Deze draad open ik maar even…..om hier allerlei vragen over *kleine* klusjes aan de BX te stellen.
Zoals….Hoe vernieuw ik de V-snaar van de HP-pomp bij een TZD-turbo !
Lijkt een simpel klusje….maar niet dus.
Tsjonge zeg…...wat een *bezoeking* was dat Zondag-middag .....de oude snaar piepte nogal, (hij slipte dus door), wat tot gevolg had dat je het merkte aan de stuurbekrachtiging (schokte) en het gillend *aanslaan* van de pomp.
(net zo’n geluid dus als de riem van de Dynamo weleens maakt.)
Maakte me nog doodongerust ook….dacht eerst dat het de distributiesnaar was….maar nee dus.
Maar nu vraag ik me af, hoe de Citroen-monteurs dat doen, want ZONDER de Intercooler eraf te halen…(en HOE doe je dat, waar zit dat ding allemaal aan vast ??)......moet je zo ongeveer helemaal OP de motor gaan liggen, met liefst een zaklantaarn erbij….moet je met een ringsleutel (10-11) het boutje van de spanner eerst losdraaien….maar dan ook nog de ene bout van de Pomp zelf, waar hij aan *hangt*....(sleutel-14-15)....en daar zitten ik weet niet hoeveel leidingen, kabels, stangen ..enz…..in de weg.
Je moet zeker geen dikke arm hebben (en die heb ik gelukkig niet)....want je moet tussen de accuplaat en allerlei waterslangen (en het expansievat)....de gaskabel en carterontluchtingslang heen wurmen en dan ook nog zien je ringsleutel op de onderste bout te krijgen.
Nu heb ik dus ook nog het probleem dat ik zeer stram ben v.w.b. mijn rug en nek….en ik vandaag wel genoodzaakt was om het zelf te doen….want de huis-specialist is 3 weken met vakantie.
En ik wilde niet het risico lopen er ergens in Groningen of zo….mee stuk te komen staan.
Maar goed…..uiteindelijk kreeg ik de nieuwe riem er na veel ge-etter weer omheen…toen moest je nog zien hoe je hem weer strak gespannen kreeg….gelukkig heb ik een flink Breekijzer liggen….die zo lang is, dat ik er met een moker op kon tikken, met het breekijzer dus op de spanbout (die ik iets vaster dan handvast had aangedraait)..zodat hij op spanning bleef en hem goed vast kon draaien.
Die Thermostaat vernieuwen ging toch een stuk gemakkelijker.
Voor degenen die niet goed weten hoe het in de motorruimte bij een TZD-turbo eruit ziet (op mijn avatar is dat niet goed te zien) zal ik morgen wel even wat foto’s hier plaatsen…..dan geloven jullie me wel.
Gooi ook gerust jullie ervaringen in deze draad…...daar kunnen anderen weer iets van opsteken…..(tips en zo).
Als je zo stijf en stram bent moet je dat soort probleempjes door een ander op laten lossen. Door mij ofzo.
Schijt aan originaliteit.
Paar plaatjes van toen ik de koppeling heb vervangen.
Op de laatste foto zie je hoe slecht de platen waren.
Het gekke van alles vond ik toen ik de nieuwe set platen had besteld dat er een verkeerde drukgoep bij zat, deze paste niet in de vork. Zo heb ik wel 10 verschillende sets in mn handen gehad. Dus heb ik op de draaibank zelf maar een drukgroep gemaakt.
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Nog een klusje gedaan:
De ruitenwisser zo geplaatst dat deze begint en eindigt in het midden van het raam.
Daarvoor….. een elektrisch schuif/kanteldak.
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Ventora schreef:Nog een klusje gedaan:
De ruitenwisser zo geplaatst dat deze begint en eindigt in het midden van het raam.
Ik heb een paar jaar geleden weleens een verhaal gelezen van iemand die de ruitenwisser naar Links liet eindigen….i.p.v. standaard naar Rechts.
Lijkt me ook veel prettiger….omdat de RW dan bij de laatste slag nog even het laatste beetje water wegwist…(en druppels water onder het wisserblad houdt)...nu houd je altijd last van druppels die dan (tijdens het rijden) weer voor je gezichtsveld verschijnen.
Het was nog best een klus…..je moet het hele systeem eruit halen en dan de stangetjes die voor de slag zorgen, omdraaien of zo…...(weet het niet meer precies)...als iemand dat verslag nog heeft, graag hier even plaatsen.
Valt wel mee, ik was met 10 minuten klaar.
Je moet gewoon het stangetje wat op de rw motor zit een stukje verdraaien totdat de rw doet wat jij wil. En dan kan je de rw zelf nog een beetje verdraaien
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Kun je op dezelfde manier de ruststand en de eindslag van de wisser aan de bestuurderskant ook aanpassen :
Ik wil de wisser aan de bijrijderskant wat lager en aan de bestuurderskant wat verder door laten wissen.
