Mensen,
Ik heb een vraag. Ik heb laatst een XM 2.0i ambiance u9 aangeschaft en ik heb het volgende ‘probleem’
Over het algemeen rijdt mijn xm heerlijk. Maar zo nu en dan lijkt het wel of er iets mis is met de vering. Dan heb ik het gevoel alsof ik in een stuiterbal zit. Het is meestal maar eventjes. Maar ik maak me toch een beetje zorgen, want soms bij ong. 50/60 km/h gaat het “STOP” ledje op mijn dashboard branden, al dan niet vergezelt met het waarschuwingslampje van de hydraulische vering. Dit gaat echter na enkele seconden flikkeren en zachter branden en dan weer uit. Meestal blijft ie uit. Het is maar heel kort steeds. Iemand enig idee wat dit kan zijn of iemand die dit bekend voorkomt? Het is trouwens alleen als de auto nog niet helemaal warm is. Als ik een tijdje gereden hebt is het weg.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en dat ik het probleem zelf op kan lossen.
Groeten, Martijn
Misschien vervuilde LHM, wanneer is je LHM voor het laatst vervangen/bijgevuld of nagekeken? En heb je het LHM peil al gecontroleerd door hem op de hoogste stand te zetten en dan naar de LHM meter te kijken?
Ik hoor het wel….
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Schrikken is dat he?!
misschien heb je hier wat aan:
idd te laag oliepeil
Ik heb mijn XM net een paar dagen en zat geen boekje meer bij.
Vandaag even van internet geplukt. En inderdaad te laag peil voor de hydrauliek. En ik heb ook gezien dat ie olie lekt. Maar even mee naar de garage. Ik geloof dat ie niet lekt bij de bollen (hoop ik maar, schijnen vrij prijzige dingetjes te zijn) Maarja, verder doet alles t prima. 144.000 op de teller en slechts 750 eurootjes. En dat met nooie spoiler en leuke sportvelgjes
Eens kijken wat de garage ervan vind. Hoop niet dat t al te prijzig geintje wordt.
Later
Re: idd te laag oliepeil
martijn_boogaard schreef:Ik heb mijn XM net een paar dagen en zat geen boekje meer bij.
Vandaag even van internet geplukt. En inderdaad te laag peil voor de hydrauliek. En ik heb ook gezien dat ie olie lekt. Maar even mee naar de garage. Ik geloof dat ie niet lekt bij de bollen (hoop ik maar, schijnen vrij prijzige dingetjes te zijn) Maarja, verder doet alles t prima. 144.000 op de teller en slechts 750 eurootjes. En dat met nooie spoiler en leuke sportvelgjes
Eens kijken wat de garage ervan vind. Hoop niet dat t al te prijzig geintje wordt.
Later
Veerbollen zijn nu juist een van de minst duren onderdelen van het hydraulisch systeem. Voor een paar tiental euro’s koop je een nieuwe veerbol.
Voor het hydraulisch circuit van een Citroën ga je het beste naar een specialist van het hydraulisch circuit zoals Chyparse in Soesterberg. Of natuurlijk naar de Citroëndealer of Citroënspecialist.
Overigens waarschuwt het LHM-lampje in je dashboard niet alleen voor een te laag LHM-peil, maar ook voor een te lage druk in het systeem.
Lekkage zijn belangrijk om op te zoeken, aangezien zowel de vering, stuurbekrachtiging als de remmen op hetzelfde systeem zijn aangesloten.
Wel is het zo dat als je een lekkage aan de hoge drukleidingen hebt, je binnen enkele kilometers stilstaat. Ook kan het systeem lekken bij de retourleidingen. Laat dit goed controleren.
olielek
Het olielek zal wel meevallen, het spuit er in ieder geval niet met liters uit.
Het druppelt wat. Heb alle plekkies bekeken waar ik gestaan heb en overal ligt een beetje:) Maargoed, ik gooit er zo wel even wat olie bij, dan kan ik in ieder geval rijden en dan kijk ik even wanneer de citroen dealer in t dorp hier een gaatje voor me heeft. Volgens die kerel van wie ik m kocht had ie alle beurten gehad (10.000 beurten neem ik aan).
Hij heeft me wel mooi voorgelogen dat ie geen lekkge had. Beetje matig wel:S Maarja, heb wel een xm:)
tot later
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Boekjes kan je gratis aanvragen bij citroen Nederland. Hydrualisch systeem even een beurt geven hoeft meer 200-250 euro te kosten zie de post van Ieks hierover, ik dacht in dit topic .
Het hydraulisch systeem een beurt geven is denk ik niet duurder - misschien zelfs goedkoper dat een auto met schokdempers (die zijn pas prijzig). Zou eens moeten vergelijken wat iemand met een 605 en iemand met een XM er aan kwijt zijn geweest over 200k km ofzo om het zeker te weten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!