Ik val meteen maar met de deur in huis:
Is het mogelijk om een ABS systeem (van bijv 16v) in te bouwen?
Er komen regelmatig setjes verbij en vraag me af of je dat kan inbouwen?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Geen probleem, alleen VEEEEEL werk…
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Geen probleem, alleen VEEEEEL werk…
Groeten,
Jan
Heb je misschien meer informatie, wat er allemaal veranderd moet worden?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
eh…
1 lange remleiding naar achter is iets dikker, het T-stukje is dus ook anders, draagarmen achter moet je vervangen, fusees voor vervangen, aandrijfassen vervangen, remslangen voor vervangen, leidingwerk onder de motorkap wordt heel anders (komt een abs-pomp bij tussen), diverse klipjes moeten geplaatst worden om extra kabels te geleiden, kabels van de sensoren moeten naar het interieur gelegd worden, abs-computer moet geplaatst en aangesloten worden, lampje in je dash plaatsen op de juiste plek en ten slotte een plaatje op de achterklep monteren met ABS.
Ik ben vast wat vergeten, maar om een indruk te krijgen het bovenstaande relaas…
Groeten,
Jan
Er mag weer een close op, ik weet genoeg
is me even te veel werk…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Nu zou ik snel even willen profiteren voor deze dichtgaat, hoe kan ik weten of er abs is op mijn auto?
En nee ik weet hoe het voelt als je abs hebt maar de verkoper van mijn auto had in de tijd gezegd dat er abs op zat maar ik voel overduidelijk niets tijdens het remmen.
Dus zou ik graag willen weten of het gewoon niet is aangesloten of het er niet is.
mvg
beste test:
ga een stuk rijden op een weg waar niemand is en trap vol je rempendaal maar in…
Als je banden continue blokkeren (piepende banden) werkt je ABS niet of is het niet aangesloten..
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Kijk gewoon onder de motorkap. Tegen het schutbord zit bij ABS een verdeelblok gemonteerd, ongeveer ter hoogte van de bestuurder, met 5 tuutjes waar 4 hogedrukleidingen op aangesloten zitten
Harm schreef:Kijk gewoon onder de motorkap. Tegen het schutbord zit bij ABS een verdeelblok gemonteerd, ongeveer ter hoogte van de bestuurder, met 5 tuutjes waar 4 hogedrukleidingen op aangesloten zitten
Dan weet je toch niet of hij werkt
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Harm schreef:Kijk gewoon onder de motorkap. Tegen het schutbord zit bij ABS een verdeelblok gemonteerd, ongeveer ter hoogte van de bestuurder, met 5 tuutjes waar 4 hogedrukleidingen op aangesloten zitten
Danku dit moest ik dus weten.
Ik wet nl zeker dat het niet werkt dus morgen eens kijken of er uberhaupt wel abs is.
het zou wel lkkr zijn als je het hebt.. ik heb wel eens dat me bandjes even piepen bij het iets te hard (onverwachts) remmen.
Overigens wel lachen om mensen in een BX te laten rijden die niet weten hoe een bx remt…. whahahahahaha…
“Ja.. hij rijd perfect he? Hij remt ook goed, probeer maar goed te remmen..”
Ik zet me altijd wel even schrap..
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:het zou wel lkkr zijn als je het hebt.. ik heb wel eens dat me bandjes even piepen bij het iets te hard (onverwachts) remmen.
Overigens wel lachen om mensen in een BX te laten rijden die niet weten hoe een bx remt…. whahahahahaha…
“Ja.. hij rijd perfect he? Hij remt ook goed, probeer maar goed te remmen..”
Ik zet me altijd wel even schrap..
Idd heb ik al paar keer last van gehad
Maar ik heb er meer last van als ik even met de C3 van mijn moeder ga rijden dan heb je zo een zacht gevoel en druk je door tot je hem voelt remmen.
Probleem is vooral dat met die dunne banden op een nat wegdek ofzo het minder grappig is.
Zo is mijn eerste BX aan zijn einde gekomen
Ik durf ook de stelling wel aan dat met een setje goede remmen incl. remservo en een stel fatsoenlijke banden (dus zeker 185 breed en liefst 65 r14) je helemaal geen abs nodig hebt. Ik had onder mijn laatste break een setje Xantia remmen met Xantia remservo, omdat het stomweg bijna onmogelijk is om een goed setje remklauwen van een BX te krijgen. Daarnaast zijn de Xantiaremmetjes ERG lekker te doceren en geven ze weer helemaal het gevoel van een type 1 bx terug. In combinatie met een setje fatsoenlijke bandjes had ik zoveel remvermogen dat ik gestopt ben met het ABS inbouwen en daar heb ik nooit spijt van gehad.