Dat in het midden laten staan van de wisser vind ik zo sjonnie-achtig, de gemiddelde sjonnie-Golf, bmw, etc heeft het ook. Maar ieder zijn smaak en vrijheid voor wat hij/zij mooi vind staan
de ruiten wisser in het midden zetten is inderdaad een klusje dat zo gedaan is….alleen stopt ie nooit echt netjes precies in het midden
maar ja, tis ltijd beter dan een bonrath wisser kopen voor 180 euro, terwijl het bij de bx gewoon een kwestie is van het “drijfstangetje” een kwart te verdraaien…...het parafaan kost meer tijd om er op en eraf te halen
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Ik loop al tijden na te denken om de miskleun (de enige hoor ) van Citroën….namelijk 1 ruitenwisser op de BX (en ZX)...te (laten) veranderen in 2 wissers.
Maar ik weet niet of iemand dat al eens heeft geprobeerd en of dat ook mogelijk is, qua ruimte en zo ? :55
Maar anders zou ik al flink geholpen zijn als hij naar de bestuurderskant stilstaat…...alleen red ik dat niet (meer) vanwege mijn lichamelijke gesteldheid.
Alles is mogelijk natuurlijk.
Ik denk dat er onder de kap ruimte zat is om twee wissers over je raam te laten gaan.
Maar dat zal wel een klus zijn, gat in het midden dicht maken( liever een heel ander rooster onder natuurlijk) wisserinstallatie van een andere wagen zoeken en pas maken.
Makkelijker is om de ene ruitenwisser die er al zit te laten beginnen en stoppen aan de bestuurderskant.
En bram…. we willen best helpen met e.e.a.
maar dan zal je even naar Schiedam moeten komen of ik naar jou.
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Ventora schreef:En bram…. we willen best helpen met e.e.a.
maar dan zal je even naar Schiedam moeten komen of ik naar jou.
Alvast dank voor het aanbod, is dat ook mogelijk bij een ZX, die er ook maar eentje heeft ?
Of stopt hij bij de ZX wel aan de linkerzijde (bestuurderskant). :
Ik zal je dan wel terzijnertijd een PB sturen….ik zit namelijk te overwegen om na 12 jaar definitief te stoppen met de BX….maar dat lees je wel in *te koop*. ops:
Bram schreef:Ventora schreef:En bram…. we willen best helpen met e.e.a.
maar dan zal je even naar Schiedam moeten komen of ik naar jou.Alvast dank voor het aanbod, is dat ook mogelijk bij een ZX, die er ook maar eentje heeft ?
Of stopt hij bij de ZX wel aan de linkerzijde (bestuurderskant). :Ik zal je dan wel terzijnertijd een PB sturen….ik zit namelijk te overwegen om na 12 jaar definitief te stoppen met de BX....maar dat lees je wel in *te koop*. ops:
: :44 :klunck
Schijt aan originaliteit.
Ik kan me voorstellen dat je mond er van openvalt .....maar het *hoe en waarom* lees je wel in het nieuwe draadje, wat ik nog ga openen.
Ik zie er 1 aan de rechterkant en 1 aan de linkerkant alleen waarom ze dan het stuur ook hebben verplaatst weet ik ook niet hoor
Maar ik weet niet zo 123 of dat bij ZX ook zou kunnen , ik zal vanaovond de ZX van mn buuf even bekijken of dat mogelijk is met de wipwappert
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Ik loop al tijden na te denken om de miskleun (de enige hoor ) van Citroën….namelijk 1 ruitenwisser op de BX (en ZX)...te (laten) veranderen in 2 wissers.
Maar ik weet niet of iemand dat al eens heeft geprobeerd en of dat ook mogelijk is, qua ruimte en zo ?
Maar anders zou ik al flink geholpen zijn als hij naar de bestuurderskant stilstaat…...alleen red ik dat niet (meer) vanwege mijn lichamelijke gesteldheid.
Ik heb vanmiddag even gekeken en en ik denk dat t wipwappersysteem BX/ ZX wel t zelfde is. Dus je kan e wipwapper wel links laten beginnen en eindigen
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Ventora schreef:Ik loop al tijden na te denken om de miskleun (de enige hoor ) van Citroën….namelijk 1 ruitenwisser op de BX (en ZX)...te (laten) veranderen in 2 wissers.
Maar ik weet niet of iemand dat al eens heeft geprobeerd en of dat ook mogelijk is, qua ruimte en zo ?
Maar anders zou ik al flink geholpen zijn als hij naar de bestuurderskant stilstaat…...alleen red ik dat niet (meer) vanwege mijn lichamelijke gesteldheid.
Ik heb vanmiddag even gekeken en en ik denk dat t wipwappersysteem BX/ ZX wel t zelfde is. Dus je kan e wipwapper wel links laten beginnen en eindigen
Was nog een model vergeten te noemen…...het zou ook weleens een AX kunnen worden…...heeft er ook eentje.