moet dus het ongelukje melden.
De schade laat je repareren bij een schadebedrijf en de rekening kan je dan declareren bij verzekeraar van de schuldige partij.

Tenminste, zo is het mij “geleerd”.

Mocht ik het niet helemaal juist hebben hoor ik het wel Wink

Groets Ruben

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten

Gepost: 10 mei 2006 10:22 PM
  [ # 3 ]
WYD schreef:

Hopelijk heeft diegene een WA-verzekering.
Je verhaalt de veroorzaakte schade (schade laten vaststellen bij garage) op de persoon, deze stelt zijn verzekering op de hoogte, die vervolgens hoogstwaarschijn een onafhankelijk schadeexpert inroept om de schade te bekijken bij een garagebedrijf en in overleg met garagebedrijf, dus NIET bij je thuis!!! Dit zullen ze veelal wel proberen, omdat ze dan een veel lager schadebedrag zullen toeschrijven.

We antwoordden tegelijk!  Laughing
Komt er werkelijk een schadeexpert bij kijken? De WA wordt aangesproken, niet de autoverzekering…of zie ik het verkeerd?

See, buy, fly C5 V6

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1613

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 10 mei 2006 10:33 PM
  [ # 4 ]

Re: schade verhalen…

WA-verzekering is niet verplicht. Je moet die persoon gewoon aansprakelijk stellen voor de schade. Met een factuur van de garage. Die persoon mag dan zelf uitmaken om het uit eigen portemonnee te betalen, of zijn verzekering in te schakelen+schade-expert.

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 10 mei 2006 11:33 PM
  [ # 5 ]

Het is zelfs geen WA-verzekering: dat is iets voor de auto!

meer een AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulieren) en die is inderdaad niet verplicht.
Overigens is het niet zo handig om er geen te hebben: denk je eens in dat je per ongeluk een schade van 2 miljoen veroorzaakt en dat “eventjes” moet lappen….

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten

Gepost: 11 mei 2006 12:24 AM
  [ # 6 ]

Hmmm, vreemd. Mijn pa had schade van een gevallen kinderfiets tegen de deur. Dat werd gewoon via de WA gespeeld. Iedereen met een eigen woning is verplicht een WA verzekering te hebben.
Er kwam ook geen schade expert aan te pas.
Of is dit misschien recentelijk veranderd?? Confused

See, buy, fly C5 V6

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 11 mei 2006 12:26 AM
  [ # 7 ]

ik ben niet in staat om eerst zelf de schade te laten repareren en daarna verhalen.

Ik zou het wel kunnen laten taxeren, en dit dan doorgeven aan de veroorzaker. Dat zal ik dan binnenkort maar gaan doen. Zodra ik de wagen weer aan de praat heb dan. Heb momenteel probleempjes met de benzine toevoer.

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 11 mei 2006 12:26 AM
  [ # 8 ]
xm_turbo schreef:

Hmmm, vreemd. Mijn pa had schade van een gevallen kinderfiets tegen de deur. Dat werd gewoon via de WA gespeeld. Iedereen met een eigen woning is verplicht een WA verzekering te hebben.

dit is niet verplicht wel vaak handig als je kids heb Wink

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten

Gepost: 11 mei 2006 12:38 AM
  [ # 9 ]
citroenc2 schreef:
xm_turbo schreef:

dit is niet verplicht wel vaak handig als je kids heb Wink

Vreemd, ik dacht ècht dat het verplicht is, voor alle huis en tuin ongelukjes.
Ik kan het ook ff niet zo snel terugvinden via google.

See, buy, fly C5 V6

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 11 mei 2006 01:15 AM
  [ # 10 ]

opstalverzekering is verplicht voor je huis. Deze wordt verplicht gesteld door de geldverstreker. WA kan niet verplicht zijn.

WA is wel verplicht voor de autobezitter.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten

Gepost: 11 mei 2006 01:27 AM
  [ # 11 ]
oldenhage schreef:

opstalverzekering is verplicht voor je huis. Deze wordt verplicht gesteld door de geldverstreker. WA kan niet verplicht zijn.