Conclusie: zorg dat je remmen ERG goed in orde zijn en zorg voor een wat bredere band dan standaard op de bx. Ik had de Xsaramaat 185/65r14 eronder liggen met een heel goed resultaat. Dan kun je ABS missen als kiespijn. Goed, 1 uitzondering: die ene keer dat het per jaar onverwacht spiegelglad is door sneeuw of ijs, is het wel handing dat je uit kunt wijken met abs, maar das ook het enige!
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Ik durf ook de stelling wel aan dat met een setje goede remmen incl. remservo en een stel fatsoenlijke banden (dus zeker 185 breed en liefst 65 r14) je helemaal geen abs nodig hebt. Ik had onder mijn laatste break een setje Xantia remmen met Xantia remservo, omdat het stomweg bijna onmogelijk is om een goed setje remklauwen van een BX te krijgen. Daarnaast zijn de Xantiaremmetjes ERG lekker te doceren en geven ze weer helemaal het gevoel van een type 1 bx terug. In combinatie met een setje fatsoenlijke bandjes had ik zoveel remvermogen dat ik gestopt ben met het ABS inbouwen en daar heb ik nooit spijt van gehad.
Conclusie: zorg dat je remmen ERG goed in orde zijn en zorg voor een wat bredere band dan standaard op de bx. Ik had de Xsaramaat 185/65r14 eronder liggen met een heel goed resultaat. Dan kun je ABS missen als kiespijn. Goed, 1 uitzondering: die ene keer dat het per jaar onverwacht spiegelglad is door sneeuw of ijs, is het wel handing dat je uit kunt wijken met abs, maar das ook het enige!Groeten,
Jan
Je weet het natuurlijk nooit zeker maar het had wellicht kunnen helpen met mijn aanrijding met een vrachtwagen vorig jaar als de wagen nog bestuurbaar was geweest met mijn remactie. Meja, dat blijft gissen. Het is niet moeilijk om ook met 185 en XAntia remmen de boel te laten blokkeren, toch heb je ook op nat wegdek verrekte veel remwerking tot het moment dat het blokkeert. En voor diegenen die denken dat smallere banden op de BX meer grip geven op nat wegdek? Mijn ervaring is precies omgekeerd.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Chinco schreef:Ik durf ook de stelling wel aan dat met een setje goede remmen incl. remservo en een stel fatsoenlijke banden (dus zeker 185 breed en liefst 65 r14) je helemaal geen abs nodig hebt. Ik had onder mijn laatste break een setje Xantia remmen met Xantia remservo, omdat het stomweg bijna onmogelijk is om een goed setje remklauwen van een BX te krijgen. Daarnaast zijn de Xantiaremmetjes ERG lekker te doceren en geven ze weer helemaal het gevoel van een type 1 bx terug. In combinatie met een setje fatsoenlijke bandjes had ik zoveel remvermogen dat ik gestopt ben met het ABS inbouwen en daar heb ik nooit spijt van gehad.
Conclusie: zorg dat je remmen ERG goed in orde zijn en zorg voor een wat bredere band dan standaard op de bx. Ik had de Xsaramaat 185/65r14 eronder liggen met een heel goed resultaat. Dan kun je ABS missen als kiespijn. Goed, 1 uitzondering: die ene keer dat het per jaar onverwacht spiegelglad is door sneeuw of ijs, is het wel handing dat je uit kunt wijken met abs, maar das ook het enige!Groeten,
Jan
1 ding begrijp ik niet, Xantiaremmen erg lekker te doseren en ze geven het gevoel van BX type 1 terug? Valt me juist op dat mijn type 1 (met originele goedwerkende 1986 remservo) minder goed valt te doseren dan mijn moeder’s type 3. Puur door de slag, 2 a 3 cm vergeleken met een 5 a 6 cm.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
We hebben het dan ook niet over het gepruts bij stapvoets rijden, dat is inderdaad flink wennen. Maar wanneer het VOLLE gewicht bij hogere snelheid afgeremd moet worden kun je ineens heel gedoceerd remmen. Als je trouwens een type 1 niet het lekkerst vind remmen van allemaal, sja, dan verwijs ik je naar een auto zonder hydrauliek, hoor…
Maarjah, weet jij trouwens zeker dat beide systemen in topstaat zijn? Dat is altijd het vervelende bij oudere auto’s en helemaal bij hogere kmstanden. Een goed remsysteem vergt onderhoud, veel meer aandacht dan het normaal krijgt! En icm de juiste banden (het is PRECIES zoals Marten zegt, liever iets breder dan de standaard knieperige maat vanaf fabriek) maakt dat ABS (bijna) volkomen overbodig.
Groeten,
Jan