Hallootjes,
Ik ben van plan een en ander van m’n zx volcane over te zetten
naar de zx allure, nl. el buitenspiegel, el ramen en liefst ook de stuurbekrachtiging.
Wat betreft de el. buitenspiegel en el. ramen kom ik er wel uit lijkt mij zo. Vraag me alleen af of dit “plug n “play” is, oftewel of zx’jes zijn voorbereid. Aangezien “elektrisch Pack 1” een optie pakket was voor de ZX vraag ik me dus af of de stekkers e.d. reeds aanwezig zijn, of dat alle draden getrokken moeten worden (misschien ook uitvoering afhankelijk?).
Dan wat de stuurbekrachtiging betreft, in hoeverre is deze over te zetten, misschien heeft iemand hier al ervaring mee?
Als ik naar de plaatjes van het stuurhuis kijk in de vraagbaak lijkt mij zo op het eerste oog dat het “middenstuk” van het stuurhuis vervangen dient te worden. Voor de rest de leidingen trekken, reservoir met stuurbekrachtigings vloeistof overzetten en de kabels overzetten, misschien ook plug n play?
Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en er iets meer over kan vertellen. Alvast bedankt!
Greetz Guido.
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Mijn ex ZX 1.4i Avantage had geen kabels/stekkers ed klaarliggen voor bv electrische ramen/spiegels. Nu is een Avantage natuurlijk wel het op één na karigste model…
Hmz,
Dan ben ik er bang voor want verschil tussen de reflex en avantage is dacht ik dat op de avantage wél electrisch pakket een optie was.
Leuke site hier trouwens,
Staan veel speciale uitvoeringen op van diverse citroens,
ook ZX.
Even een leuke grapje trouwens,
die site is in het frans. Heb m via babelfish laten vertalen in t nederlands, is echt dolle pret:
Bijvoorbeeld de allure:
Klopt alleen niet helemaal met hoe ze in Nederland zijn geleverd,
want bij de Allure staat bijvoorbeeld elektrische ramen, maar deze
heeft ie in nederland standaard toch echt niet.
Ik kan zelf niet checken op t moment wat betreft die aansluitingen,
staat bij de garage op t moment.
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
als je toch je vulkaan sloopt, ruk dan meteen die kabels er uit, tis wel wat werk, mja, je hebt er ook flink plezier van dan, en ik wil je altijd wel helpen met uit/inbouwen, ben er net achter gekomen hoe waantastisch mijn garage wel niet is om te sleutelen, ik zou nog met een motorfiets rond de XM kunnen rijden terwijl ie daar op blokken staat
Maar dat met die raampjes enzo, dat gaat wel lukken, SB wellicht ook, maar daar heb ik geen verstand van, hoewel alles natuurlijk kan!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ola Tony,
Ja lijkt me niet zo’n probleem met die raampjes.
Heb al s t mechanisme moeten vervangen en ook eens n ruitje moeten vervangen. Lijkt me geen probleem. Alleen f kijken hoe dat met de bedrading zit. Idd, alles wat van de Volcane bruikbaar is kunnen we gebruiken.
Wat de Sb betreft, lijkt me op zich oko wel te doen. In de haynes handleiding staat in elk geval al hoe het stuurhuis er uit moet en ook hoe de stuurbekrachtiging werkt dus moet op zich wel lukken.
Ik zie dat wel zitten om eens een dagje samen te sleutelen,
wij spreken mekaar nog!
Greetz Guido!
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Ik blaas even dit topic nieuw leven in om mijn vorderingen met het overzetten van het electrisch pakket te posten.
Goed nieuws m.b.t. het plug en play gebeuren. Ik heb ondervonden dat de allure (en daarmee waarschijnlijk ook de andere modellen buiten de reflex) grotendeels voorbereid is.
Electrische ramen:
- Voorbereid tot aan de deur.
Ik heb de stekker en kabelboom IN de deur moeten vervangen, tot aan de deur lopen reeds alle draden. Overzetten is een fluitje van een cent, en dan is het allemaal, na vervangen van het mechanisme zoals in andere topic beschreven, plug en play.
- Tevens de armsteun vervangen voor de armsteun met bediening. Hiervoor een gat in de bekleding moeten maken voor het 3e bevestigingspunt. Geen probleem, zo gefixt.
