verkeerde opmeting km’s - oververhitte motor
bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219

Gepost: 12 mei 2006 12:51 PM

dag allemaal

ik heb een klein vraagje over mijn kilometerteller. sinds een aantal weken is er een sensor vervangen op mijn versnellingsbak (de snelheidssensor) en vanaf dat moment is mijn snelheidsmeter op het dashboard een lagere snelheid gaan weergeven dan werkelijk het geval is… dit heb ik al gemeld aan mijn garagist en hij zal dit euvel oplossen.

maar! hoe telt de kilometerteller zijn kilometers? weet iemand dat? is dat op dezelfde plaats als de snelheidsmeter?
maw, zijn de snelheidsmeter en de kmteller aan elkaar gelinkt?

waarom die vraag? ik heb de indruk dat ik minder km’s kan rijden met één volle tank. waar ik vroeger 10,5 liter verbruikte (gemiddeld) (bij niet bepaald zuinig rijden) verbruik ik nu 12,5 liter (bij zeer zuinig rijgedrag. schakelen voor de 3000 toeren en rustig optrekken…)

dus vraag ik me af of er niet minder km’s opgemeten worden dan in werkelijkheid?

weet iemand iets meer?

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 12 mei 2006 01:29 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk loopt het kabeltje niet soepel meer of hij loopt ergens vast (in de snelheidsopmeter halverwege) of hij zit ergens verdraait.

Hierdoor geeft de snelheidsmeter een lagere waarde aan en loopt de kilometerteller minder hard op.

Dus je legt dezelfde afstand af, maar de teller geeft minder aan en zo krijg je een “hoger” brandstofgebruik (als je de tellerstand deelt door het aantal verbruikte liters)

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 12 mei 2006 01:45 PM
  [ # 2 ]

ok, dat vermoedde ik al…. 2 liter meerverbruik is wat té veel

Profiel  

Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 12 mei 2006 07:46 PM
  [ # 3 ]

Re: kilometerteller: minder opgemeten km’s dan in werkelijkh

bibberlam schreef:

dag allemaal

ik heb een klein vraagje over mijn kilometerteller. sinds een aantal weken is er een sensor vervangen op mijn versnellingsbak (de snelheidssensor) en vanaf dat moment is mijn snelheidsmeter op het dashboard een lagere snelheid gaan weergeven dan werkelijk het geval is… dit heb ik al gemeld aan mijn garagist en hij zal dit euvel oplossen.

maar! hoe telt de kilometerteller zijn kilometers? weet iemand dat? is dat op dezelfde plaats als de snelheidsmeter?
maw, zijn de snelheidsmeter en de kmteller aan elkaar gelinkt?

waarom die vraag? ik heb de indruk dat ik minder km’s kan rijden met één volle tank. waar ik vroeger 10,5 liter verbruikte (gemiddeld) (bij niet bepaald zuinig rijden) verbruik ik nu 12,5 liter (bij zeer zuinig rijgedrag. schakelen voor de 3000 toeren en rustig optrekken…)

dus vraag ik me af of er niet minder km’s opgemeten worden dan in werkelijkheid?

weet iemand iets meer?

Hoi.
Vermoedelijk is er een verkeerde sensor gemonteerd,te zien aan de kleur van het tandwieltje op de bak,bruin/blauw/wit.
Ook afhankelijk van de brandstof:benzine of diesel.
Heb dit euvel ook lange tijd gehad met mijn Xantia.
Vanuit mijn woonplaats naar Cadiz/Gibraltar = 2480 km,maar de Xantia reed over dezelfde weg maar 2100 km!
OOk de snelheid klopte niet meer 100 km op de teller = 120 km.te controleren met het navigatiesysteem of samen met andere auto van kennis o.i.d. en gsm kijken welk verschil!
Scheelt ook in de boete’s voor te snel rijden!
Succes.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.

v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  

hank4all
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 12 mei 2006 08:56 PM
  [ # 4 ]

Hallo bibberlam,

kun je mij vertellen waar de sensor ongeveer zit, ik moet hem ook vervangen, en viel de prijs mee?

V.g. Henk

Profiel  

bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 13 mei 2006 02:18 PM
  [ # 5 ]

die sensor heeft me 15 euro gekost, het werk ongeveer 30 euro… ik heb het dus laten doen. maar dat is blijkbaar geen garantie op succes.

waar die sensor zit weet ik niet precies, maar die moet ergens vooraan op de versnellingsbak zitten denk ik. meer kan ik er niet over zeggen,  ik heb er niet naar gezocht… misschien dat anderen het weten?

ik ben nu heel zeker dat de km-teller het nietgoed doet. ik ben gisteren van antwerpen naar gent gereden en plots is die afstand maar 45 km… ipv 65 (of meer… ik weet het niet zo goed). dat is toch wel vervelend.

maar geen nood, dinsdag gaat ie weer de garage in.

ik heb trouwens twee uur in de file gestaan met mijn xm onder een stralend zonnetje, resultaat: de motor te warm! is dat normaal?

Profiel  

KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 411

Gepost: 13 mei 2006 05:52 PM
  [ # 6 ]

Tja wat is TE warm.

Ik stond gister ook met me XM in de file.
Dan loopt de water temp naar 89 a 90 graden, niet hoger.
En als ik weer soepel rij zakt het vrij snel weer naar ongeveer 85 meen ik.

Klaas.

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  

bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 14 mei 2006 12:19 AM
  [ # 7 ]

wat is te warm? de meter stond even op 130°... dat is echt te warm. de waarschuwingslampjes brandden al, maar door de verwarming in zijn hoogste stand te laten draaien op volle snelheid ben ik er zonder problemen door gekomen. het werd alleen wel een beetje warm in de auto Very Happy

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3779

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 14 mei 2006 01:46 AM
  [ # 8 ]

de thermostaat vervangen.

de radiator in mijn XM is ooit eens vervangen door een (te klein) exemplaar, motor werd ook flink heet… sinds mn garagist de thermostaat heeft vervangen door een met een andere warmtegraad springt de fan veel eerder aan.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook