Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsja, ik begin altijd met nieuwe bougies…. Simpele dingen eerst!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ga ervanuit dat je beschikt over een vuil LPG systeem,en dus niet electronisch bijgestuurd.
rijd de motor warm.
zet hem op benzine, en controleer of hij netjes stationair blijft draaien.
zo ja zet hem dan op LPG.
draai de schroef in de slang naar het mengstuk 100 % open.
draai nu de schoef op de verdamper uit tot je toeren beginnen te dalen, draai nu de schroef weer in tot het max haalbare toerental.
draai nu met de motor op 2500 omw, de schroef in de slang naar je mengstuk in, net zolang tot je toeren beginnen te dalen.
1/8 ste terug , en klaar.
je LPG systeem staat nu nagenoeg 100% afgestelt.
100% kan je dit pas doen met een Co2 of 4gas tester.
maar zonder hulpmiddelen is bovenstaande de methode.
wil je nu meer puf onderin draai dan de schroef in de slang een klein beetje in, wil je meer in de hogere toeren doorhalen doe dan het tegenovergestelde.
mvgr wupke:
Hoi
Heb je wel eens naar de verdamper gekeken als die begint te sputteren.
Ik heb inmiddels aardig wat ervaring met lpg en heb ook eens een bijna bevroren verdamper gehad,wat dezelfde verschijnselen geeft.
oorzaak kan een laag koelwaterpeil zijn wat bij koud weer niet snel opvalt.
of een slechte circulatie van het koelwater.
hoop dat het helpt,is in ieder geval simpel te constateren,de verdamper zal een lichte ijslvorming krijgen als die te koud blijft(als die gaat sputteren)
succes Jeroen Hendriks
Hebben jullie ook foto’s ?????
verdamper etc
Mijn ds 73 loopt erg goed op benzine maar op gas gaat het minder.
stationair moeilijk en op snelweg stoot ie.
ik tank wel de laatste tijd bij een “witte pomp”. ander soort gas?
robert
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee witte pomp maakt niet uit.
Sputtteren kan aan een heleboel dingen liggen!
ff naar een sleuteldagje zou ik zeggen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
1969 DS 20 lpg onbetrouwbaar in stationair (Londen)
opvolg: ik zou graag wupke willen bedanken voor het uitleg van het lpg bijstellen. Na deze te hebben gevolgd is het stationair op lpg stukken en stukken beter. Ik raakte de schroef aan de verdamper voor het eerst aan pas kort geleden! Ik heb ook eerst even de fast idle screw ingeschroevd om op het basis stationair te experimenteren. Ik zou dit nog moeten testen in een zwaar verkeer situatie (lees “normaal”) want het was tijdens dit dat de motor uit wou slaan telkens als ik net op het gas pedaal trapte. Dan merk je pas dat op je gemak kruipen nog belangrijker is dan zoefen.
Hans
Hans Staartjes
Re: 1969 DS 20 lpg onbetrouwbaar in stationair (Londen)
Vanmiddag verdamper vervangen. Na deze bijtestellen schijnt ze mooi te lopen. Op de oude verdamper werd het stoteren steeds erger en omdat ze vrij normaal op benzine reed dacht ik aan deze laatste oplossing. Omdat ik weinig verstand heb van hoe een verdamper werkt, heb ik de oude uitmekaar gehaald en bekeken. Er was een verbasende hoeveelheid olie die eruit liep. Ik neem aan dat dit olie is die normaal gesroken zich in lpg bevind. Toen heb ik de water kamertjes bekeken. Er zat wat zwart sludge achtig spul in, maar niet zo erg dat het verstopt leek. Toen ik de andere binnenkant van de verdamper schoonmaakte merkte ik dat het papier bleef hangen aan het metaal, en toen zag ik een verspreid patroon van scheurtjes in het metaal. Omdat mijn probleem meestal voorkwam met het warm lopen van de motor begin ik te denken dat deze scheurtjes ontstaan zijn door het te heet worden van de verdamper. De diafragmas zien er niet gekraakt uit. Een diafragma lijkt me een logische kandidaat voor problemen op de duur. Tja waar het om gaat is dat ie beter gaat lopen. Ik zal in de loop der dagen een verslagje geven.
Hans
Hans Staartjes
hoe die olie in je verdamper komt kan ik niet verklaren.
normaliter hoord deze er niet in te zitten.
dus op een of andere manier trekt de verdamper die vette dampen ergens anders vandaan.
hoe of wat ligt aan de constructie van de gasverdamper/mengstuk.
ja zelfs de carterdampen en het miofilter zouden op een of andere manier dit kunnen veroorzaken.
zoals je hebt kunnen zien, is een verdamper weinig meer dan een blok aluminium met wat kamers, en rubber schijven ,om de kamers te separeren.
in de ene stroomt het warme water van je koelcircuit.
in de andere komt het vloeibare gas binnen, en word ge expandeerd,, waarbij dus veel warmte nodig is.
immers, expanderend gas ontrekt enorm veel warmte uit de omgeving.
denk aan de gasfles die snel bevriest als je de kraan openzet.
in een andere gedeelte word de hoeveelheid gas afgeregeld navenand de vraag van de motor.
in dit gedeelte zijn diverse soorte techniek per verdamper mogenlijk.
vacuum geregelt.
electronisch geregelt.
mechanisch geregelt.
echter als de membramen elastischiteit verliezen, of vervuild of gescheurd zijn, dan is het afregelen van je verdamper nagenoeg onmogenlijk.
qua levensduur mag je ongeveer van 100,000 kms uitgaan.
maar het kan meer en ook minder zijn.
nagelang omstandigheden ed.
jou hogere koelwater themp bv zou inderdaad de levensduur kunnen hebben ingekort.
mvgr wupke
Die “olie” kan heel goed sludge zijn. In de LPG zitten naast de korte keten koolwaterstoffen ook wat lange keten koolwaterstoffen, die bij het verdampen als sludge in de verdamper achter blijven. Om die reden is het verstandig om bij elke beurt bij een verdamper de sludge af te tappen, zit onderaan de verdamper een speciale plug voor(met warme motor doen, anders stolt een deel van de sludge en loopt er niet uit). Als je dit achterwege laat, gaan de membramen op den duur slechter functioneren, met een niet constante gasstrooom tot gevolg.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Re: 1969 DS 20 lpg onbetrouwbaar in stationair (Londen)
Tja, na vervanging van verdamper is het probleem nog niet opgelost. Bij lpg met optrek drijgt de motor nogsteeds afteslaan. Wat wel interesant is dat vergeleken met de eerste verdamper de mengschroef op de slang een heel stuk verder moet ingeschroevd worden, voor het normale lopen. Op benzine, ookal loopt de motor zonder afslaan in zwaar verkeer, is er bij optrek soms gestotter, maar zeker niet zo erg dat hij afslaat. Naar mij gevoel, zodra er vrij zware last op de motor is en ik van stop tot gang moet komen, krijg ik gestotter; aleen op lpg is dit ernstig en bij benzine minder probleem. Ik dacht dat het mischien zou helpen om de centrifugaal regelaar bijtestellen voor minder snelle optrek, en de koppeling schroef indraien voor minder grijp. Maar dit maakt weinig uit en maakt het wegtrekken op heuvels lastig.
Mijn niewe gedachten: ookal heb ik een tijdje geleden met mijn garagist de timing gesteld via een strobe licht begin ik nu te denken dat ik hier een beetje aan moet gaan knoeien. Ik hoor van andere kennisen dat je soms gewoon bij de hand moet bijstellen en rijden om dit optimaal te krijgen. Ten eerste denk ik aan een beetje vervroeging. Mischien licht het aan mijn 123 die ik tot nu toe helemaal heilig heb gevonden. Ik heb nog mijn oude SUV onsteking en zelfs een reserve 123 . Ik aarzel wel een beetje. Ik ben een beetje confuus met de universele 123 switches. Maar het lijkt me wel de moeite waard om dit ook is te proberen.
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NIET AAN DE 123 Kloten! Die doet het of doet het niet. Als je de juiste vervroegingscurve hebt geselecteerd kan het daar niet aan liggen. Zowiezo eerst alles op benzine geod afregelen. zowel stationair als optrekken, versneld stationair enz. Nogmaals: begin met nieuwe bougies, stel de kleppen. check je bougie kabels ( geen immitatie spagettie van de brezan monteren. Alleen Bougicord kabels).
Dan over op Lpg en afstellen volgens ‘wupke’. Maak het keelstuk goed schoon en check op valse lucht tussen je keelsstuk en het spruitstuk.
Meestal heeft een lpg installatie bij een halfautomaat geen laag en versneld stationair systeem. stel hem zo in dat hij stationair net niet kruipt op vlakke weg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hstaart ? hoe staat het met jou lpg probleem ? Ik heb een beetje de zelfde sympomen