Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Chinco schreef:We hebben het dan ook niet over het gepruts bij stapvoets rijden, dat is inderdaad flink wennen. Maar wanneer het VOLLE gewicht bij hogere snelheid afgeremd moet worden kun je ineens heel gedoceerd remmen. Als je trouwens een type 1 niet het lekkerst vind remmen van allemaal, sja, dan verwijs ik je naar een auto zonder hydrauliek, hoor…
Maarjah, weet jij trouwens zeker dat beide systemen in topstaat zijn? Dat is altijd het vervelende bij oudere auto’s en helemaal bij hogere kmstanden. Een goed remsysteem vergt onderhoud, veel meer aandacht dan het normaal krijgt! En icm de juiste banden (het is PRECIES zoals Marten zegt, liever iets breder dan de standaard knieperige maat vanaf fabriek) maakt dat ABS (bijna) volkomen overbodig.Groeten,
Jan
Ik ben totaal tevreden met het remgedrag van mijn auto’s, de Digit doet het perfect met de BX Sport wielen en Toyo’s van 185/60 R14. Zeker weten vind ik een BX type 1, of GS/CX/DS heerlijk remmen. En onderhoud krijgen ze zeker
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
mpostma schreef:Chinco schreef:Ik durf ook de stelling wel aan dat met een setje goede remmen incl. remservo en een stel fatsoenlijke banden (dus zeker 185 breed en liefst 65 r14) je helemaal geen abs nodig hebt. Ik had onder mijn laatste break een setje Xantia remmen met Xantia remservo, omdat het stomweg bijna onmogelijk is om een goed setje remklauwen van een BX te krijgen. Daarnaast zijn de Xantiaremmetjes ERG lekker te doceren en geven ze weer helemaal het gevoel van een type 1 bx terug. In combinatie met een setje fatsoenlijke bandjes had ik zoveel remvermogen dat ik gestopt ben met het ABS inbouwen en daar heb ik nooit spijt van gehad.
Conclusie: zorg dat je remmen ERG goed in orde zijn en zorg voor een wat bredere band dan standaard op de bx. Ik had de Xsaramaat 185/65r14 eronder liggen met een heel goed resultaat. Dan kun je ABS missen als kiespijn. Goed, 1 uitzondering: die ene keer dat het per jaar onverwacht spiegelglad is door sneeuw of ijs, is het wel handing dat je uit kunt wijken met abs, maar das ook het enige!Groeten,
JanJe weet het natuurlijk nooit zeker maar het had wellicht kunnen helpen met mijn aanrijding met een vrachtwagen vorig jaar als de wagen nog bestuurbaar was geweest met mijn remactie. Meja, dat blijft gissen. Het is niet moeilijk om ook met 185 en XAntia remmen de boel te laten blokkeren, toch heb je ook op nat wegdek verrekte veel remwerking tot het moment dat het blokkeert. En voor diegenen die denken dat smallere banden op de BX meer grip geven op nat wegdek? Mijn ervaring is precies omgekeerd.
Inderdaad heb exact dezelfde ervaring eenmaal je wiel blokeert denk ik dat je toch beter blijft met bredere banden.
ga nu eens direct kijken onder mijn motorkap heb nog altijd geen tijd gehad maar ik vrees dat ik het antwoord al weet.
Tsja, wel of geen ABS?
Voor mij een keuze van wil ik gewoon kunnen rijden en wat hulp gebruiken bij een gevaarlijke situatie of wil ik hard remmen?
Ik merk nu bijv. bij de 16v dat wanneer ik hard rem de ABS bijna gelijk in werking treed, ook op droog wegdek dus…
Met de ABS zekering eruit rem het een stuk harder maar heb je ook het risico om bij het sturen rechtdoor te gaan en net op dat ene stukje minder ruwe asphalt toch gigantisch hard met blokkerende remmen tot stilstand komen met als gevolg platte banden…
Nee, ik laat de ABS er mooi inzitten ook al haal ik er dan niet de maximale vertraging eruit…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Tsja, wel of geen ABS?
Voor mij een keuze van wil ik gewoon kunnen rijden en wat hulp gebruiken bij een gevaarlijke situatie of wil ik hard remmen?
Ik merk nu bijv. bij de 16v dat wanneer ik hard rem de ABS bijna gelijk in werking treed, ook op droog wegdek dus…
Met de ABS zekering eruit rem het een stuk harder maar heb je ook het risico om bij het sturen rechtdoor te gaan en net op dat ene stukje minder ruwe asphalt toch gigantisch hard met blokkerende remmen tot stilstand komen met als gevolg platte banden…Nee, ik laat de ABS er mooi inzitten ook al haal ik er dan niet de maximale vertraging eruit…
hoe rem jij dan? zet je je schrap als je gaat remmen? je mag wel eens aan je remtechniek gaan werken als je continu met abs remt! ik heb dat ding eigenlijk nooit nodig, van mij mag ie er af.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:Simpele Ziel schreef:Tsja, wel of geen ABS?
