Hoe ontlucht ik precies het koelsysteem van een bx?
Ik lees overal dat het moeilijk is, maar heb niet kunnen vinden hoe ik dat precies moet doen….
Zou iemand mij dat even fijn uit weten te leggen, evt met fototjes?
Alvast bedankt, kan ik zo weer verder
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
lijkt mij dat het koelsysteem zich zelf ontlucht…
het koelvloeistof word erdoor gepomt…
lucht komt dus vanzelf op het eind
even laten draaien met dop eraf
later stukje rijden (warm rijden)
en weer bijvullen klaar (lijkt me)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Nee je moet wel degelijk ontluchten en wel op vier plaatsen. Beetje moeilijk uit te leggen zonder foto maar probeer het een beetje:
1: op de radiateur
2 + 3: aan de rechterkant van het motorblok vlak bij elkaar (zie foto, (kvs spuit eruit), een in de kunststof leiding en een op het motorblok
4: aan de achterkant van het motorblok in de harde leiding
Als je gaat vullen zie je de KVS er vanzelf uitkomen. Staat overigens redelijk uitgebreid in de Haynes (verjaardagtip…? )
Het is weer een tijdje geleden dus ik hoop niet dat ik me vergis maar ik geloof dat dit ze waren.
Veel succes.
Uiteraard van onder naar boven dichtdraaien, dus eerst de lager gelegen nippels en dan naar boven werken. Lucht gaat vanzelf naar boven, dat voordeel heb je.
Oh ja, en de schuif van de verwarming op de uiterste warme stand zetten.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Voor mijn diesel wat het zo:
bovenste temperatuur sensor eruit draaien,
ontluchtingsschroef rechts op de radiator eruit draaien,
dan dichtdraaien als er kvs uitkomt.
even 5 a 10 minuten warm laten draaien,
kvs bijvullen.
circa 15min even de bx vlot laten rijden, dat hij zeg maar goed heet is.
even goed laten afkoelen, hoe kouder hoe beter..
KVS bijvullen tot circa 15/20cm onder de rand.
en hij blijft goed.
En kijk even of de fan gaat draaien na een stuk rijden…
ik rij nu ongeveer 1,5 maand zo MET temperatuur meter van Autostyle.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Waar zit de bovenste temperatuursensor?
En het probleem met de auto is dat de fan nie gaat draaien.
Als ik de draadjes doorverbind wel, maar als het aangesloten is niet. En de thermocontact is nieuw!
janneman schreef:En het probleem met de auto is dat de fan nie gaat draaien.
Als ik de draadjes doorverbind wel, maar als het aangesloten is niet. En de thermocontact is nieuw!
Als de fan wel gaat draaien met kortgesloten contact op het thermocontact, dan kan alleen het thermocontact defect zijn. Of de thermostaat blijft dicht en dan komt er geen warme koelvloeistof bij het thermocontact en gaat de fan ook niet draaien. De motor zal dan wel met dit weer snel warmlopen.
Bedankt voor je antwoord.
Maar de thermostaat gaat volgens mij wel open. Alle leidingen die in en uit de radiateur lopen worden gewoon warm, en ook het koelvloeistof word warm.
De thermocontact is net nieuw opgehaald vanmorgen, die zal het dan toch wel gewoon doen
Als het thermocontact min of plus geschakeld?
Ik dacht zelf min, misschien even een kabeltje aanleggen aan de min pool en naar de sensor…
Hoe zit het met zekeringen/relais (als die er zijn)..
Als ik vanmiddag tijd heb, kijk ik even hoe het zit geschakeld..
Voor nood zou je gewoon een haarspelt oid in je auto kunnen leggen… (waarmee je de stekker kan doorverbinden..)
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.