Vanmorgen had ik ineens een raar verschijnsel. Wanneer ik de ruitensproeier voor bedien, sproeit de achtersproeier en gaan de ruitenwissers voor heen en weer. De bediening voor de achterruitensproeier werkt wel normaal. Heeft er iemand een idee?
Het zou me niets verbazen als het een computerstoring is en het Multiplex systeem in de war schopt. :
Verlang je met dit soort verhalen niet terug naar de gewone ouderwetse bedrading? Heb je nauwelijks last van dit soort storingen en kun je nog eens gewoon met een multimeter de dingen doormeten enzo.
Totaal aantal Berichten: 25631
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja een computer die een beetje mijn erg lekker verende auto gaat aanpassen…..
Stuiter je op de A16 helemaal uit je auto….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ben vanmorgen even bij de garage langs geweest. Ik dacht eerst ook aan een computerfoutje, echter de ruitensproeier blijkt nog “ouderwets” te werken. Het bleek dat het pompje defect was, er is een nieuw pompje ingezet en toen werkte alles weer normaal. Voor het wisselen van het pompje moet overigens wel de hele bumper verwijderd worden.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
rs pomp
ik lees hier 1 goed antwoord verder alleen maar gezwets.
in de sproeiermoter zit een kogel die wel eens vast blijft zitten.
er is een motor voor voor en achter(draait twee kanten op)
een eenvoudig probleem(de bumper gedeeltelijk de monteren is genoeg en duurt zeker niet langer dan 5 minuten.
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
pompje van de ruitensproeier is het probleem, omdat er maar 1 pompje is voor voor en achter. pompje v/v
ZX1.4i schreef:Het zou me niets verbazen als het een computerstoring is en het Multiplex systeem in de war schopt. :
voor dat je uitspraken doet zorg dan wel eerst dat je goed geinfomeerd bent!
groeten het TD-team!
beter oud en japans dan nieuw en FRANS!!!!
achterruitenwisser en voorsproeier
Ik heb hetzelfde probleem, echter met nog een verschijnsel: de achterruitenwisser blijft interval wissen, ook nadat ik ´m heb uitgezet. Soms wist-ie ook ineens een aantal keer achter elkaar, meestal als ik stop of langzaam rijd. Ik verdenk de hendel aan het stuur… Iemand bekend met dit euvel?
Geo.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Nog nooit gehad eigenlijk. Welk bouwjaar is je auto van?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
De auto is van mei 2002, dus net 3 jaar oud.
Zou het te maken kunnen hebben met het sproeierpompje dat wellicht een verkeerd signaal geeft aan de computer?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Geo schreef:De auto is van mei 2002, dus net 3 jaar oud.
Zou het te maken kunnen hebben met het sproeierpompje dat wellicht een verkeerd signaal geeft aan de computer?
Mogelijks kan dit aan de COM2000 liggen, dat is de eenheid achter het stuur, waar de hendels voor de ruitenwissers/richtingaanwijzers/radiobediening/cruise control aan vast zitten. Die COM2000 zit niet alleen in de C5, maar ook in de Peugeot 307, en in beide modellen komen frequent problemen voor met die COM2000. Deze problemen kunnen van alles veroorzaken zoals het niet meer werken van de richtingaanwijzers (heb ik gehad…), of problemen met de werking van de ruitenwissers.
Wat betreft “een aantal keer achter elkaar wissen”, wat doen de ruitenwissers vooraan op dat ogenblik? Bij de C5 wist de achterruitenwisser altijd zonder interval als ook de ruitenwissers vooraan zonder interval wissen terwijl de auto stilstaat of achteruit rijdt.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
c5breakhdi schreef:
Wat betreft “een aantal keer achter elkaar wissen”, wat doen de ruitenwissers vooraan op dat ogenblik? Bij de C5 wist de achterruitenwisser altijd zonder interval als ook de ruitenwissers vooraan zonder interval wissen terwijl de auto stilstaat of achteruit rijdt.
Nee hoor, de achter ruitenwisser wist alleen maar zonder interval als je de ruitensproeier achter hebt gebruikt en als je achteruit rijdt als de ruitenwissers op de voorruit aanstaan. Als je stilstaat doen ze dat niet, ook tijdens het rijden niet. Misschien dat het Type II dat heeft, maar Type I niet.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:c5breakhdi schreef:
Wat betreft “een aantal keer achter elkaar wissen”, wat doen de ruitenwissers vooraan op dat ogenblik? Bij de C5 wist de achterruitenwisser altijd zonder interval als ook de ruitenwissers vooraan zonder interval wissen terwijl de auto stilstaat of achteruit rijdt.
Nee hoor, de achter ruitenwisser wist alleen maar zonder interval als je de ruitensproeier achter hebt gebruikt en als je achteruit rijdt als de ruitenwissers op de voorruit aanstaan. Als je stilstaat doen ze dat niet, ook tijdens het rijden niet. Misschien dat het Type II dat heeft, maar Type I niet.
Je kan best gelijk hebben, maar dat zou dan betekenen dat
1. je het over de berline hebt, waarvan de werking van de achterruitenwisser dan zou verschillen van de break
2. of dat je hebt over basisversies die geen regensensor hebben, waarbij de werking van de achterruitenwisser zou verschillen van de modellen met regensensor
2. of dat de achterruitenwisser van mijn C5 break niet werkt zoals het hoort.
Bij mijn C5 break type I, met regensensor, wist de achterruitenwisser zonder interval als de ruitenwissers vooraan zonder interval wissen, zowel bij het achteruitrijden als terwijl ik voor een rood licht sta te wachten. Bij achteruitrijden met ruitenwissers vooraan met interval, werkt ook mijn achterruitenwisser met interval. Hoe zit dat bij de andere forumleden?
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Is het niet zo dat als je stilstaat de ruitenwissers voor automatisch in de intervalstand gaan?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Geo schreef:Is het niet zo dat als je stilstaat de ruitenwissers voor automatisch in de intervalstand gaan?
Voor heb ik geen intervalstand. Alleen standje automatisch.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije