Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Helaas is het in Nederland verplicht om de benzinetank te houden. In een carburateur-auto durf ik het zonder meer aan om zonder benzinetank rond te rijden.
Eigenlijk is het enige onderhoudsgevoelige onderdeel de verdamper. En ook die kondigt (vaak) van te voren aan dat hij naar de eeuwige jachtvelden gaat.
hammie schreef:Dat denk ik wel.
Ik heb het eens berekend met mijn 40.000 km per jaar en was zo’n 750 Euro goedkoper uit tov diesel.
( kan ik elk jaar de camping van betalen )
Tja, het is dat ik de aanschafprijs van een G3-bak niet kan opbrengen met mijn 50.000 per jaar.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dat voor sommige geld dat diesel bij een redelijk laag aantal km goedkoper is kan ik me voorstellen maar dat geld echt niet altijd.
me eigen voorbeeld:
Citroën Xsara Coupé >2000
1.6 16V HDI 90pk 1.6 16V
Benzine Diesel LPG G3
liter prijs 1,49 1,11 0,52
km per jaar 25000 25000 25000
gewicht 1109 1204 1109
wegenbl. 372 888 496
verbruik 14,5 18,5 14
onderhoud 700 750 1200
verzekering 900 1000 1000
totaal: 4.540,97 4138,00 3624,57
totaal per km 0,18 0,17 0,14
zoals je ziet kom ik tussen diesel en bezine op een verschil van 400 euro per jaar.
hiervoor kan ik geen vergelijkbare HDi kopen, deze zijn in aanschaf vaak een stuk hoger.
LPG wordt een ander verhaal, hiermee bespaar je een stuk meer.
en dan heb ik het kopje onderhoud bij LPG vrij hoog gehouden, terwijl ik heb bij diesel redelijk laag heb gehouden.
de verzekering bij een HDi is een schatting, en ben bang dat deze nog hoger gaat uitvallen.
eigenlijk zou je van een HDi 110pk (VTS) moeten uitgaan, omdat deze zuiniger zijn door de intercooler.
alleen deze is vrij zeldzaam, waardoor de prijs hoger ligt (uiteraard de verzekering ook weer..)
tja het rijgedrag blijft natuurlijk een mening.
mijn eigen ervaring met diesel: ik vind het maar niks.
ik heb 2x een Xsara 1.9D (zonder turbo dus) te leen gehad, de laatste keer zelfs een type 2.
nu weet ik wel dat een HDi anders moet rijden als een D, maar dat rijdt toch echt voor geen meter zo D
daarom begrijp ik ook echt niet waarom de BX 19 TZD en Xantia/ZX 1.9D rijders zo tevreden kunnen zijn over deze motoren (op de kosten na)
Ik zou mijn 16v zo omruilen voor een gelijkwaardige diesel…
veel relaxender…niet iedere keer dat nerveuze van die benzine motor..gewoon lekker rustig op de koppeling wegrijden en rustig gas erbij
En even tussen ons…ik(16v) moest het gaspedaal vloeren om XbXg(TZD) bij te houden met invoegen vanuit stilstand… ops:
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Waarom heb je 1200 euri onderhoud nodig voor lpg :
LPG installaties zijn onderhoudvrij, anders wordt rijden op gas nog duur.
Ries schreef:Waarom heb je 1200 euri onderhoud nodig voor lpg :
LPG installaties zijn onderhoudvrij, anders wordt rijden op gas nog duur.
Correctie: 500 €
Denk aan dingen die eerder stuk gaan bij een LPG bak… (verdamper, bougie’s, bougie kabels, ,schakelaars etc..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@SZ
tja weet je dat zeker?
je heb in je 16v 177 Nm
in de TZD zit 120 Nm
dan ga ik het over het verschil in PK’s niet eens beginnen
stond je niet al met 60 in ze 5 ofzo
@Ries
dat heb ik gedaan omdat veel mensen vinden dat je meer onderhoud heb.
en evt. stukje afschrijving van je installatie die je terug moet verdienen.
arjan_verkade schreef:@SZ
tja weet je dat zeker?
stond je niet al met 60 in ze 5 ofzo
Jawel
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Simpele Ziel schreef:arjan_verkade schreef:@SZ
tja weet je dat zeker?
stond je niet al met 60 in ze 5 ofzoJawel
tja gewoon doortrekken die benzine motoren
niet altijd natuurlijk, maar af en toe als ze lekker warm zijn
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Verdamper doet het al jaaaaren, bougies zitten er 2 jaar in, bougiekabels hek nie, 1 tuimelschakelaartje om te switchen van benzine naar gas zit er al jaaaaaaren in….
3 jaar geleden een nieuwe injector van 300 euri of zo, week nie meer precies.
