Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ds23man schreef:Simpel: in de zomer kwam ik nooit zuiniger uit dan 10,8l/100km en 740km op een volle tank, nu kom ik op 10,0l/100km uit en 800km op een tank. Duidelijk verschil
GRG
Ik betwijfel je verbruikswaarden echt niet. Maar ik help je hopen dat het aan de brandstof ligt. het zijn wat mij betreft 90% verkooppraatjes. Indertijd is er ook eens een ander type motorolie op de markt geweest, of een toevoeging, dat weet ik niet meer precies. Daar zou ook het brandstofverbruik van dalen, de slijtage verminderen etc. Er is uitgebreid onafhankelijk onderzoek naar gedaan en er was gewoon niks van het verhaal waar. De grote oliemaatschappijen vertrouw ik gewoon voor geen cent, ze gaan voor maximale winst en pas onder druk van wetgeving en publieke opinie zijn ze bereid om bijvoorbeeld aanvullende maatregelen te nemen op milieu gebied. Ze lopen ook niet echt met plezier voorop in de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen.
Maar weer on-topic: je rijstijl heb je ook niet aangepast? Ik neem aan dat je nu bijvoorbeeld onbewust nog zuiniger probeert te rijden.
Patrick
ZX: winter 1 op 19, zomer 1 op 21 (ook winterbanden effect)
Xantia:winter 1 op 16, zomer 1 op 18? (moet nog een tankbeurt afwachten om te zien of 1 op 18 echt haalbaar is)
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Voorlopig schrijf ik het nog steeds toe aan de temperaturen alhoewel mijn vorige tank toch ook in snikhete conditie’s was…bovendien…in zomer gaat de airco aan, en bij gebrek aan airco gaan soms de raampjes omlaag…alleen in de stad dan, op de snelweg doe ik ze weer dicht want dan merk je het beter in het brandstof verbruik
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Auto en Olie industrie
De grote oliemaatschappijen vertrouw ik gewoon voor geen cent, ze gaan voor maximale winst en pas onder druk van wetgeving en publieke opinie zijn ze bereid om bijvoorbeeld aanvullende maatregelen te nemen op milieu gebied. Ze lopen ook niet echt met plezier voorop in de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen.
Ik zou de wisselwerking auto-industrie en petroleummaatschappijen niet onderschatten. Moderne motoren stellen hogere eisen aan brandstof en smeermiddelen. Beide sectoren werken zeer nauw samen omdat de ontwikkeling van een meer specifieke smeerolie vrijwel net zolang duurt als de ontwikkeling van een nieuwe motor. Hoe nauw die wisselwerking soms is: de geciteerde oliemaatschappij moest een aantal jaren terug in Noordeuropa een benzine van de markt halen omdat een bepaald additief in de loodvrije benzine bij extreme koude tot ernstige motorschade leidde.
Vergeet het dus maar dat oliemaatschappijen alleen maar centen tellen. Als ze niet op tijd innoveren worden ze gewoon niet gekozen als “huisleverancier” voor de zogenaamde “initial fill” door de automerken.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
hogervp schreef:Ds23man schreef:Simpel: in de zomer kwam ik nooit zuiniger uit dan 10,8l/100km en 740km op een volle tank, nu kom ik op 10,0l/100km uit en 800km op een tank. Duidelijk verschil
GRG
Ik betwijfel je verbruikswaarden echt niet. Maar ik help je hopen dat het aan de brandstof ligt. het zijn wat mij betreft 90% verkooppraatjes. Indertijd is er ook eens een ander type motorolie op de markt geweest, of een toevoeging, dat weet ik niet meer precies. Daar zou ook het brandstofverbruik van dalen, de slijtage verminderen etc. Er is uitgebreid onafhankelijk onderzoek naar gedaan en er was gewoon niks van het verhaal waar. De grote oliemaatschappijen vertrouw ik gewoon voor geen cent, ze gaan voor maximale winst en pas onder druk van wetgeving en publieke opinie zijn ze bereid om bijvoorbeeld aanvullende maatregelen te nemen op milieu gebied. Ze lopen ook niet echt met plezier voorop in de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen.
Maar weer on-topic: je rijstijl heb je ook niet aangepast? Ik neem aan dat je nu bijvoorbeeld onbewust nog zuiniger probeert te rijden.
Patrick
ZX: winter 1 op 19, zomer 1 op 21 (ook winterbanden effect)
Xantia:winter 1 op 16, zomer 1 op 18? (moet nog een tankbeurt afwachten om te zien of 1 op 18 echt haalbaar is)
Ik heb mijn rijstijl niet aangepast, die 10,8l is mijn beste score als ik superrustig rij. Ik zal weer eens een tank witte pomp ingooien, zien we wat er gebeurt.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ds23man schreef:
Ik heb mijn rijstijl niet aangepast, die 10,8l is mijn beste score als ik superrustig rij. Ik zal weer eens een tank witte pomp ingooien, zien we wat er gebeurt.
GRG
Ik ben heel benieuwd, ik zal volgende keer het verbruik van mijn Xantia ook even hier posten. Ik ben alleen huiverig om als tegenprestatie een keer V-power diesel of iets dergelijks te tanken. Na een paar lekkage verhalen in dit forum is dat niet aan mij besteed.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Ik ben alleen huiverig om als tegenprestatie een keer V-power diesel of iets dergelijks te tanken.
Na een paar lekkage verhalen in dit forum is dat niet aan mij besteed.
Patrick
Inderdaad Patrick…..daar ben ik ook huiverig voor en daarom bij mij alleen gewone diesel in de tank…soms witte en anders merkdiesel.
En PPO begin ik ook niet aan…..ook daar heb ik weleens wat over gelezen…hoewel het qua prijs natuurlijk erg aantrekkelijk is
ik heb nu 3 tanks V power Eu95 achter de rug.
mijn idee is dat hij wel beter ermee rijd, ietwat rustiger loopt en beter naar de injectoren enzo luistert.
verbruik verschil is marginaal zoniet te verwaarlozen.
persoonlijk drop ik er nu weer gewoon euro 95 in.
en aangezien de prijs waar ik tank (Shell MierloHout) gemiddeld 10 ct goedkoper is dan landelijk, ga ik er niet voor omrijden om ook nog eens 2 ct te besparen op de witte pomp.
ik schat dat je pas echt constructief verschil kunt merken en halen, als je auto jonger is dan 4 jaar MAX.
en dus de modernste type motormanagment ed erin hebt zitten.
al kan ik dus niet ontkennen , dat mijn 93 xant het wel lekkerder vind met V power dan de standaard 95.
greets wupke
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
In dit draadje heb ik net geschreven dat ik blij ben. Het verbruik van de Xantia is naar 1 op 18 gegaan! Ik hield na de vorige tankbeurt (1 op 18,3) nog even een slag om de arm, maar het is definitief. De 1 op 18 barriere is geslecht. En zonder het tanken van die te “dure praatjesmakerij” brandstoffen. De omslag naar het warme weer heeft een grotere invloed dan ik voor mogelijk had gehouden, een verschil van zo’n 10% Het verbruik zit nu nu circa 20% onder de fabrieksopgave (5.5 l/100 km tov 6.9l/100 km).
Leve HNR!. Iemand nog een HNR instructie cursus nodig??
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb mijn verbruik ook binnen:
1 op 11,7 ipv 1 op 10,5 wat ik normaal haal. Wel zat er een lange rit naar utrecht tussen. Dat zal het verbruiksverschil maken ipv de brandstof want op lange stukken is 1 op 12 of zelfs zuiniger ook niet zo’n probleem maar ik rij momenteel veel stadsritjes en dat merk ik in het verbruik.
Ofwel: gelul in de ruimte dat die nieuwe shell euro zuiniger rijdt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ik heb net een tank V-power achter de rug en moet zeggen dat ik er niet tevreden over was
auto liep er slecht op en heeft meer verbruikt, 0.5 liter op de 100
terug de 95 er in en na een 5 tal kilometer liep hij al veel beter, benieuwd of de koudstart terug beter zal zijn want met de V-power was het de eerst km een ramp
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ik heb 1 keer V-Power getankt, verbruik ging omhoog en auto liep er bar slecht op. Dat is op een MK1 16v BX.
In duitsland tank ik heel af en toe de V-Power, met 100 Octaan, en loopt als een tierelier. Het gemiddelde verbruik wat ik heb met normale 98 ligt tussen de 1 op 10 en 1 op 15. afhankelijk van rijden in stad of snelweg. Met V-Power uit duitsland loopt de motor een stuk soepeler en rustiger, maar is daarbij ook wel weer een stuk duurder
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
koud start is ook terug beter nu
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017