WA is wel verplicht voor de autobezitter.

Ah, weer wat wijzer geworden Wink
Zo leer je nog eens wat op dit forum!

See, buy, fly C5 V6

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 11 mei 2006 03:50 AM
  [ # 12 ]

Om het even duidelijker te maken, het is een Algemene Wettelijke aansprakelijkheidsverzekering die in persone NIET verplicht is. Voor de auto is deze uiteraard WEL verplicht.

Je laat de schade opnemen door de garage die jou vervolgens verteld hoeveel de schade is.

Je gaat naar de veroorzaker en vertelt hem dat je door zijn toedoen schade hebt opgelopen en noemt het bedrag wat je van de garage hebt gehoord en vermeld daar duidelijk bij dat je de veroorzaker aansprakelijk stelt voor de geleden schade.

De persoon in kwestie gaat akkoord met de schade en betaalt die of schakelt zijn verzekeraar in als hij verzekert is en laat de verzekeraar betalen.

Als de verzekering betaald, dan neemt deze contact met jou op om goedkeuring te verlenen om de schade te repareren of om een extra controle of het schadebedrag wel klopt. Is er uiteindelijk goedkeuring, dan wordt de auto gerepareerd en kan de garage de rekening rechtstreeks naar de verzekeraar opsturen.

Eerste wat je nu dus gaat doen is naar de garage en vertellen wat er gebeurd is, dan helpen zij je verder mee. Ze zullen geen onkosten maken, zolang er nog niets gerepareerd is. De schade grofweg taxeren door de garage kost je geen geld (zie het als offerte).
De garage kan je ook heel goed vertellen wat je allemaal moet doen om het goed afgehandeld te krijgen omdat die het bijna dagelijks meemaken.

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 18 mei 2006 03:20 PM
  [ # 13 ]

Nou ik ben bij een schade herstelbedrijf langs geweest. Deze zei dat ik eerst even schadeformulier moest invullen en dan het formulier even bij hen inleveren dan wordt het verder geregeld.

Kom ik er dus tijdens het invullen van de formulieren achter dat mijn groene kaart pas op 9-5-2006 is ingegaan, terwijl het voorval is voorgevallen op 8-5-2006.

Zou dat nog consequenties hebben?

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 18 mei 2006 03:24 PM
  [ # 14 ]
Douwe schreef:

Nou ik ben bij een schade herstelbedrijf langs geweest. Deze zei dat ik eerst even schadeformulier moest invullen en dan het formulier even bij hen inleveren dan wordt het verder geregeld.

Kom ik er dus tijdens het invullen van de formulieren achter dat mijn groene kaart pas op 9-5-2006 is ingegaan, terwijl het voorval is voorgevallen op 8-5-2006.

Zou dat nog concekwenties hebben?

Het gaat in dit geval toch om zijn verzekering, niet die van jou?
Dan lijkt me dat geen consequenties hebben

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 24 mei 2006 04:42 PM
  [ # 15 ]

De auto stond een poosje stil, hij wou niet starten. Dat is inmiddels weer opgelost en heb dus vandeweek de schade op laten nemen.

De schade veroorzaker had inmiddels papieren geregeld bij zijn verzekering waar ik mijn dingen op kon invullen.

Het enigste waar ik nu dus even mee zit is de laatste vraag: “Is de benadeelde zelf tegen schade verzekerd”
Keuze mogelijkheid tussen ja en nee. En dan de naam van maatschappij en polisnummer invullen. En aangeven of de schade daar is gemeld.

Nu is het dus zo dat het voorval heeft plaatsgevonden op 8 mei en dat mijn groene kaart vermeld dat deze pas 9 mei is ingegaan.

Wat moet ik nu invullen. Nee, zou het gemakkelijkst zijn maarja je bent nou eenmaal verplicht om een auto te verzekeren.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook