Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een giga zwarte walm achter de auto hangen.
Nu is het probleem zo aan te tonen. De dieselpomp.
Deze heb ik vervangen omdat de vorige lek was.
Voor weinig een andere pomp gekocht.
Hij is helemaal goed lijkt me.
Hij rijdt namelijk uitstekend.
Zoals een turbo diesel hoort te rijden.
Ik heb al een luchtfilter vervangen maar dat hielp niets.
Ook goed doorblazen al geprobeerd.
Dat hielp ook niets.
Kan het zijn dat de pomp niet op tijd staat?
Hoe kan ik dat merken?
Of zijn er andere opties waar ik naar kan kijken.
Owja hij moet apk gekeurd worden vandaar.
Ik weet niet zeker of hij het gaat halen.
Ps de symptonen:
-vanaf half gas in de binnenspiegel lichte zwarte walmen te zien
-vol gas in elke spiegel een stevige walm te zien (blijvend)
Het wordt wel iets minder als de motor op toeren komt..
Maar niet zoals het hoort lijkt me.
(wel een goede remedie tegen bumperklevers!)
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Is de pomp bij montage niet op tijd gezet? Dat kan het inderdaad zijn, of de afstelling van de pomp (roetstop) staat niet goed.
Verstuivers nog wel goed?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Re: BX turboD roetuitstoot
dappieman schreef:Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een giga zwarte walm achter de auto hangen.
Nu is het probleem zo aan te tonen. De dieselpomp.
Deze heb ik vervangen omdat de vorige lek was.Voor weinig een andere pomp gekocht.
Hij is helemaal goed lijkt me.
Hij rijdt namelijk uitstekend.
Zoals een turbo diesel hoort te rijden.Ik heb al een luchtfilter vervangen maar dat hielp niets.
Ook goed doorblazen al geprobeerd.
Dat hielp ook niets.Kan het zijn dat de pomp niet op tijd staat?
Hoe kan ik dat merken?Of zijn er andere opties waar ik naar kan kijken.
Owja hij moet apk gekeurd worden vandaar.
Ik weet niet zeker of hij het gaat halen.Ps de symptonen:
-vanaf half gas in de binnenspiegel lichte zwarte walmen te zien
-vol gas in elke spiegel een stevige walm te zien (blijvend)Het wordt wel iets minder als de motor op toeren komt..
Maar niet zoals het hoort lijkt me.(wel een goede remedie tegen bumperklevers!)
Het kan zijn dat je de roetstop moet afstellen. Bij Bosch redelijk makkelijk te doen, bij Lucas wat lastiger.
En ik heb lucas.
Ook wel handig om te vermelden.
Zit die achter die gele dop??
Waar ik net nog wel achter kwam:
Bij rustig rijden met warme motor knetterd hij een klein beetje zoals een koude motor.
(dieselklop wordt dat genoemd meende ik)
Net of je de kleppen binnen hoort.
Met een beetje gas is het over.
Zou het dan toch zijn dat de pomp een beetje te vroeg of te laat staat?
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
De pomp staat verkeerd afgesteld, deze moet je eerst goed laten afstellen alvorens naar andere dingen te kijken zoals verstuivers etc.
Dieselklop is een heel goed voorbeeld van een verkeerd afgestelde pomp, maar let op: ook de centrifugaalvervroeger kan dit veroorzaken, deze kan versleten zijn of vastzitten.
Als je de pomp hebt afgesteld dan zul je merken dat de auto een stuk minder walmt!
Succes
Emiel
Robin schreef:Is de pomp bij montage niet op tijd gezet? Dat kan het inderdaad zijn, of de afstelling van de pomp (roetstop) staat niet goed.
Verstuivers nog wel goed?
De pomp is iig op dezelfde tijd gezet zoals die oude eruit kwam.
De verstuivers heb ik korte tijd geleden helemaal nieuw erin laten zetten.
Maar aangezien de vorige eigenaar van het blok nogal beun was denk ik dat de pomp veel te laat of te vroeg staat.
Net nog even gekeken en hij staat bijna helemaal aan het einde van die sleuven waar hij in gesteld kan worden.
Of is dat per pomp verschillend?
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
dappieman schreef:
Of is dat per pomp verschillend?
in principe moet je elke pomp opnieuw instellen. Maar op het eind van de slag vind ik wel merkwaardig. Meestal zit het idd ergens halverwege. Weet je ook zeker dat de distributie “op tijd” staat?
In de diesel haynes en de normale vraagbaak staat precies hoe de pomp op tijd gezet kan worden.
Als hij erg hard nagelt en rookt met de koude start staat ie te vroeg. Soms merk je ook dat ie terugslag geeft. Dan staat ie ook te vroeg. Te laat kost je weer vermogen en gaat ten koste van de zuinigheid. Grove stelregel: gewoon zodanig vroeg zetten dat ie nog een fatsoenlijke koude start heeft (beunmethode) of netjes afstellen met de meetklokjes als je het proffessioneel wilt aanpakken.
