arjan_verkade schreef:
daarom ik heb ook 3 dezelfde auto’s naast elkaar gezet met vergelijkbare opiets en vermogens.
Maar nog mis ik in jouw verhaal (was die excel-sheet niet ook van jou??) de afschrijving van de auto’s.
Overigens zit ik dan qua prijsklasse (samen met bijvoorbeeld Bram) in een hoek te vissen waar LPG3 erg dun gezaaid is.
EW schreef:arjan_verkade schreef:
daarom ik heb ook 3 dezelfde auto’s naast elkaar gezet met vergelijkbare opiets en vermogens.
Maar nog mis ik in jouw verhaal (was die excel-sheet niet ook van jou??) de afschrijving van de auto’s.
Overigens zit ik dan qua prijsklasse (samen met bijvoorbeeld Bram) in een hoek te vissen waar LPG3 erg dun gezaaid is.
Afschrijving is weer een lastig verhaal. Diesels zijn qua aanschaf nieuw een stuk duurder. Echter, de verkoopwaarde blijft meestal ook bij hoge km-standen redelijk gunstig. Ik krijg de indruk dat LPG auto’s sneller afschrijven. Wel prettig als je tweedehands koopt, want voor een diesel moet je dan toch wat meer in de buidel tasten dan voor een LPG auto. Wat er uiteindelijk afschrijft blijft een gok. Met mijn diesel kan ik bijna iedereen wel uitlachen. Ik rij nu al 5 jaar rond met een auto die mij indertijd al minder heeft gekost dan wat een nieuw damesautootje in 1 jaar afschrijft. Wat dat betreft kom je met een auto die al een redelijke portie afschrijving heeft gehad altijd wel gunstig uit in omslagpuntberekeningen. Het scheelt een slok op een borrel als je een hogere aanschafwaarde of aanschaf van een LPG installatiien iet meer hoeft mee te berekenen. Echter: het kopje onderhoud wordt onvoorspelbaar en kostbaar. Een niet kritische zelfklussert kan wel heel goedkoop weg komen met onderhoud.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het is dan ook niet slim om in een oudere wagen een LPG installatie te zetten. het duurt simpelweg te lang voordat je er voordeel van hebt.
Tenzij hij natuurlijk belastingvrij is. Ik heb mijn installatie na een jaartje er uit, voor mij biginnen nu de voordelige kilometers.
En in vergelijking met mijn vorige wagen op LPG, rij ik al tijden goedkoper (incl. afschrijving van de installatie!). Ik heb tot nog toe (bijna) alles zelf kunnen fixen aan mijn GS en ben nu een 30.000Km verder.
Kortom, LPG of diesel is puur situatie afhankelijk.
patje74 schreef:Het is dan ook niet slim om in een oudere wagen een LPG installatie te zetten. het duurt simpelweg te lang voordat je er voordeel van hebt.
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe lang je ermee gaat rijden. Een vriend van me heeft in zijn R19 ong. 4.5 jaar geleden gas laten zetten. Hij was toen ong. 750 EUR kwijt (twas nog een simpele carburateurmotor) en de auto was toen ong. 13 jaar oud (124.000 op de klok). Nu staat er een kleine 270.000 op de klok en zijn we 4,5 jaar verder. De motor loopt nog steeds als een zonnetje en de afschrijving op de LPG installatie is dik terugverdiend. Ik schat dat die auto nog wel ong. 2 jaar mee kan en dan zal ie wel serieus beginnen af te takelen (begint wel te roesten hier en daar).
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@Marten, daar heb je gelijk in. Maar het duurt dus inderdaad wat langer als je hem zelf moet afschrijven.
Maar dan weet je wel waar je aan gaat beginnen!
patje74 schreef:@Marten, daar heb je gelijk in. Maar het duurt dus inderdaad wat langer als je hem zelf moet afschrijven.
Maar dan weet je wel waar je aan gaat beginnen!
Je moet in elk geval goed calculeren hoeveel kms je moet maken voordat je de afschrijving hebt terugverdiend en vervolgens hoeveel je daarna gaat besparen. In bovenstaand geval was het lonend, maar er zijn genoeg autobezitters die wat wispelturiger zijn en het onmogelijk al 5 jaar zouden volhouden in dezelfde bejaarde franse auto.
patje74 schreef:Jeroen28 schreef:hoezo?
niet iedereen die op diesel rijd is een dieselaar en met lpg ook zo..Is er iemand die hiervan het tegendeel heeft geschreven dan?
Ik constateerde slechts dat er vele diesel-rijders niets met LPG hebben, daarentegen zijn er meerdere LPG-rijders die wel iets met diesel hebben. De keuze voor LPG is vaak gebaseerd op financiele gronden.
Ik kreeg het idee dat er mensen waren die een nogal strikte scheiding wilden hanteren.
nofi verder
FAP ?
voorzover ik begrijp word het grove fijnstof idd gefilterd en stoot je nog steeds het echt fijne (gevaarlijke) spul uit.
LPG is nou eenmaal minder slecht voor het milleu en met mijn vele stadsritjes is het een betere keus dan diesel.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
patje74 schreef:Het is dan ook niet slim om in een oudere wagen een LPG installatie te zetten. het duurt simpelweg te lang voordat je er voordeel van hebt.
Ach, hier voor de deur (nu niet, want voor het eerst sinds 20 weken weer echt papadag) staat ook zo’n echte superplusslurper.
Daar komt mogelijk over 5 jaar als er waarschijnlijk ongeveer 310.000 kilometers op de klok staan (ohshit, tijd voor een distriwissel, de eerste!!) ook een “bom” in.
Wat dat betreft vertrouw ik die auto wel.
Totaal aantal Berichten: 27898
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
EW schreef:arjan_verkade schreef:
daarom ik heb ook 3 dezelfde auto’s naast elkaar gezet met vergelijkbare opiets en vermogens.
Maar nog mis ik in jouw verhaal (was die excel-sheet niet ook van jou??) de afschrijving van de auto’s.
Overigens zit ik dan qua prijsklasse (samen met bijvoorbeeld Bram) in een hoek te vissen waar LPG3 erg dun gezaaid is.
mijn Excel sheet heeft idd een optie om afschrijving in te vullen.
maar zoals al eerder gezegd, dat blijft heel lastig in te schatten.
in dit geval heb ik dat even weggelaten aangezien een 2de hands diesel aanschaffen vaak duurder is dan een bezine of LPG auto.
de diesel mag dan ook weer iets meer opleveren.
uiteindelijk moet je met de verkoop (en aanschaf) altijd een beetje geluk hebben en tegen de juiste persoon aanlopen.
als je met een dealer te maken heb, dan hoor je ook nog wel eens dat de ene stukken meer voor een auto wil geven dan een ander..
porsche944 schreef:Voor wat betreft diesel: grote nadeel vind ik gewoon het roken, stinken en lawaaiige. Voor mij dus LPG, dan neem ik vaker bij de tank op de koop toe (kan ik iig een sigaretje kopen)
Ik heb liever dat mijn auto rookt dan dat ik dat zelf doe.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Jeroen28 schreef:
FAP ?
voorzover ik begrijp word het grove fijnstof idd gefilterd en stoot je nog steeds het echt fijne (gevaarlijke) spul uit.
Interessant om dit draadje weer eens tegen te komen. @jeroen28: FAP filtert vrijwel alle schadelijke stoffen. En dan nog het volgende. Qua fijnstof denken we kennelijk steeds maar aan diesels. Benzine/LPG auto’s stoten die ook uit maar voor die motoren gelden geen normen :
Bizar nietwaar.
Ik heb vroeger LPG gehad en rijd nu al jaren diesel. Beide brandstoffen zijn me altijd goed bevallen. Nooit motorische of elektronische problemen gehad. Uiteraard geldt altijd dat de rijstijl van de bestuurder en het onderhoud de leeftijd en staat van de motor bepalen. 5 ton met een LPG auto kan dus, zie hierboven.
Zelf ben ik wel fervent dieselaanhanger tegenwoordig, maar dat heeft vooral met het goeiege karakter van een diesel maken. Past bij het relaxte autorijden dat ik graag doe.
Ik heb wel begrepen dat de huidige generatie LPG-G3 motoren het nu beter doen dan de eerste typen G3 die nogal wat elektronische storingen konden hebben.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
M&M schreef:herrie is sowieso minder aangezien een diesel bij constante snelheid minder toeren maakt en dus rustig overkomt
Hangt bij mij sterk van de omstandigheden af. Bij een koude start is mijn diesel absoluut een ouwe rammelkist. Echter: bij 150 op de snelweg draait de motor een relaxte 3000 toeren, waar een benzinemotor in een BX al tegen de 5000 toeren zit.
mpostma schreef:M&M schreef:herrie is sowieso minder aangezien een diesel bij constante snelheid minder toeren maakt en dus rustig overkomt
Hangt bij mij sterk van de omstandigheden af. Bij een koude start is mijn diesel absoluut een ouwe rammelkist. Echter: bij 150 op de snelweg draait de motor een relaxte 3000 toeren, waar een benzinemotor in een BX al tegen de 5000 toeren zit.
tja bij jouw auto misschien
maar mijn 1.6 HDI mag je toch horen
Porsche944 schreef:
Voor wat betreft diesel: grote nadeel vind ik gewoon het roken, stinken en lawaaiige. Voor mij dus LPG, (...) (kan ik iig een sigaretje kopen).
(over roken, stinken en fijnstof uitstoten gesproken )
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
M&M schreef:hogervp schreef:Qua fijnstof denken we kennelijk steeds maar aan diesels. Benzine/LPG auto’s stoten die ook uit maar voor die motoren gelden geen normen :
Bizar nietwaar.Inderdaad ... jammer want op deze wijze blijven de ‘diesels’ de zondebok
Fijnstof speelt bij benzine vooral een rol bij direct-ingespoten benzinemotoren. Het hoe en waarom is mij ook niet duidelijk, maar indirect ingespoten benzine’s hebben daar geen probleem mee.
Overigens kan je op gas ook een ‘goeieg’ motorkarakter realiseren, een V6 doet het uitstekend