Zo ik heb na veel bloed zweet en tranen mun nieuwe jvc autoradio geinstalleerd.
In tegenstelling wat ik op internet lees heb ik de zekering van de stroomdraad accu-versterker (in plastic buisje) dicht bij de versterker en niet bij de accu…
Dat is mede mijn eerste vraag:1) kan dit kwaad en waarom?
De versterker,boxen voor en woofer werken prima alleen:
2) zodra ik de contactsleutel draai springt de verterker aan (logisch want ik het remote-kabeltje op de 12v contactdraad aangesloten samen met de radiodraad).
Waar moet die remote-kabel op zodat de versterker GELIJKTIJDIG aan en uit gaat met de radio??
3) als ik de auto start doet alleen de woofer het, als ik dan de zekering van de radio (30volt) eruit en weer erin doe, doen de boxen voor het weer wel…
Moet ik een zekering met meer volt erin doen of juist minder? Of zou het niet een de zekering liggen?
Hopelijk kan iemand deze leek op audiogebied helpen…
oh ja
ik bedoelde dus “als ik de zekering van de radio ONDER HET STUURCONSOLE erin en weer eruit doe” DAN doen de boxen het voor weer wel…(zie vraag 3)
Bedankt!!!
Zo remote op de remote-kabel van de radio aangesloten…nu blijft alles het doen en gaat de versterker samen met de radio aan en uit. Geen problemen met zekeringen etc.
Extra zekering van caliber (11 euro bij de halfords) in een plastic buisje van 30 ampere in de voedingskabel van de versterker gezet, dicht bij de accu…nu heb ik dus twee zekeringen in die kabel zitten…kan nooit kwaad denk ik.
Nu dus vier boxen (180 watt) in de voordeuren en achterpanelen plus een woofer…lekker geluidje hoor.
Bedankt zx-cruiser…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Bedankt!!!
freekgommers schreef:Extra zekering van caliber (11 euro bij de halfords) in een plastic buisje van 30 ampere in de voedingskabel van de versterker gezet, dicht bij de accu…nu heb ik dus twee zekeringen in die kabel zitten…kan nooit kwaad denk ik.
Het is hooguit zonde van die €11,-. Het heeft dan ook totaal geen nut, de zwakste zal als eerste en enige doorbranden.
Een remote signaal is volgens mij maar 5v en geen 12v, geen wonder dat het niet werkte
En een zekering wil je dicht bij de accu, anders is je draad tot aan je zekering al compleet weggesmolten / gefikt voordat je zekering het doorkrijgt.
Grotere kans op een brand dus bij kortsluiting, zo kan je er net zo goed niks tussen zetten.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@metro2005
Als het goed is, is je zekering al geknapt voor je draden smelten. En anders heb je een te zware zekering en/of te dunne kabels gebruikt.
Het grootste voordeel is het gemak bij het eventueel verwisselen van de zekering.
patje74 schreef:@metro2005
Als het goed is, is je zekering al geknapt voor je draden smelten. En anders heb je een te zware zekering en/of te dunne kabels gebruikt.
Het grootste voordeel is het gemak bij het eventueel verwisselen van de zekering.
Hier sla je de plank dus finaal mis:
Als de draad kortsluiting maakt tussen de zekering en de accu (bijvoorbeeld door een beschadigde isolatiemantel, niet ongebruikelijk) zal de stroom gaan lopen door de draad, via het gat in de mantel naar de carrosserie en weer terug naar de accu. Dit alles zonder dat je zekering er ook maar iets van merkt (waarschijnlijk loopt er op dat moment geen stroom meer door de zekering).
Daar kun je beste stromen mee opwekken die inderdaad voor brand kunnen zorgen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@EW
Ik ging even uit van een degelijke installatie. Natuurlijk wordt de kans op kortsluiting voor de zekering groter naarmate deze afstand toeneemt.
Hiervoor kan een extra zekering dan ook nut hebben. Persoonlijk heb ik dusdanig veel vertrouwen in mijn eigen elektrotechnische knutsels dat dit voor mij niet voldoende reden is om de zaak aan te passen.
In de GS zitten er zelfs een aantal zaken achter de schakelaar gezekerd!
Tja, ook bij een degelijke installatie kan er iets misgaan.
Denk er bijvoorbeeld aan wat er kan gebeuren als je aan het klussen bent aan je auto en er komt iets scherps zonder dat je het merkt in aanraking met een kabel. Dan is een ongelukje met schade aan de kabel zo gebeurd (zo is bijvoorbeeld de achterruitverwarming van onze peugeot gesneuveld doordat er iets teveel bagage in de kofferbak zat en het pootje van de ruit heeft getikt).
Balen
Nou na precies 2 dagen zijn mun 4 boxen voor ermee opgehouden…
Die radio er weer uitgehaald, alle zekeringen nagekeken…
Die iso-stekker van de boxen afgeknipt en rechtstreeks met elkaar aangesloten. De boxen achter is niks mee aan de hand…maar de linker box voor maakt een of andere storing, zodra ik die aansluit vallen alle boxen uit behalve de woofer aan de versterker…
Als ik EEN draadje van de linker voor-box tegen EEN draadje van de radio (linker-voor-box) aanhoud dan doet ie het wel…even dan…
Heel vreemd…heeft iemand dit van jullie ooit meegemaakt?
Wel vreemd want eerst deed ie het wel goed…2 dagen dan…
Re: Balen
freekgommers schreef:Nou na precies 2 dagen zijn mun 4 boxen voor ermee opgehouden…
Die radio er weer uitgehaald, alle zekeringen nagekeken…
Die iso-stekker van de boxen afgeknipt en rechtstreeks met elkaar aangesloten. De boxen achter is niks mee aan de hand…maar de linker box voor maakt een of andere storing, zodra ik die aansluit vallen alle boxen uit behalve de woofer aan de versterker…
Als ik EEN draadje van de linker voor-box tegen EEN draadje van de radio (linker-voor-box) aanhoud dan doet ie het wel…even dan…Heel vreemd…heeft iemand dit van jullie ooit meegemaakt?
Wel vreemd want eerst deed ie het wel goed…2 dagen dan…
Sluiting in je box waardoor de rest er ook mee kapt?
zo die box niet meer aansluiten en gewoon vervangen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
hmmm
typisch: klinkt bekend: probleem in de linker speakerkabel waardoor de beveiliging van de eindtrap eruit vliegt.
Ik heb toen alles los gehad (inclusief de stekker in de deur) en alles weer vastgemaakt en sindsdien geen problemen meer gehad.
Gelukt
Nou het is gelukt, een vriend van me heeft zo’n amp/volt-meter. Even de speaker draad gemeten, bleek ergens een breuk te zitten ofzo…
Dus maar een nieuwe draad getrokken…Nu doet alles het!!!!
Bedankt voor jullie respons en adviezen.
Freek