Roest Roest en nog eens roest *&^%^$%$$ !!
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 28 september 2004 11:18 PM

Ik zou graag van jullie tips willen horen hoe om te gaan met roestvorming op diverse plekken en plaatsen, misschien hebben jullie materialen hebruikt die handig zijn of vloeistoffen etc, een voorbeeld;

Ik heb rechtsonder bij het achterwiel een gat in mijn auto, ongeveer ter hoogte van het vierkante plaatje wat hier ook zit.

Ik ben nu aan het overwegen dit niet te lassen maar het met glasvezel en epoxy te behandelen, dit werkt in ieder geval voor boten ( eigen ervaring) en op de potjes staat ook dat het prma bij een auto te gebruiken is, uiteraard eerst schoon en roestvrij maken.

Oke ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen..

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 29 september 2004 12:24 AM
  [ # 1 ]

Anti-roest

eigenlijk merkwaardig dat hieraan binnen het forum nog geen aandacht besteed is. Misschien ter overweging aan de moderator om hier een topic van te maken onder techniek, plaatwerk of zo. Het gaat hier wel om verschillende dingen.

Voor roestpreventie/roestconservering zweer ik intussen bij Owatrol olie (puur) en Owatrol RLS. Allerlei info hierover te vinden bij de fabrikant op   . Wat lastig te verkrijgen, maar zeer betaalbaar. Bekend binnen de scheepvaart. Alternatieven voor dit soort middelen zijn er in de vorm van Waxoil, Dinitrol en misschien nog wel andere? Ook Hammerite hoort hierbij. Wat zijn jullie ervaringen?

Dan zijn er natuurlijk de acties voor als het eigenlijk al te laat is. Uitsnijden van de rotte stukken en inlassen van vervangende delen is natuurlijk het mooist, maar niet altijd nodig. Hoe mooi en origineel wil je het hebben? Voor niet aan de stevigheid van de gehele constructie bijdragende rotte plekken kan heel goed met kunststof gewerkt worden. Maar inderdaad, hoe zorg je ervoor dat dit duurzaam is? En, wat zijn er nog meer voor mogelijkheden?

Dan zijn er natuurlijk per type bepaalde zwakke plekken die speciale aandacht vragen. Een snoek kent er hier maar zat van.

Hmmm,

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 29 september 2004 12:29 AM
  [ # 2 ]

Re: Roest Roest en nog eens roest *&^%^$%$$ !!

pete72ds schreef:

Ik ben nu aan het overwegen dit niet te lassen maar het met glasvezel en epoxy te behandelen, dit werkt in ieder geval voor boten ( eigen ervaring) en op de potjes staat ook dat het prma bij een auto te gebruiken is, uiteraard eerst schoon en roestvrij maken.

Boten zijn toch wel andere materie dan autoplaatwerk. Ik kan het sterk afraden. Het blijft in de eerste plaats geklieder en gedoe en het krimpt iets waardoor na 2 jaar de barsten er al weer in komen. De hechting aan plaatwerk is ook erg moeilijk, en helemaal bij roestende delen. En als je dan toch plaatwerk gaat wegslijpen, kun je net zo goed even laten lassen. Laswerk is echt aanbevelenswaardig. Je kunt het strakker en sterker dan origineel krijgen.

Overigens, Hammerite hoort NIET in dat rijtje thuis. Owatrol, Dinitrol, etc. zijn wax-achtige goedjes die vloeibaar blijven en een capillaire werking hebben. Hammerite hecht zich aan roest en wordt vervolgens keihard. Onder dat laagje roest het dus net zo hard weer door. Hammerite is voor tuinhekken, niet voor auto’s die de hele tijd torderen met dun plaatwerk.

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 29 september 2004 12:55 AM
  [ # 3 ]

Ik heb dus al een plek genoemd waar ik in ieder geval aan het werk mee moet, nu ben ik een beetje een lafaard en durf eigenlijk niet goed mijn auto te inspecteren…grrr gewoon bang voor wat ik allemaal zal gaan tegenkomen, er zijn in ider geval twee deuren die van onderen moeten worden aangepakt, verschillende plekken aan de buitenkant op de carroserie.

