Beste forummers,
Ik wil van een bepaalde stekker weten of deze wel stroom geeft. Hoe meet ik op een simpelle manier dat er stroom door een stekker gaat?
Kan dit met zo’n spanningzoekende schroevendraaiertje?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Re: stroom door stekker?
Douwe schreef:Beste forummers,
Ik wil van een bepaalde stekker weten of deze wel stroom geeft. Hoe meet ik op een simpelle manier dat er stroom door een stekker gaat?
Kan dit met zo’n spanningzoekende schroevendraaiertje?
Heb niet veel verstand van elektra, maar heb toevallig gister met me radio aansluiting geprobeerd. Ik had een soort van pen met een lichtje erin een een MIN draad die ik gewoon op stuk metaal/chassis hield..
V2 schreef:Multimeter erin prikken, dan kan je meten of er spanning op staat. Neem aan dat je dat bedoelt.
Kan ook
maarja als je niet zo’n multimeter hebt, is er dan een andere oplossing.
Zo’n pen met een lichtje is ongeveer hetzelfde als zo’n schroevendraaier die ik bedoel denk ik.
Hoe meet je met zoiets of er spanning op staat?
Jongens,
Stroom is iets heel anders dan spanning maar wordt helaas te pas en te onpas gebruikt.
Spanning meet je met een voltmeter en wordt uitgedrukt in Volts.
Stroom meet je met een amperemeter en wordt uitgedrukt in amperes.
Spanning meet je over 2 punten. Stroom meet je door een punt.
Als je stroom wilt meten, moet je dus de draad onderbreken en de amperemeter in de draad opnemen. Let erop dat veel multimeters maar weinig stroom kunnen meten. Vaak een maximum van 10 Ampere en dat is te weinig voor div. toepassingen Om de meting niet te beinvloeden is de inwendige weerstand van een amperemeter zo laag mogelijk. Je moet m dus NOOIT in een circuit opnemen zonder belasting waarj e de stroom door wilt meten (een lampje, motor of wat dan ook) want dan fik je hem gelijk door.
Spanning is wel makkelijk. Je meet dan eigenlijk “elektrische druk”. Mits de meter het juiste bereik heeft (selecteren op de multimeter) maar 12 V kunnen ze bijna allemaal wel. Je zet de pennen over iets waartussen je de spanning wilt weten. Om de meting niet te beinvloeden moet de inwendige weerstand van een voltmeter zo hoog mogelijk zijn.
Als het elementaire verschil tussen stroom en spanning je niet duidelijk is, zou ik het verhaal over stroom meten maar snel vergeten, ik neem aan dat je dan spanning bedoelde.
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En om direct antwoord te geven op de vraag; Ja het is mogelijk om daar een spanningszoeker voor te gebruiken, mits deze voor 12V geschikt is. Is deze voor 230V geschikt, dan zal het lampje heel zwak gaan branden zodat je het bijna niet ziet bij daglicht. Als het uberhoupt zichtbaar is.
Het tooltje dat Ijs beschrijft, is er erg geschikt voor, die zijn over het algemeen gemaakt voor 12V toepassingen.
het is dus zo dat ik wil gaan meten of er stroom naar de benzinepomp gaat.
Het is namenlijk zo dat de auto niet meer wil starten nadat de startonderbreker met kuuren begon. De startonderbreker onderbreekt de startmotor niet meer maar volgens mij de benzinepomp nog wel.
Ik wou nu dus meten of er stroom door de stekker gaat die aan de benzinepomp zit om te kijken of hij echt wordt onderbroken of dat ik nu gewoon de domme pech heb dat de pomp het heeft begeven.