patje74 schreef:@rf
Ik kan je ervaringen al vele tonnen aan kilometers beamen. En die actieradius; die is vele malen groter dan normaal, je hebt immers 2 tanks!
Als ik naar Tsjechiƫ ga dan rij ik mijn gastank leeg en heb daarna nog een volle benzinetank over om daarmee de eerste LPG-pomt te vinden als dit echt nodig is.LPG-rulez!!! En je kan er zelfs op koken!
Grappig. Met mijn laatste BX op gas had ik de volgende actieradius.
52 liter benzine + 40 liter gas. Daarmee kon je ong. 900 km rijden. Dat red ik met mijn diesel makkelijk op 1 tank. En praktisch gezien heb je niks aan die benzine actieradius, want anders was je wel fijn op benzine blijven rijden.
Eigenlijk hou ik gewoon niet van vonkenauto’s.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:En praktisch gezien heb je niks aan die benzine actieradius, want anders was je wel fijn op benzine blijven rijden.
Hoezo zou ik daar praktisch niets aan hebben? Als ik 500Km op LPG en daarna aan een stuk 500Km op benzine zou rijden, dan ben ik qua brandstof nog goedkoop uit. In de praktijk zal dat niet voorkomen, maar ik vind het geen probleem om af en toe in de vakanties op benzine te rijden.
Praktisch gezien heb ik daar dan best wel veel aan.
En in mijn geval is diesel ook nog eens geen optie voor 3 van mijn 4 wagens.
Luchtgekoelde vonken-boxers op LPG roeleren!
(En ja, ook de eend gaat op LPG lopen binnenkort. Ik moet alleen de tijd zien te vinden. En die is vrij schaars op dit moment met mijn projecten)
mpostma schreef:52 liter benzine + 40 liter gas. Daarmee kon je ong. 900 km rijden.
Dat red ik met mijn diesel makkelijk op 1 tank.
En praktisch gezien heb je niks aan die benzine actieradius, want anders was je wel fijn op benzine blijven rijden.
Geen speld tussen te krijgen !
Ik gebruik mijn benzinetank ook niet om mijn actiradius op te rekken.
Maar ik heb gewoon wat extra’s achter de hand voor als het eens nodig mocht zijn. Uiteraard had ik anders wel op benzine blijven rijden.
Dat je 900 km met je diesel kan blijven rijden is knap. Daar moet is 2x voor tanken. 2x feest En ach….zit die 900 niet in de macht van het getal? Ik bedoel: Rij je 900 km non-stop?
Dyna Z1: Tout alu.
lpg heeft nog een groot voordeel
de nederlanders die zegels sparen het gaat meestal 2 keer zo snel
rf schreef:En ach….zit die 900 niet in de macht van het getal? Ik bedoel: Rij je 900 km non-stop?
Idd, ik had met die LPG bak wel eens een drukke week dat ik 2 x per week moest tanken. Met de diesel hoeft dat toch een stuk minder vaak. Het scheelt bijna een factor 2.5. LPG nog geen 400km, de diesel ong. 900 km.
@Patje: ik heb begrepen dat HY’s zeer beperkt zijn geleverd met Perkins diesels. GS diesel is wel es gedaan (Birotor koets met 22 CX diesel) maar is wel bewerkelijk.
Ach ja, het blijft ook een kwestie van persoonlijke smaak. Sommige mensen moeten helemaal niks hebben van het karakter van een diesel, ik vind t heerlijk.
rf schreef:.....Dat je 900 km met je diesel kan blijven rijden is knap. Daar moet ik 2x voor tanken. 2x feest En ach….zit die 900 niet in de macht van het getal?
Ik bedoel: Rij je 900 km non-stop?
Met een verbruik van gemiddeld 1 op 18-19 kun je met een 60-litertank diesel ruim 900 km rijden ja.
Op 1 liter diesel kun je (ong) 1,5 X de afstand afleggen die je op LPG haalt….blijft natuurlijk het feit dat een op gas omgebouwde benzinemotor altijd extra problemen geeft, zoals met de cylinderkop (kleppen)...en je bij onderbouw je reserveband thuis moet laten.
Met inbouw in de kofferbak zit die tank nogal eens in de weg als je er veel spullen in kwijt wilt.
Maar ik plaatste het bericht bovenaan eigenlijk omdat nu de benzine duurder is geworden en de diesel goedkoper…...dat heb ik zelden meegemaakt.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:@Patje: ik heb begrepen dat HY’s zeer beperkt zijn geleverd met Perkins diesels. GS diesel is wel es gedaan (Birotor koets met 22 CX diesel) maar is wel bewerkelijk.