Maar ik weet eigenlijk niet waar ik onder de auto nu naar moet kijken en vooral op moet letten, m.a.w waar zitten de zwakke plekken bij een DS.

Ik heb de site van rustbuster eens goed bekeken en deze is zeer informatief moet ik zeggen, maar waar witten de kokerbalken bij mijn dame en uiteraard zijn deze roestgevoelig, als ik rustbuster lees dan ben ik bang van wel…

Op deze site wordt gesuggereerd dat lassen redelijk eenvoudig is, maar is dit ook zo ? is het tijdrovend en kostbaar ?

wat zijn de ervaringen van jullie ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 september 2004 03:47 PM
  [ # 4 ]

Ik gebruik hammerite op de vloer onder de matten en in de kofferbak. Werkt goed.
Aan de buitenkant owatrol ofzo of , als het mooi kaal ijzer is peklak. Een soort teer.

Als de plaat rot is is alleen lassen een optie. Lassen is niet moeilijk. Wel moet je ervaring op doen voor je je ds gaat lassen. Volg bijv een cursus bij rustbuster en koop een niet te goedkoop ( minimaal 450 euro ) lasapparaat met CO2.

dan eindeloos oefenen op steeds dunner plaatijzer… Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 29 september 2004 08:55 PM
  [ # 5 ]

Ik beschouw het aanbrengen van polyester matjes bij een DS als een dwaze actie; het is een knullige reparatiemethode die niets toevoegt aan de auto.
De stevigheid van het chassis wordt op geen enkele manier verbeterd, een béétje APK keurmeester prikt er (terecht) doorheen en stuurt je terug. Als het om die vierkante plaatjes voor je achterwiel gaat al helemaal, want dat is een dragend stuk dorpel, waarop de auto op een tweekoloms brug wordt opgekrikt. KRAK zegt het spul dan, en weg is je dure DS!
Op plaatwerk zou het kunnen, als je alleen maar houdt van mooi, en niet van eerlijk. Jammer is het als je de auto daarna laat spuiten, wat veel geld kost, en waar je na 2 jaar de wrange vruchtebn van plukt. De polyester delen vallen er net zo makkelijk uit als jij ze erin hebt gestopt.
Lassen is de boodschap, zeker aan het chassis. En inderdaad; Hammerite is alleen optisch mooi, producten als Fertan en Owatrol dringen echt door in de roest en maken een redelijke roestbescherming mogelijk.

Lassen is overigens niet echt moeilijk, maar bij een roestige DS wel lastig, want zodra je een rot stuk wegslijpt blijkt er veel meer rot te zijn. Voor je het weet ben je hel erg verregaand je auto aan het demonteren.

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 04 oktober 2004 10:03 PM
  [ # 6 ]

Ik heb dit bij mijn vorige dame ook aan de hand gehad en er is een optie en dat is lasen al het andere is zonde van je tijd.

Ik zal eens kijken of ik er nog foto’s van heb.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 15 december 2004 11:39 AM
  [ # 7 ]

Als je gaat lassen, wees dan niet te voorzichtig met uitsteken van rotte delen (is moeilijk aan het begin want je bent waarschijnlijk niet gewend om delen uit je auto te halen), haal zoveel mogelijk rot materiaal (in niet al te grote delen anders ben je de vorm stijfheid van de voiture kwijt) weg totdat je bij niet aangetast materiaal bent. Als je dit niet doet zul je er achter komen dat er aan (te) ver aangetaste plaat niet gelast kan worden waardoor er steeds gaten in je laswerk vallen…....het resultaat is in dat geval nog slechter dan bij aanvang van de reparatie.

Haal alle vuiligheid (tectyl, verf en oppervlakte roest) weg van het om de las liggende materiaal weg, doe je dit nit kom je dit uiteindelijk in de vorm van gasinsluitingen en bruis stukken in je laswerk weer tegen.

Probeer ook niet al te lange lassen toe passen, stukjes van hooguit 2cm of zo per keer doen en dat rondom het stuk wat je last, dit om krimpspanningen en dus vervormingen zo klein mogelijk te houden. Tussen een aantal korte lasjes door de lassen even strakken met hamer en tas (waar mogelijk) zorgt voor een beter resultaat en uitlijning van de oude en de nieuwe plaat.

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook