Hallo,
Onlangs kocht ik een C15. Prima auto, hier en daar wat opknapwerk maar ik ben er toch al mee door de schouwing (APK heet dat in NL zeker?).
Nu zitten er twee dikke krassen in de voorruit in de langsrichting met de ruitenwissers mee. Vermoedelijk heeft er ooit iets scherps onder de ruitenwisser gezeten. Bij de aankoop was de ruit nogal vuil (auto had onder de bomen gestaan) en leek de kras op vuil. Nu heb ik de ruit eens goed gereinigd en blijkt het echt wel hinderlijk te zijn. Het zit echt net in m’n gezichtsveld. Bij garglass kunnen ze dit (zogezegd) niet herstellen en willen ze me een nieuwe ruit aansmeren (€277 moet dat kosten).
Zijn er manieren om de krassen er zelf uit te halen of is het mogelijk om zelf een nieuwe ruit (van de sloop) te monteren? Hoe haal ik de oude ruit er dan uit en hoe de nieuwe erin?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Heeft daar iemand ervaring mee? Wat mag zoiets kosten? Ik heb net een mail ven hen ontvangen dat ze moeten zien hoe diep de krassen zijn alvorens te kunnen oordelen of polijsten een optie is.
Niemand ooit zelf een autoruit vervangen? Het gaat om een auto van 16 jaar oud, daarbij moet dat toch haalbaar zijn, niet?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik dacht dat de ruit van een C15 in een rubber zit en niet gelijmd. Als dat zo is is het heel erg makkelijk!
Het polijsten kost 68 euro volgens hun site maar kan lang niet overal in nederland!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik dacht dat de ruit van een C15 in een rubber zit en niet gelijmd. Als dat zo is is het heel erg makkelijk!
Het polijsten kost 68 euro volgens hun site maar kan lang niet overal in nederland!
Ruit visa en C15 is in rubber gevat en niet gelijmd ; is zeer eenvoudig uit te duwen en terug in te zetten; ongetwijfeld vind je zo’n ruit voor prikje op het autokerkhof of sloop.
giant schreef:bogaard77 schreef:Ik dacht dat de ruit van een C15 in een rubber zit en niet gelijmd. Als dat zo is is het heel erg makkelijk!
Het polijsten kost 68 euro volgens hun site maar kan lang niet overal in nederland!
Ruit visa en C15 is in rubber gevat en niet gelijmd ; is zeer eenvoudig uit te duwen en terug in te zetten; ongetwijfeld vind je zo’n ruit voor prikje op het autokerkhof of sloop.
Dat dacht ik ook. De vraag is ‘hoe haal ik de ruit eruit’ en ‘hoe steek ik ze er terug in’? Ik heb gehoord dat je de ruit met twee personen met de voeten uit de rubbers kan duwen, maar hoe plaats je ze er weer in? Heeft iemand dit al gebrobeerd? Ik wil niet het risico lopen dat ik zonder ruit kom te zitten… (beetje lastig in de zomer, met al die insecten)
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Men neme een pakking krabber en duwen het rubber heel voorzichtig van binnen uit naar buiten ( aan de bovenkant beginnen) tussen de ruit en de sponning. Steeds een met kleine stapjes tot meer dan de helft van het ruitrubber los is en dan pak je em er zo uit.
Montage:
neem een dun sterk touwtje en leg dat in het rubber(helemaal rond). leg de ruit op zn sponning. Trek nu aan de binnenkant het rubber met het touwtje naar binnen terwijl er een hulpje een beetje druk op de buitenkant op de ruit uitoefent.
klaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het kan niet moeilijk zijn, maar ik ben nog niet helemaal mee…
Wat is een ‘pakkingkrabber’?
En de montage met dat touw, hoe gaat dat juist? Ik kan er niet helemaal aan uit, mijn excuses daarvoor… Kan je soms iets specifieker? (plieeze)
Toch al bedankt voor de hulp!!
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een pakkingkrabber is een brede dunne bijtel. Je wil een breed oppervlak anders steek je het rubber kapot, maar ook niet te breed want dan kan je de ruitbreken.
Het touwtje gebruik je om het rubberrandje voorbij het sponningrandje te trekken.
Het is moeilijk uit te leggen maar als je het eenmaal een keer gezien hebt is het een eitje!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Een pakkingkrabber is een brede dunne bijtel. Je wil een breed oppervlak anders steek je het rubber kapot, maar ook niet te breed want dan kan je de ruitbreken.
Het touwtje gebruik je om het rubberrandje voorbij het sponningrandje te trekken.
Het is moeilijk uit te leggen maar als je het eenmaal een keer gezien hebt is het een eitje!
Inderdaad, gewoon van binnenuit voorzichtig stapsgewijs beginnen en wijst zichzelf uit. Kan je misschien meteen bekijken of er roestvorming is en het bijwerken voor de ruit terug wordt ingezet.
bestaat reeds een draad van in het C15 gedeelte, heel makkelijk zelf te doen, zorg ook dat je onderaan de hoeken een beetje roestvrij maakt en netjes in de verf zet voor je de andere ruit plaatst
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ow, dank je, PASO. Die had ik nog niet gevonden. Lijkt me dus a piece of cake… Nu op zoek naar een goede ruit. Wat is een goed prijs voor een recyclage-ruit? Bij Carglass kost een nieuwe rond €200 (Gek )
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
soapwater schreef:Ow, dank je, PASO. Die had ik nog niet gevonden. Lijkt me dus a piece of cake… Nu op zoek naar een goede ruit. Wat is een goed prijs voor een recyclage-ruit? Bij Carglass kost een nieuwe rond €200 (Gek )
Greetz
je mag er geen 100euro aan geven, ik denk ergens 20 à 50 euro
ga je er eentje op de sloop halen neem een vod mee en wat glassex, kuis de ruit voor je ze eruit wipt om zeker te zijn dat je een goede hebt
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017