Ach ja, het blijft ook een kwestie van persoonlijke smaak. Sommige mensen moeten helemaal niks hebben van het karakter van een diesel, ik vind t heerlijk.
Ik weet het, de birotor heeft de zelfde motor-ophanging als een CX, dus da’s “vrij” makkelijk. Maar ik heb liever een echt wankelblok.
En een diesel HY is niet vooruit te branden. (nog trager!? )
Maar het is inderdaad een kwestie van smaak. Zlef heb ik niets op diesel tegen, ik heb er jaren eentje gehad. Alleen merkte ik de overgang ontzettend in mijn beurs, en daarvoor wil ik wel een paar keer extra tanken.
dat je iets vaker moet tanken klopt wel maar tegenwoordig kan je ook grotere tanks nemen en als je gewoon rijdt valt het ook wel mee ik denk dat de meeste mensen maar 1 keer per week tanken
wat wel een groot voordeel is van lpg is dat het niet zo op en neer gaat als diesel en benzine
...Op 1 liter diesel kun je (ong) 1,5 X de afstand afleggen die je op LPG haalt….
Diesel per liter is 2,3 maal zo duur als LPG. ops:
Dyna Z1: Tout alu.
rf schreef:...Op 1 liter diesel kun je (ong) 1,5 X de afstand afleggen die je op LPG haalt….
Diesel per liter is 2,3 maal zo duur als LPG. ops:
kijk..
en je kan er op koken
ik zou wel willen dieselen.. als deze op is, en ik een leuke diesel vind. Maar die literprijs he, mischien maar gewoon gas blijven tuffen.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Mja, ben eigenlijk dieselfan, maar een 160pk sterke 16kleps diesel hadden ze niet te koop staan
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:...wat wel een groot voordeel is van lpg is dat het niet zo op en neer gaat als diesel en benzine
Klopt, het gaat alleen maar op….
Procentueel gezien is LPG het meest gestegen in prijs de afgelopen jaren. Onder de mom van “de vervuiler betaald”? Nee, want we rijden minder millieu belastend dan op benzine. Onder de mom van “de productie is duurder geworden”? Nee, want het is deels een afvalproduct welke vrijkomt bij de raffinaderij. En het wordt ook nog eens grotendeels afgefakkeld.
Het zal dus wel puremarktwerking zijn. Als verschillende producten duurder worden, kan men de alternatieven ook duurder maken. Zolang het nog goedkoper is, zal het nog wel afgenomen worden. En dat klopt…
Maar goed, het blijft een leuke discussie. Ondanks dat bijde kampen een grote kern van waarheid verkondigen.
Zowel diesel als LPG hebben voordelen die voor iedereen anders uitpakken.
Voor mij is LPG de beste oplossing, en dat zeg ik na ruim 2,5 ton diesel-kilometers. (tevens zakelijk) Het lijkt mij dat ik dus een weloverwogen keuze heb gemaakt.
Het is vooral de naam ‘slechte betrouwbaarheid’ die LPG tot nu toe nog weinig populair maakt, wat daarvan waar is weet ik niet, heb zelf nog nooit LPG gereden.
voge schreef:Het is vooral de naam ‘slechte betrouwbaarheid’ die LPG tot nu toe nog weinig populair maakt, wat daarvan waar is weet ik niet, heb zelf nog nooit LPG gereden.
Met de betrouwbaarheid op zich valt het wel mee.
Het is wel zo dat storingen in het ontstekingssysteem zich eerder openbaren als je op LPG rijdt dan wanneer je alleen op benzine zou rijden.
Het is nu eenmaal zo dat een optimale ontsteking essentieel is.
Wie vervangt er elke 60.000 km zijn bougiekabels op benzine?
De kabeltjes zien er op het oog nog fris uit dus dat hoeft niet wordt er snel gedacht. Ook de befaamde haarscheurtjes in de bobine lijden veel eerder tot een onjuist ontstekingspatroon op LPG dan dat het zich op benzine voor zou doen.
Dan zijn er nog de overschakelproblemen van benzine naar LPG wat storingen geeft wat meestal te herleiden valt tot vacuĆ¼m lekkage’s.
Op benzine zijn deze lekkage’s er ook maar niet meerkbaar van invloed op de werking.
Wil je gewoon veel kilometers rijden tegen een hogere kilometerprijs (aanschaf van een diesel is nu eenmaal duurder en wegenbelasting ook)en minder storingen dan is diesel de auto voor jou.
Vindt je wat onderhoud zelf uitvoeren niet erg, dan blijft LPG gewoon de beste optie prijstechnisch.
Al die onzin over kofferbakruimte verlies zijn mi. doemargumenten.
En zeker voor een cattogerie mensen als Bram, die vrij regelmatig van auto verwisselen zou LPG ideaal wezen
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000