Ik ben er nog niet achter hoe ik de electrische ramen kan laten werken als de auto niet op contact staat, nu doen ze het alleen als de auto op contact staat.
Centrale vergrendeling:
- Idem voorbereid tot aan de deur, dus met de kabelboom die voor de electrische ramen reeds geïnstalleerd is wederom plug en play na vervangen van het slotmechanisme voor eentje met een motortje (geen zorgen, sloten zelf hoeven niet vervangen, dus geen andere sleutel nodig).
- Bij de achterdeuren is het even opletten, ZX type 1 heeft een rechthoekige stekker in de deur, ZX type 2 heeft een ronde stekker in de deur (net als voor bij alle types).
- CV-unit stekker zit onder het stuur verstopt. Bij mijn ZX type 1 zat deze bij de handrem verstopt’. Unit van bij de handrem past gewoon op de stekker van type 2 onder het stuur, plug n play.
- Heb geen afstandsbediening erbij, dus hoe de reciever daarvan wordt aangesloten kan ik (nog) niet zeggen, waarschijnlijk moet hiervoor ook een gedeelte van de kabelboom vervangen worden dat loopt naar het lampje in het dak. Daar zit nl. de ontvanger. Hoe het met de achterklep zit kan ik ook (nog) niet zeggen, want omdat dat motortje slecht was heb ik die niet overgezet (slipte door). Heb wel al gezien dat er geen plug n play stekker zit in de achterklep, dus dat betekend waarschijnlijk ook de kabelboom van de achterklep vervangen, net als bij de deuren.
Electrische buitenspiegel:
- Na installatie van de nieuwe kabelboom in het rechterportier (reeds gebeurd voor de El. ramen en CV, een kwestie van spiegel vervangen en dan plug n play. De stekker voor de dashboardbesturing ervan zit reeds links achter de autoradio verstopt, verpakt in stoffen tape. Ook goed te doen dus!
Stuurbekrachtiging:
Heb ik mij nog niet aan durven wagen…
Als iemand nog aanvullingen heeft, van harte welkom!
Wat ik tot nu toe heb gedaan was in elk geval niet al te moeilijk en goed te doen.
Verder heb ik nog een vraag:
Waar zijn de kabels voor die onder de stoelen lopen??? Op de stoel zijn kabels vastgezet die naar metalen buisjes lopen waarboven de gordel vastgeklikt wordt.
Groeten Guido.
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
ZX-Cruiser schreef:Origineel is daar een extra relais voor dat ervoor zorgt dat waneer 1 van de portieren open staan, een voedingsspanning naar de ramen gaat zodat je ze kan sluiten.
Ja idd, dat relais heb ik ook gevonden in de volcane (in die “relais stopcontact doos” helemaal achterdoor) . Probleem is dat ik in de allure nergens dit relais kan aansluiten. Ik vroeg me al af of een van de ongebruikte stekkers vooraan in de ruimte met een of ander tussenstuk met verloop naar de juiste stekker hiervoor te gebruiken is. Standaard kan het relais in elk geval nergens kwijt.
Wat betreft die kabels onder de stoelen, ik ben er nog steeds niet achter waar deze voor zijn. Ik zal er eens een fototje van maken.
Groeten Guido.
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Nog even een aanvulling achteraf voor de volledigheid van de informatie:
In de achterdeuren was de centrale vergrendeling voorbereid tot IN de deur. Is dus niet nodig het stuk kabelboom in de achterdeuren te vervangen. Gewoon motortje inbouwen en stekker er in dus! Lekker makkelijk.
Greetz
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Er schijnt idd iets te zijn dat je ramen voor dicht kan doen als contact uit staat. Daarom zit er in het orgineel aansluitings punt 4 pennetjes… bij een standaard BX / 205 ed contactdoos.
Hoe en wat weet ik niet exact.
Maar met enig handigheid moet dit zelft te maken zijn…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik was wat aan het neuzen op het forum en las het stukje van een relais voor de ramen kan iemand mij vertellen waar ik dat relais precies kan vinden?
het is namelijk wel handig als je de ramen dicht kan doen as het contact uit staat
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt