Vraag: Waar moet ik naar kijken als mijn auto de eerste paar minuten sputterend start en onregelmatig loopt?
Sinds een week geleden bemerk ik dat mijn auto in eerste instantie soms evenjes sputerde als ik 100 a 120 reed, helemaal niet erg maar wel hoor en voelbaar. Sinds een paar dagen start hij s’morgens sputterend, het starten gaat prima maar hij loopt even sputterend om vervolgens na even flink het gas ingetrapt te hebben regelmatig te lopen. Als ik dan ga rijden dan komt het af en toe voor dat hij dus even sputterd of misschien beter gezegd even onregelmatig loopt.
Kleppen zijn onlangs gesteld, bougies vernieuwd, koelvloeistof nivo is inorde, de verdamper heeft wel wat witte stipjes (bevriezing stipjes heeft)
Waar kan ik het beste mee beginnen naar te kijken er welke volgorde ?
Bevroren verdamper lijkt me het meest voor de hand liggende, (indien die het op benzine niet doet dan)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb het nog niet op benzine geprobeerd omdat ik hem altijd op gas wegzet, op de verdamper zitten trouwens niet veel witte (bevriezing stipjes) en hij is nog geen 6 maanden oud.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Idd eerst de auto goed laten lopen op benzine. Is er onlangs een APK op gedaan?
Is er toen aan de verdamper gedraaid?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog een id: Zitten de vervroegingsgewichtjes netjes los? zijn ze geolied?
Contacthoek netjes volgens spec?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee er is de laatste tijd niets aan gebeurd, ik ga hem vanavond eens op benzine wegzetten en morgenvroeg starten ...kijken hoe dat gaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het klinkt als een te veel aan brandstof. of een verkeerd ontstekingstijdstip.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Even de bevindingen, gisteravond dus op benzine weggezet en vanmorgen starten. In 1 x starten en zonder sputteren of onregelmatig lopen !! Wel merkte ik dat hij stationair laag in de toeren zit en de neiging heeft om te stoppen, ik moet dus steeds een beetje gas bijgeven.
Nog een id: Zitten de vervroegingsgewichtjes netjes los? zijn ze geolied? Contacthoek netjes volgens spec?
Je komt toch miijn gemis aan technische kennis op dit gebied….hoe controleer ik of de vervroegingsgewichtjes goed los zitten ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Toerental op benzine eerst goed zetten. Dat kan ook je lpg probleem veroorzaken!
Trek de verdelerkap eraf en staar met een intelligente blik in de verdeler.
Onder de contactpunt zitten de gewichtjes. Die zie je bewegen als je de rotor beweegt. (als het goed is). Olie de verschillende asjes goed in met een oliespuitje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt boogaard…kun je mij vertellen hoe het toerental op benzine van invloed kan zijn op het lpg probleem? Hij loopt namelijk op LPG stationair wel heel mooi !
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de gasklep zo dicht staat kan de verdamper nietlekker van stationair naar verhoogd toerental schakelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oke duidelijk is het lastig om dit af te stellen ? Ik kan nergens een goede beschrijving vinden, het is een Weber carburateur maar welk type kan ik niet achterhalen, auto is van 1968
nog een vraag…ik heb mijn luchtfilter schoongemaakt met wasbenzine er weer in gezet….maar nu loopt hij nog beroerder op gas dan dat hij al deed ..stotteren en sputteren, maar op benzine loopt hij stationair ineens wel beter.
Is dit normaal als je je luchtfilter hebt schoongemaakt ? moet hij eerst weer even worden ingereden ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Luchtfilter uitspoelen met benzine en dan inolien met motor olie. Uit laten druppen en monteren.
Stationair stel je met de mengselschroeven mits een gasklep niet te dicht staat.
Maar als ie goed op benzine stationair loopt is er iets anders mis. Zit het keelstuk netjes in de aanzuigslang en kan er geen valse lucht langs?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een waardeloze dag vandaag !! Ik dacht in mijn spontaniteit vanmorgen eerst naar de man te gaan die mij het gas heeft ingebouwd, toen ik de auto starte op gas begon het gestotter en geschok al, dit heeft wel een kwartier in hevige vorm geduurd totdat het wat verminderde en uiteindelijk af en toe. Zou dit kunnen omdat ik gisteren het luchtfilter niet heb uitgeblazen ? nadat ik het erin heb gezet?
Uiteindelijk bij de gasboer aangekomen bleek deze er niet te zijn, volgende spontane station was de garage, ook niet aanwezig inmiddels loopt de auto na een uur tuffen wel beter maar af en toe houdt ze even in. Omdat ik toch graag wilde dat iemand mij uitlegde hoe ik de carburateur zou kunnen afstellen besloot ik naar de sleutelmeeting van de DS club in Leek te rijden…..ik kom er om 15.00uur en ja je raad het al iedereen al weg. De auto vertoond intussen nieuwe symtomen:
Als ik nu de auto na een stukje rijden uitzet op gas is starten erna bijna onmogelijk ...hij pakt hem niet…slaat niet aan…uiteindelijk omgeschakeld naar benzine en dan gaat starten goed. Als ik de auto op benzine stil zet dan gaat starten erna goed, op benzine loopt de auto stationair ook goed. Na dus een dag rijden kijk ik onder de motorkap en zie dat mijn verdamper nu toch veel meer wit is uitgeslagen, heeft dit met koelvloeistof te maken ? en koelvloestof nivo is wel goed want dit hou ik goed in de gaten .
Ik zet hier drie foto’s neer kun je misschien vertellen waar het keelstuk netjes en de aanzuigslang zitten en waar de de mengselschroeven ? Misschien kun je er nog meer info uithalen die van nut zou kunnen zijn. Kan ik wellicht de zondag nuttiger besteden
alvast bedankt
1,2 en 3 staan voor schroeven die ik kan identificeren
is dit het keelstuk en het punt wat jij bedoeld ?
Jammer dat de Ds leden al zo vroeg vertrokken waren. Ik kwam zelf pas om kwart voor 4 even langs, maar toen was er dus ook geen DS meer te bekennen.
Had ff doorgetuft naar Duckservice in Roden, hadden we daar even kunnen kijken, want daar was ik zelf nog druk bezig met de eigen dame.
Wat mij bevreemdt zijn die witte stipjes op je verdamper. Bevriezingsstipjes? Ik heb de ballen verstand van LPG (ik kook wel op gas) maar als een bevroren verdamper hetzelfde effect geeft als een bevroren carburateur, zou ik toch eens gaan nadenken over hoe de verdamper werkt, en waarom ie dan (kan) bevriezen.
Zou het kunnen zijn dat een eventueel verwarmingselement niet werkt?
Suc6 met speuren naar de oplossing, want hier word je terecht niet vrolijk van.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!