Voor mij een keuze van wil ik gewoon kunnen rijden en wat hulp gebruiken bij een gevaarlijke situatie of wil ik hard remmen?
Ik merk nu bijv. bij de 16v dat wanneer ik hard rem de ABS bijna gelijk in werking treed, ook op droog wegdek dus…
Met de ABS zekering eruit rem het een stuk harder maar heb je ook het risico om bij het sturen rechtdoor te gaan en net op dat ene stukje minder ruwe asphalt toch gigantisch hard met blokkerende remmen tot stilstand komen met als gevolg platte banden…Nee, ik laat de ABS er mooi inzitten ook al haal ik er dan niet de maximale vertraging eruit…
hoe rem jij dan? zet je je schrap als je gaat remmen? je mag wel eens aan je remtechniek gaan werken als je continu met abs remt! ik heb dat ding eigenlijk nooit nodig, van mij mag ie er af.
Totdat je het een keer nodig hebt, dan wil je nooit meer zonder..
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Ik heb hem 1 keer getest op een natte polderweg waarbij ik met ruim 140 aan kwam zetten en ik rustig wilde afremmen voor een kruising, echter zat er nog een slinger voor die kruising om de snelheid eruit te halen, toen heb ik met de gedachte van"ik heb toch ABS"eens gekeken wat er nou precies gebeurd als je gewoon lokmp op je pedaal gaat staan en dan probeert op de weg te blijven…
Iets wat prima gelukt is overigens, al stond ik niet voor maar precies op de kruising stil Sindsdien rijdt ik er ook een beetje naar…
Alhoewel, niet helemaal waar, ik rem eigenlijk zo min mogelijk, als ik in de verte iets zie waar ik voor moet stoppen laat ik het gas gewoon los, dikke kans dat tegen de tijd dat je daar bent het probleem opgelost is en je door kan rollen..(brandstof besparend )
maarre, ,genoeg geO-T’ed hier
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
maar ik heb er toch één? alleen zit ie er voor spek en bonen in tot nu toe, en ik bedoel dus ook eigenlijk dat ik me afvraag hoe je dat ding elke keer in werking krijgt. verder moet je alle middelen die je kunt hebben maar vooral hebben (en maak je geen zorgen, de rest van de auto wordt regelmatig gebruikt en getest )
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:maar ik heb er toch één? alleen zit ie er voor spek en bonen in tot nu toe, en ik bedoel dus ook eigenlijk dat ik me afvraag hoe je dat ding elke keer in werking krijgt. verder moet je alle middelen die je kunt hebben maar vooral hebben (en maak je geen zorgen, de rest van de auto wordt regelmatig gebruikt en getest )
Dan rij je niet als J Verstappen
Maar inderdaad met droogweer moet je volgens mij best flink remmen om je ABS aan te krijgen…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:hel1 schreef:maar ik heb er toch één? alleen zit ie er voor spek en bonen in tot nu toe, en ik bedoel dus ook eigenlijk dat ik me afvraag hoe je dat ding elke keer in werking krijgt. verder moet je alle middelen die je kunt hebben maar vooral hebben (en maak je geen zorgen, de rest van de auto wordt regelmatig gebruikt en getest )
Dan rij je niet als J Verstappen
Maar inderdaad met droogweer moet je volgens mij best flink remmen om je ABS aan te krijgen…
Valt tegen hoor, koppeling in, poot op de rem, jezelf tegen de rugleuning afzetten en beetje een beetje geluk hoor je je rempedaal een keer tikken
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Superdave schreef:hel1 schreef:maar ik heb er toch één? alleen zit ie er voor spek en bonen in tot nu toe, en ik bedoel dus ook eigenlijk dat ik me afvraag hoe je dat ding elke keer in werking krijgt. verder moet je alle middelen die je kunt hebben maar vooral hebben (en maak je geen zorgen, de rest van de auto wordt regelmatig gebruikt en getest )
Dan rij je niet als J Verstappen
Maar inderdaad met droogweer moet je volgens mij best flink remmen om je ABS aan te krijgen…
Dan heb ik echt te gare banden ofzo want durft erg snel blokeren bij een noodstop zelfs op een droog wegdek.
Banden zijn zelfs zo gaar dat ik burnouts kan doen zonder ook maar gas hard in te drukken.
IkKe schreef:
Banden zijn zelfs zo gaar dat ik burnouts kan doen zonder ook maar gas hard in te drukken.
Ow, dan heb ik ook gare banden
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
naja goed, ik heb zelf nog nooit met een BX met ABS gereden..
Jullie zullen het weten…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
mja, komt er wel op neer dat ABS handig is, in sommige situatie’s denk je er even niet aan om gedoseerd te remmen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:mja, komt er wel op neer dat ABS handig is, in sommige situatie’s denk je er even niet aan om gedoseerd te remmen
mooi, zijn we het weer helemaal eens
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:Simpele Ziel schreef:mja, komt er wel op neer dat ABS handig is, in sommige situatie’s denk je er even niet aan om gedoseerd te remmen
mooi, zijn we het weer helemaal eens
uiteraard…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI