3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
ABS inbouwen / ABS discussie
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 16 mei 2006 12:50 AM
  [ # 31 ]

Jullie vergeten met z’n allen 1 heel vervelend effect van ABS! Stel je de volgende situatie voor:
Vierbaansverkeerslicht, links en rechts van je rijen auto’s die rond de 70 km/u rijden en ineens vliegt het licht op rood. Die idioot voor je denkt nog net even te kunnen stoppen en vliegt vol op de rem. In dit geval heb je zelf geen andere keus dan zo HARD mogelijk te remmen en zo snel mogelijk stil te staan, want uitwijken kun je niet. Daar zit je dan met je prachtige ABS, je KUNT sturen maar je kunt nergens heen. Ondertussen verlengt je ABS wel je remweg met -tig meters. . . Brrrr. .
Nee, liever een perfect doceerbare rem zonder ABS, dan rommelremmen die je kunt blokkeren met ABS. En nogmaals, vlak hierbij de invloed van de band niet uit!!!

Groeten,
Jan

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 16 mei 2006 12:52 AM
  [ # 32 ]

goede banden zijn essentieel, natuurlijk, misschien dat ik daarom nooit met abs rem. en ‘s winters natuurlijk op de winterbanden, maar nu gieren we wel erg off topic

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 mei 2006 12:52 AM
  [ # 33 ]
Chinco schreef:

Jullie vergeten met z’n allen 1 heel vervelend effect van ABS! Stel je de volgende situatie voor:
Vierbaansverkeerslicht, links en rechts van je rijen auto’s die rond de 70 km/u rijden en ineens vliegt het licht op rood. Die idioot voor je denkt nog net even te kunnen stoppen en vliegt vol op de rem. In dit geval heb je zelf geen andere keus dan zo HARD mogelijk te remmen en zo snel mogelijk stil te staan, want uitwijken kun je niet. Daar zit je dan met je prachtige ABS, je KUNT sturen maar je kunt nergens heen. Ondertussen verlengt je ABS wel je remweg met -tig meters. . . Brrrr. .
Nee, liever een perfect doceerbare rem zonder ABS, dan rommelremmen die je kunt blokkeren met ABS. En nogmaals, vlak hierbij de invloed van de band niet uit!!!

Groeten,
Jan

op droog wegdek heb je gelijk, ,maar stel je eens voor bij vochtig wegdek, ik heb het geprobeerd en er is geen redde meer aan zonder ABS…ben je dus net zo gepureerd Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 16 mei 2006 01:02 AM
  [ # 34 ]
Chinco schreef:

Jullie vergeten met z’n allen 1 heel vervelend effect van ABS! Stel je de volgende situatie voor:
Vierbaansverkeerslicht, links en rechts van je rijen auto’s die rond de 70 km/u rijden en ineens vliegt het licht op rood. Die idioot voor je denkt nog net even te kunnen stoppen en vliegt vol op de rem. In dit geval heb je zelf geen andere keus dan zo HARD mogelijk te remmen en zo snel mogelijk stil te staan, want uitwijken kun je niet. Daar zit je dan met je prachtige ABS, je KUNT sturen maar je kunt nergens heen. Ondertussen verlengt je ABS wel je remweg met -tig meters. . . Brrrr. .
Nee, liever een perfect doceerbare rem zonder ABS, dan rommelremmen die je kunt blokkeren met ABS. En nogmaals, vlak hierbij de invloed van de band niet uit!!!

Groeten,
Jan

Dan wil ik diegene nog tegen komen die zo goed kan remmen zonder ABS (tegen het slippen aan) dat de remweg korter is dan ik in mijn BX16V met ABS.
Merendeel der automobilisten zal in noodsituatie zonder ABS in een slip geraken of remmen te zacht omdat ze bang zijn te gaan slippen. Dus dan is de remweg veel langer dan met ABS.
In theorie kun je zonder ABS een kortere remweg halen, echter de theorie wordt in dit geval achterhaald door de praktijk, puur door de menselijke factor.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 16 mei 2006 01:09 AM
  [ # 35 ]

Dat is juist mijn punt! Dan heb je meer aan slippende banden dan aan ABS, dat remt veel beter!
Trouwens, met Xantiaremmerij rondom heb je zoveel remvermogen over en kun je zo goed doceren dat je er echt perfect tegenaan kunt zitten. Heerlijk om dan met twee vingers in je neus diezelfde remactie een twee weken later uit te voeren (maar nu met xantiaspul ipv rommel(ige bx)remmen). Puur toeval dat me dat overkwam maar wel een heel verhelderend moment.
OK, in het bovenstaande geval heb je waarschijnlijk wat platte vlakken op je banden, maar das nog altijd beter dan een geprakte wagen.

Groeten,
Jan

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 16 mei 2006 01:14 AM
  [ # 36 ]

slippende banden remmen beter??ik haak af geloof ik

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 mei 2006 01:22 AM
  [ # 37 ]
hel1 schreef:

slippende banden remmen beter??ik haak af geloof ik

klopt wel, dan haal je het maximale uit je vertraging…

harder dan dat kan je niet vertragen Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 16 mei 2006 01:27 AM
  [ # 38 ]

geloof er niets van, bij slippen heb je veel minder wrijvingskontakt dan wanneer de band niet glijdt. je moet tegen het slippen aan zitten. misschien toch maar eens zonder abs rijden. zodra je slipt, dan heb je minder vertraging.
maar er zijn vast anderen die het beter kunnen uitleggen.

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 mei 2006 02:09 AM
  [ # 39 ]

ABS i.c.m. een goed afgestemd onderstel & banden is natuurlijk altijd het beste voor 99,9% van de mensheid. De resterende 40 rijden F1 of WRC.
Zelfs in de F1 bleek ABS beter / sneller, daarom werd het na 1992 of 1993 verboden werd (te eenvoudig te berijden).

ABS werkt alleen minder op gravel cq. losse ondergrond vanwege het ingraaf effect dat een stilstaand wiel heeft (aldus de theorie, heb weinig gravel om het uit te testen…).

Voor degenen die ABS een langere remweg verwijten: Niemand remt in noodgevallen zonder te blokkeren. Blokkeren van wielen geeft minder remwerking dan een draaiend wiel net tegen blokkeren aan (hetgeen ABS voor je regelt..).

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 mei 2006 02:51 AM
  [ # 40 ]
rb schreef:

ABS i.c.m. een goed afgestemd onderstel & banden is natuurlijk altijd het beste voor 99,9% van de mensheid. De resterende 40 rijden F1 of WRC.

Idd. En ik heb een aantal keren een noodstop moeten maken waarbij ik echt helemaal niet meer toekwam aan gedoseerd remmen. Gewoon vol ankeren met piepende banden. In dat geval was ABS echt beter geweest.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 16 mei 2006 12:32 PM
  [ # 41 ]
rb schreef:

Voor degenen die ABS een langere remweg verwijten: Niemand remt in noodgevallen zonder te blokkeren. Blokkeren van wielen geeft minder remwerking dan een draaiend wiel net tegen blokkeren aan (hetgeen ABS voor je regelt..).

En dat klopt dus niet, een slippend wiel geeft meer vertraging dan een wiel dat enige malen per seconden niet beremd wordt omdat de ABS de rem los laat! ABS zorgt dus niet dat je tegen het slippen aan zit, maar zodra je wiel stil staat of bijna stil staat laat ie de rem stomweg los!
Met name de oudere ABS-systemen doen dit zeer nadrukkelijk, dus het wiel slipt echt even en de rem wordt echt even losgelaten. En ook grijpt ie veel te vroeg in, naar mijn smaak.
Bij mijn Xsara van 2002 moet ik zeggen dat het inderdaad een stuk beter is, hoor.

Groeten,
Jan

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 mei 2006 12:56 PM
  [ # 42 ]
Chinco schreef:
rb schreef:

Voor degenen die ABS een langere remweg verwijten: Niemand remt in noodgevallen zonder te blokkeren. Blokkeren van wielen geeft minder remwerking dan een draaiend wiel net tegen blokkeren aan (hetgeen ABS voor je regelt..).

En dat klopt dus niet, een slippend wiel geeft meer vertraging dan een wiel dat enige malen per seconden niet beremd wordt omdat de ABS de rem los laat!

Dit wordt een welles/nietes discussie en daar schiet niemand wat mee op.

Kort gezegd: o.b.v. mijn ervaringen en kennis lul jij.
Waarschijnljk zeg je hetzelfde over mij.

Wink

Test het uit bij een antislipcursus o.i.d. Een stilstaand wiel vertraagt minder dan een wiel tegen blokkeren aan.
Natuurlijk laat ABS de rem los en pakt ie weer vast, meerdere malen per seconde. Dan zit je per saldo dus tegen het punt van blokkeren aan.
Daar rem je niet tegenop met je voet, zeker niet als je het niet verwacht. Dan is het *STAMP*. ABS speelt in op die reactie door de band niet te laten blokkeren en zo de maximale remwerking en de bestuurbaarheid te verzekeren.

Dus als je het niet erg vind: Ik ga niet mijn ABS zekering eruit trekken omdat mijn veiligheid in het geding zou zijn met ABS.

Chinco schreef:

ABS zorgt dus niet dat je tegen het slippen aan zit, maar zodra je wiel stil staat of bijna stil staat laat ie de rem stomweg los!
Met name de oudere ABS-systemen doen dit zeer nadrukkelijk, dus het wiel slipt echt even en de rem wordt echt even losgelaten. En ook grijpt ie veel te vroeg in, naar mijn smaak.

Als ABS te vroeg ingrijpt zit er m.i. iets anders fout. Slechte bandenkwaliteit en/of slappe schokdemping cq. niet afgestemde boldruk waardoor het band-wegcontact te gemakkelijk verbroken wordt.

Of je denkt dat je J. Verstappen bent. Wink, maar dan helpt ABS ook niet meer.

Als je echt een kortere remweg wilt:

http://www.movit.de of een nieuwe auto kopen. Een beetje sportieve middenklasser staat vanaf 100 binnen een meter of 36 / 37 stil (inclusief ABS Wink).

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 16 mei 2006 01:07 PM
  [ # 43 ]

Even voor de duidelijkheid: de discussie ging ook over een BX met ABS en dat is niet het meest geavanceerde type ABS. In mijn Xsara zal ik ook echt de ABS-zekering er niet uittrekken, hoor. Wink
In Rijssen zit dus een slipschool die het je laat zien wat ABS doet, aan de ene kant zorgen dat je bestuurbaar blijft en een langere remweg, tegenover een kortere remweg en onbestuurbaar.
Ok, toegegeven, deze slipschool wordt verketterd door een groot deel van de overige slipscholen omdat ze wat anti-ABS zijn, maar remweg is natuurlijk stomweg te meten!
Laten we de discussie inderdaad maar sussen, welles nietes zit niemand op te wachten, inderrdaad. Maarreh, wat voor auto heb je eigenlijk zelf, met of zonder abs en hoe vaak heeft je abs al ingegrepen?
Ik zie net een Xantia staan hierlinks in je profiel, dan heb je het ook al over best wat beter remvermogen EN een stuk beter banden standaard dan een BX. Dat is toch wel een heel ander referentiekader…

Groeten,
Jan

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 mei 2006 01:20 PM
  [ # 44 ]
Chinco schreef:

Even voor de duidelijkheid: de discussie ging ook over een BX met ABS en dat is niet het meest geavanceerde type ABS.

Ik heb een paar keer het ABS remsysteem van de BX uitgeprobeerd en dat werkte als een trein. Prima tegen het blokkeren aan remmen (dus niet merkbaar blokkeren) en de remvertraging was zeer hoog. Daar rem ik in een panieksituatie nooit tegenop. Hoe makkelijker de wielen geneigd zijn te blokkeren, hoe beter het ABS tot zijn recht komt.

Bij de Turbo D12 met 185 banden en Xantia remmerij is goed gedoseerd te remmen en het punt van blokkeren ligt ver weg, maar als je de rem instampt blokkeert het zaakje zo. Op zich ben ik wel overtuigd van de de voordelen van ABS, alleen vind ik het teveel gedoe om in te bouwen.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 mei 2006 02:25 PM
  [ # 45 ]
Chinco schreef:

Maarreh, wat voor auto heb je eigenlijk zelf, met of zonder abs en hoe vaak heeft je abs al ingegrepen?
Ik zie net een Xantia staan hierlinks in je profiel, dan heb je het ook al over best wat beter remvermogen EN een stuk beter banden standaard dan een BX. Dat is toch wel een heel ander referentiekader…

Groeten,
Jan

De auto in het profiel is de mijne, (natuurlijk) met ABS. ABS heb ik een aantal malen bewust uitgetest (op zowel droog als nat) om de werking te voelen (zgn. trillend pedaal) en te voelen wanneer het in werking treedt. Ook een enkele keer moeten gebruiken in noodsituatie (geschaarde vrachtwagen op snelweg / voorrang niet gekregen in de stad).
Het is geruststellend om dan je rempedaal VOL in te trappen.

Banden zijn natuurlijk de vraag, je kan op een BX dezelfde banden (in een andere maat natuurlijk) monteren. BX’en worden helaas gezien het aankoopbedrag meestal niet meer verwend met A-banden, liefhebbers daargelaten.

Bij de voorgaande BX’en zonder ABS (19TZD en 19TGI) heb ik op zich weinig te klagen gehad. Eenmaal op Autobahn met stilstaande file geconfronteerd met 155, dat was HEEL hard remmen en blauwe schijven. ABS was toen prettiger geweest m.i.

Ik heb geen referentie van een en dezelfde auto met en zonder ABS.

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook