Beste forummers,
Ik heb een zx 2.0i 16v gekocht van 1992. Deze heeft enkel het probleem dat hij zo nu en dan inhoud, vooral als de tank minder als half vol komt.
Nou noemde men dat flow in de tank, of water in de tank ofzo. Het kwam er op neer dat de tank even leeggezogen moest worden, dan de brandstoppomp schoon maken nieuwe benzinefilter er in en dan nog een soort goedje door de tank om het helemaal op te lossen.
Ik wou dit binnenkort gaan doen, maar hoe begin ik en is dit geen lul verhaal van de verkoper?
tips en trics graag… voorbaad dank, douwe
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Bedankt voor deze reactie, mooi met foto’s dat is zeker heel handig. Zodra de tank bijna leeg is zal ik ook zo’n schoonmaak actie beginnen, ik ben dan ook van plan om de tank leeg te zuigen omdat de vorige eigenaar het ook had over water in de tank ofzo.
Zal wel wat meevallen, maar voor de zekerheid probeer ik dat toch ook maar even.
Ik zal hier de vorderingen nog wel even posten.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
dat zwarte soort van deksel wat er omheen zit, kan je die er af draaien ofzo? ik krijg de mijne niet echt los
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
een schroevendraaier tegen een opstaand randje en dan achter op de schroevendraaien tikken deed wonderen ... hij is los.
Ik ben alleen wel een slangenklemmetje kwijt en heb licht het vermoeden dat deze in de tank is gevallen ops:
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
mijn aanzuigfilter is verdwenen
Het tuitje zit nog onder de pomp met nog een heel klein stukje filter wat wel lijkt afgescheurd of afgeknipt, beetje vreemd…
Ik zal eens even langs de citroen specialist fietsen hier in de buurt, misschien dat ze wat hebben liggen.
En volgens mij is mijn zx voorzien van 2 brandstoffilters, een bij de tank die volgens mij orrigineel is.
En onder de moterkap zit ook nog een pot tussen de benzineslang, ik denk dus dat dit ook een later tussengeplaatste filter is.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
er horen 2 filters te zitten,
1 vast aan de benzinepomp in de tank,
en 1 onder de auto bij het rechterachterwiel,
dus zou inderdaad die andere in de motorruimte weghalen, het mooiste is dan wel een nieuwe hele brandstofslang aan te sluiten
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Ik ga er straks weer mee bezig, even naar de specialist om 2 filters, aanzuigfilter voor aan de pomp, en het gewone filter voor naast de tank.
En straks eerst even kijken of de slang lang genoeg is zonder die filter onder de motorkap.
Maar als de slang niet lang genoeg is, is er dan een goeie oplossing zonder dat er een hele nieuwe slang op moet?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
de orriginele slang zit er weer mooi op .. ze hadden er simpelweg een filter aangezet en daarachter een extra stuk slang (van vw/audi groep).
De extra filter onder de motorkap is dus weg. En de filter onder de auto naast de tank is vervangen.
Maar de aanzuigfilter die aan de benzinepomp zit hadden ze niet bij de citroen specialist hier in het dorp. Misschien kan ik nog even bij de dealer in drachten kijken en anders even op de sloop. Maar zit in een 1800 injectie hetzelfde aanzuigfilter? .. ik weet inmiddels namenlijk dat er in een 1400 een ander zit.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik ben vandaag bij de citroen dealer geweest en bij de magazijn afdeling gevraagd naar de aanzuigfilter.
Volgens de medewerker, die verder niet veel van mijn verhaal begreep, is de aanzuigfilter niet los leverbaar en zou je dan een compleet nieuwe pomp aan moeten schaffen. Offuh is deze een beetje in de war?
Ik wil nu dus een filter van de sloop gaan halen, maar is er iemand hier die weet in welke zxén dezelfde aanzuigfilter zit als de 16v?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ze hebben het waarschijnlijk allemaal wel inderdaad, maar de maten zijn niet gelijk. Ik heb namenlijk al een filter uit een 1400 gehaald, maar die past niet op de pomp van de 2.0 16v.
Zou die van een 1800 gelijk zijn?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Waar vind je de pomp van een xantia eigenlijk… ook onder de achterbank?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
op de sloop even zo zo aanzuigfilter eruit halen, en er zit dan ook geen benzine in, lekker makkelijk
volgens mij zijn er maar 2 verschillende pompen gebruikt in de zx, moet je even in de haynes kijken, welke pompen bij welke motoren precies
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Dan is de pomp van een 1800 dus hetzelfde, en ben er vandaag dankzij Emiel… BX19TRS achter gekomen dat mijn pomp ook niets meer doet.
Ga morgen dus een andere pomp halen.
Zie hem hier maar eens stoer doen met de niet werkende pomp
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Dan is de pomp van een 1800 dus hetzelfde, en ben er vandaag dankzij Emiel… BX19TRS achter gekomen dat mijn pomp ook niets meer doet.
Ga morgen dus een andere pomp halen.
Zie hem hier maar eens stoer doen met de niet werkende pomp
Hehehe zie mij eens knap wezen daar…..
en idd de pomp zat volledig vast, als er 12v op kwam gaf ie alleen een tik, en ja de accu was vol!
Succes morgen met de pomp en we horen wel of alles werkt!
Emiel