Zit met exact dezelfde symptonen heb nu ondertussen ook een verse luchtfilter gestoken maar blijft enorm roken volgas en verbruik is ook achterlijk hoog.
(1 op 10)
Als jij er miss achterkomt wat je probleem is ben ik wel geintereseerd.
IkKe schreef:Zit met exact dezelfde symptonen heb nu ondertussen ook een verse luchtfilter gestoken maar blijft enorm roken volgas en verbruik is ook achterlijk hoog.
(1 op 10)
1 op 10 ?.....dan is er echt iets aan de hand.
Bram schreef:IkKe schreef:Zit met exact dezelfde symptonen heb nu ondertussen ook een verse luchtfilter gestoken maar blijft enorm roken volgas en verbruik is ook achterlijk hoog.
(1 op 10)
1 op 10 ?.....dan is er echt iets aan de hand.
rijd wel bijna altijd in druk verkeer dus remmen, terugschakelen , stoppen , vertrekken.
Kan denk ik niet echt bevordelijk zijn.
btw nu ik hier toch over bezig ben als ik terugschakel is het dan zoals in moderne diesels dat de motor geen diesel verbruikt maar word aangedreven door het wegdek, of niet?
IkKe schreef:Bram schreef:IkKe schreef:Zit met exact dezelfde symptonen heb nu ondertussen ook een verse luchtfilter gestoken maar blijft enorm roken volgas en verbruik is ook achterlijk hoog.
(1 op 10)
1 op 10 ?.....dan is er echt iets aan de hand.
rijd wel bijna altijd in druk verkeer dus remmen, terugschakelen , stoppen , vertrekken.
Kan denk ik niet echt bevordelijk zijn.
Zelf rijd ik ook veel stadswerk en wat kortere stukken, maar dan heb ik toch altijd een gemiddeld verbruik van 1:15 of 1;14,5.
Op de lange weg varieert dit tussen de 1:17 en 1:1811x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
IkKe schreef:
btw nu ik hier toch over bezig ben als ik terugschakel is het dan zoals in moderne diesels dat de motor geen diesel verbruikt maar word aangedreven door het wegdek, of niet?
Afremmen op de motor bedoel je?
By the way… ook in druk stadsverkeer is 1 op 10 niet normaal.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:IkKe schreef:
btw nu ik hier toch over bezig ben als ik terugschakel is het dan zoals in moderne diesels dat de motor geen diesel verbruikt maar word aangedreven door het wegdek, of niet?
Afremmen op de motor bedoel je?
By the way… ook in druk stadsverkeer is 1 op 10 niet normaal.
Als je afremt op de motor wordt er geen diesel ingespoten. Daar zorgt de centrifugaalregelaar wel voor. 1 op 10 heb ik met mijn diesel alleen gehaald door met een loeizware caravan 120 te gaan rijden. Dan moet de motor zowat al zijn vermogen leveren. Stadsverkeer doet je verbruik terug zakken naar 1 op 15 of daaromtrent. 1 op 10 is buitenproportioneel.
mpostma schreef:Robin schreef:IkKe schreef:
btw nu ik hier toch over bezig ben als ik terugschakel is het dan zoals in moderne diesels dat de motor geen diesel verbruikt maar word aangedreven door het wegdek, of niet?
Afremmen op de motor bedoel je?
By the way… ook in druk stadsverkeer is 1 op 10 niet normaal.
Als je afremt op de motor wordt er geen diesel ingespoten. Daar zorgt de centrifugaalregelaar wel voor. 1 op 10 heb ik met mijn diesel alleen gehaald door met een loeizware caravan 120 te gaan rijden. Dan moet de motor zowat al zijn vermogen leveren. Stadsverkeer doet je verbruik terug zakken naar 1 op 15 of daaromtrent. 1 op 10 is buitenproportioneel.
Tjah dan heb ik een probleem zeker?
Maarja 1 op 10 is wat grof uitgerukt hoor voor 50L diesel doe ik ongeveer 540km en dat van het terugschakelen vind ik dus goed want had me het omgekeerd laten wijsmaken.
[
Tjah dan heb ik een probleem zeker?
Maarja 1 op 10 is wat grof uitgerukt hoor voor 50L diesel doe ik ongeveer 540km en dat van het terugschakelen vind ik dus goed want had me het omgekeerd laten wijsmaken.
Maar 1:11 is ook nog steed veel te hoog.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:[
Tjah dan heb ik een probleem zeker?
Maarja 1 op 10 is wat grof uitgerukt hoor voor 50L diesel doe ik ongeveer 540km en dat van het terugschakelen vind ik dus goed want had me het omgekeerd laten wijsmaken.
Maar 1:11 is ook nog steed veel te hoog.
Tjah vind het probleem zelfs allesinds niet daarom als toppicstarter erachterkomt wat zijn probleem was ik zit met exact dezelfde symptomen.