Kan je het verschil tussen een ID of een DS ook aan de buitenkant zien ? Ik concludeer alleen aan de plastic toeters voor de richtingaanwijzers die nagenoeg iedereen vervangen heeft door chromen toeters.
Schijt aan originaliteit.
Mij is toch nog niet helemaal dat remverhaal duidelijk. Ik ben vrijdag een Dspecial uit ‘72 wezen bezichtigen en ik merkte dat zowel de [half rotte] stuurbekrachtiging als de rembekrachtiging op 1 systeem zaten met elkaar en met -naar ik aanneem- het veersysteem (dat laatste vernam ik in mindere mate).
Wat is dan het verschil met een DS die ook vering,stuur en remmen op 1 systeem heeft?
Trouwens; een maand of 2 geleden heb ik in een ID gereden die geen stuurbekrachtiging had en daarbij had ik eigenlijk niet direct het idee dat de remmen contact hadden met het veersysteem.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lelijke Eend schreef:Kan je het verschil tussen een ID of een DS ook aan de buitenkant zien ? Ik concludeer alleen aan de plastic toeters voor de richtingaanwijzers die nagenoeg iedereen vervangen heeft door chromen toeters.
Nee. meestal niet. Soms wel. een tweede neus waar de koplampringen de carrosserie kleur hebben is een ID maar een auto met chromenringen hoeft geen ds te zijn.. bijvoorbeeld..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Serge schreef:Mij is toch nog niet helemaal dat remverhaal duidelijk. Ik ben vrijdag een Dspecial uit ‘72 wezen bezichtigen en ik merkte dat zowel de [half rotte] stuurbekrachtiging als de rembekrachtiging op 1 systeem zaten met elkaar en met -naar ik aanneem- het veersysteem (dat laatste vernam ik in mindere mate).
Wat is dan het verschil met een DS die ook vering,stuur en remmen op 1 systeem heeft?
Trouwens; een maand of 2 geleden heb ik in een ID gereden die geen stuurbekrachtiging had en daarbij had ik eigenlijk niet direct het idee dat de remmen contact hadden met het veersysteem.
De DS heeft een ander meer gecompliceerd hoofdremcylinder systeem. soms heeft de DS ook een remaccu die extra druk levert naar de remmen.
ALLE DS’en en ID’s hebben een remsysteem dat op het algemene veersysteem zit aangesloten. Sommige ID’s hebben geen stuurbekrachtiging.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
De ID en later de Dspecial hadden een rempedaal en de DS had een rem-
knop de op een wipje drukte die lastafhankelijk verplaatst was.
Alle eerste DSen hadden een hydraulisch bediende koppeling en bak.
later is er de DSmekaniek bijgekomen
Lelijke Eend schreef:Kan je het verschil tussen een ID of een DS ook aan de buitenkant zien ? Ik concludeer alleen aan de plastic toeters voor de richtingaanwijzers die nagenoeg iedereen vervangen heeft door chromen toeters.
Id heeft de zilverkleurige citroën tag op de kofferbak, Ds de goudkleurige.
Ook de wasbordjes onder de knipperlichten verraden veel.
Wieldeksels en chroomvoorziening.
Maar zoals reeds eerder gezegd, vele modellen werden al door vorige eigenaars verpallast/aangepast of hebben een totaal andere carosserie dan oorspronkelijk, al dan niet voorzien van chrome bagetten (waarvan er een heleboel verkeerd zitten op de achterschermen )
Groeten
Vik
bogaard77 schreef:
De DS heeft een ander meer gecompliceerd hoofdremcylinder systeem. soms heeft de DS ook een remaccu die extra druk levert naar de remmen.
ALLE DS’en en ID’s hebben een remsysteem dat op het algemene veersysteem zit aangesloten. Sommige ID’s hebben geen stuurbekrachtiging.
Ok. Heeft dat ook nog een merkbaar nut? Ik heb nog niet in een DS gereden, maar een ID remt iig als een idioot (positieve zin).
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De remknop remt nog mooier dan het pedaal. Verder is achter en voor nog meer gescheiden, dus veiliger.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Maar een D super 5 is geen DS
Gerard Maas schreef:Maar een D super 5 is geen DS
Nee verre van dat zelfs. Zoals ook de D Special, dat is een uitgekleed basic model voor de wannabees van de laatste bouwjaren.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
En buiten het technische om is er qua ‘voeling’, ‘uitstraling’ of ‘sfeer’ zo je wil ook een duidelijk verschil tussen ID-achtigen en DS-achtigen. Ikzelf hou erg van de eenvoudigere ID’s. Kleine wieldopjes (kun je mooi wat meer van de gepoedercoate velgen zien ), de wat karige (excuus) stoffen bekleding, iets meer rijgeluiden en lekker zwoegen met de handgeschakelde bak.
ID’s zijn voor wijnboeren, DS’sen zijn voor champagneboeren. Is dat geen mooie vergelijking?
Je zou eens op een meeting kunnen gaan rondkijken en alle verschillen op je laten inwerken.
Enneeehhh… Arnhic met je mooie blauwe ZX, er is helemaal niks mis met een DSuper5 hoor!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kees-Jan Smit schreef:Enneeehhh… Arnhic met je mooie blauwe ZX, er is helemaal niks mis met een DSuper5 hoor!
Inderdaad!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kees-Jan Smit schreef:Enneeehhh… Arnhic met je mooie blauwe ZX, er is helemaal niks mis met een DSuper5 hoor!
Precies, dat ontwerp is hoedanook erg gaaf, los van de techniek en de extra fun. Donderdag ga ik er weer 2 bekijken.
Animal triste post coitum
bogaard77 schreef:Kees-Jan Smit schreef:Enneeehhh… Arnhic met je mooie blauwe ZX, er is helemaal niks mis met een DSuper5 hoor!
Inderdaad!
Nee en dat beweer ik ook niet dat er iets mis is met een D super.
Goed lezen is ook een vak.
Dat blijkt wel. Het is trouwens Arhnic in plaats van Arnhic.
Niet dat ik er wakker van lig maar toch.
arhnic schreef:
Nee en dat beweer ik ook niet dat er iets mis is met een D super.
Goed lezen is ook een vak.
Dat blijkt wel. Het is trouwens Arhnic in plaats van Arnhic.
Niet dat ik er wakker van lig maar toch.
Het lijkt me toch dat je er aardig wakker van ligt als je om kwart voor 4 ‘s-nachts nog even snel moet reageren.