Beste Citrofielen,
Mijn Berlingo heeft een DW8 motor. Nu heb ik gelezen dat op sommige auto`s een EGR-klep zit, die er voor zorgt dat uitlaatgas gerecirculeerd wordt . Zit zo`n ding ook in de DW8? Als dat zo is ,wil ik hem graag uitschakelen.
Kan dat ? En hoe dan? Het lijkt mij dat de motor daar toch beter door gaat draaien ,omdat er dan meer schone lucht/zuurstof binnen komt.
Misschien wordt mijn Berlingo daar wel pittiger van ook.
Ben benieuwd naar de reacties.
Groet,
Jean
Geen idee of op de DW8 ook een EGR zit, misschien dat iemand anders dat kan vertellen of als je een foto kan plaatsen hier. Maak dan een foto zonder die plastic kap erop, van de achterkant van de motor, zeg maar het in/uitlaat gedeelte wat tussen de motor en het schutbord in zit.
Mocht je een EGR hebben en deze afkoppelen, maak dan ook de inlaat eens lekker schoon, meestal zit deze vol met bagger (roet).
Oh ops: , ik vergeet je te verwelkomen, welkom bij deze
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
dw 8 zit ook egr dat is de metalen pijp die (als je ervoor staat) links over de klepdeksel naar de inlaatbuis loopt.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:dw 8 zit ook egr dat is de metalen pijp die (als je ervoor staat) links over de klepdeksel naar de inlaatbuis loopt.
Ah dan zat er op mijn Xsara1.9D uit 1999 ook een EGR.
In dat geval is het zo een blinkend en geribbelde buis.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Als het vermogen oplevert gaat ie er bij mij ook af.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
langevelsloo schreef:Als het vermogen oplevert gaat ie er bij mij ook af.
Iets meer vermogen, je merkt het vooral bij het optrekken en het rijden in de stad, lage snelheid dus.
Ik bedenk me opeens of het wel goed gaat als je de EGR bij een DW8 af koppelt, i.v.m. de ECU, gaat deze dan niet gek doen :
In dat geval zou afkoppelen en afstoppen van het vacuum slanggetje naar de EGR voldoende moeten zijn.
Net te laat heb ik je opmerking over het vacuumslangetje gelezen.
Na het afkoppelen en afdoppen van de EGR lukte het starten niet meer .
Duidelijk geval van jammer dan, dacht ik en heb de boel maar weer aangesloten. De ECU snapt het kennelijk niet. Nu geen tijd meer om het opnieuw te doen inclusief vacuumslangetje. Ga het zeker nog eens proberen. Ik houd het forum op de hoogte.
Groet
Jean
Grappig, dat weten we dan ook weer, dat de ECU niet voor gek gehouden kan worden
Blijf het wel een vreemde constructie vinden op die manier, stel je heb een breuk in dat onbeduidende draadje van de EGR of de bijbehorende elektro klep, doet de motor het niet meer
Enkel het vacuum slanggetje afkoppelen en afstoppen zou het moeten doen, dacht dat kV8Wuppo het laatst ook zo gedaan had bij een Berlingo met startproblemen.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Maar wat moet je nou doen om de EGR veilig uit te schakelen??
Ik krijg de indruk dat de 1999 Berlingo met DW8 zonder EGR wat feller was dan de 2004 Berlingo met DW8 en EGR..
Jaap.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
peugeotlover schreef:de vaciuum slang losmaken en afdichten met een boutje doet ok al wonderen
Inderdaad, Wuppo heeft die truuk al een keer met sucses toegepast
Klopt allemaal.
Het vacuumslangetje afgeklemd met een infuusklem (wat dat betreft is de gezondheidszorg nog wel leuk ) en klaar is Jean.
Inderdaad merk ik enig verschil met optrekken,hij is wat gretiger geworden.
Allen dank voor de respons.
Gr Jean
jean schreef:Klopt allemaal.
Het vacuumslangetje afgeklemd met een infuusklem (wat dat betreft is de gezondheidszorg nog wel leuk ) en klaar is Jean.
Inderdaad merk ik enig verschil met optrekken,hij is wat gretiger geworden.
Allen dank voor de respons.Gr Jean
Is dat het vacuumslangetje dat van het pompje rechts van het kleppendeksel komt en zo naar de egr klep gaat ???
En moet de opening op de egr klep zelf dan ook afgedicht worden ? of hoeft dat niet ( waar het slangetje op zat )
Of is dat het slangetje dat onderaan de egr klep vertrekt zo naar de blauwe afdekkeing op de egr klep zelf.
Het is mij nog niet echt duidelijk….
ops: ops:
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
De EGR zit er op ivm uitlaatemissies. Namens natuur en milieu: bedankt voor de extra emissie .
Maar even zonder grappen en grollen, in andere draadjes staat geschreven dat er nog wel eens vuil en andere rommel zich ophoopt door de EGR. Die ervaring heb ik niet gehad met mijn ex-ZX en die heeft in al die jaren echt niet in kracht ingeboet. Het komt mij daarom elke keer weer vreemd over dat de EGR maar eens uit moet. Het scheelt wel ongeveer 5 pk (4kW), maar in koppel scheelt het vrijwel niets. Overigens trek ik jullie verhaal niet in twijfel qua trekkracht.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!