500 eussies is dan nog wel wat hoog, mag het nog iets minder?
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
van mij mag het iets minder, maar ik heb dat gedaan om geen commentaar van de dieselrijders te krijgen.
EN mocht je dus om wat voor rede dan ook wel aan wat extra onderhoud zitten dat je dan dus alsnog geld overhoud.
arjan_verkade schreef:dat voor sommige geld dat diesel bij een redelijk laag aantal km goedkoper is kan ik me voorstellen maar dat geld echt niet altijd.
me eigen voorbeeld:
Citroën Xsara Coupé >2000
1.6 16V HDI 90pk 1.6 16V
Benzine Diesel LPG G3
liter prijs 1,49 1,11 0,52
km per jaar 25000 25000 25000
gewicht 1109 1204 1109
wegenbl. 372 888 496
verbruik 14,5 18,5 14
onderhoud 700 750 1200
verzekering 900 1000 1000
totaal: 4.540,97 4138,00 3624,57
totaal per km 0,18 0,17 0,14zoals je ziet kom ik tussen diesel en bezine op een verschil van 400 euro per jaar.
hiervoor kan ik geen vergelijkbare HDi kopen, deze zijn in aanschaf vaak een stuk hoger.
LPG wordt een ander verhaal, hiermee bespaar je een stuk meer.
en dan heb ik het kopje onderhoud bij LPG vrij hoog gehouden, terwijl ik heb bij diesel redelijk laag heb gehouden.
de verzekering bij een HDi is een schatting, en ben bang dat deze nog hoger gaat uitvallen.eigenlijk zou je van een HDi 110pk (VTS) moeten uitgaan, omdat deze zuiniger zijn door de intercooler.
alleen deze is vrij zeldzaam, waardoor de prijs hoger ligt (uiteraard de verzekering ook weer..)tja het rijgedrag blijft natuurlijk een mening.
mijn eigen ervaring met diesel: ik vind het maar niks.
ik heb 2x een Xsara 1.9D (zonder turbo dus) te leen gehad, de laatste keer zelfs een type 2.
nu weet ik wel dat een HDi anders moet rijden als een D, maar dat rijdt toch echt voor geen meter zo D
daarom begrijp ik ook echt niet waarom de BX 19 TZD en Xantia/ZX 1.9D rijders zo tevreden kunnen zijn over deze motoren (op de kosten na)
Ik mis toch de aanschafprijs van de auto in dit staatje: Een auto op G3 kost (C5, bij handelaar) gauw 9000 euro. Een HDI staat voor de deur voor 7000, beide met vergelijkbare km-stand. Uiteraard heb ik ze niet gezien, maar toch.
In mijn prijsklasse (waarin ik dus op zoek was toen ik constateerde dat mijn exantia einde oefening was) was op LPG-G3 alleen maar spul te krijgen met enorme kilometerstanden en in zichtbaar slechte staat. Gewoon LPG is niet goedkoper omdat de belasting hoger is dan voor een diesel en dat verdien je met het verbruik vaak niet terug.
Ook diesels waren niet te dik gezaaid, maar als ik een goede ZX-break G3 tegen was gekomen voor 3000 euro of een Xantia-Break 16V-G3 voor datzelfde bedrag had ik de gok mogelijk genomen. Alleen kom je (BX-en en Ovlov’s uitgezonderd) weinig gas- en benzinebakken tegen met 3ton+ op de klok en dat geeft te denken.
Overigens had ik ook nog een optie op een 206 1.1 op benzine. Daar had ik dan inderdaad G3 onder laten gooien, maar dan had ik het waarschijnlijk qua afschrijving nog niet gered tegen de ZX-D.
(tot zover mijn afweging)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik zou dan ook nooit een G3 inst. naderhand laten inbouwen, want dan ben je nog wel even bezig om die schade er uit te krijgen.
2e hands kopen waar al een G3 inzit, die al afgeschreven is, want die zijn niet duurder dan de benzine versies, is lucratief.
Mits het spul heel blijft natuurlijk, anders verspeel je weer je winst.
Tja, een beetje geluk moet je er wel mee hebben, de cylinderkop moet ook nog heel blijven natuurlijk.
Ries schreef:Ik zou dan ook nooit een G3 inst. naderhand laten inbouwen, want dan ben je nog wel even bezig om die schade er uit te krijgen.
2e hands kopen waar al een G3 inzit, die al afgeschreven is, want die zijn niet duurder dan de benzine versies, is lucratief.
Mits het spul heel blijft natuurlijk, anders verspeel je weer je winst.Tja, een beetje geluk moet je er wel mee hebben, de cylinderkop moet ook nog heel blijven natuurlijk.
Over het algemeen zijn G3 auto’s wel duurder dan gewone benzinebroertjes…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Is mij niet opgevallen…