Heeft iemand een idee wat een bodem restauratie van een DS zou kosten? Nu denken jullie misschien, dat vraag je niet als je er tegen aan hikt. Nou, nog niet helemaal. Ik heb een DS op het oog waar ik zondag naar ga kijken. Volgens de eigenaar moet de bodem op niet al te lange termijn een keer goed onderhanden genomen worden (binnen nu en een jaar of 3). Auto is APK goedgekeurd tot 2007 dus het valt voor nu nog wel mee.
Alleen, ik koop natuurlijk geen DS voor en x bedrag als ik het jaar daarna datzelfde bedrag uit moet gaan geven om het ding helemaal op te knappen. Dat is trouwens ook het enige wat eraan moet gebeuren trouwens. Ik weet ook dat dat niet zomaar iets is wat je even tussen neus en lippen door doet, voordat ik daar commentaar op krijg. Ik wil gewoon graag een indicatie hebben wat dat ongeveer zou kosten. De kokerbalken zijn schijnbaar nog goed, het gaat om de bodemplaten.
En natuurlijk de vraag, moet ik er uberhaupt aan beginnen?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Het is een vergissing dat er aan een DS “alleen maar dit of dat” moet gebeuren. Ik denk dus ook niet dat als de eigenaar zegt dat als enige de bodemplaten onderhanden genomen moeten worden, dat de kokerbalken dan prima zijn. Of de deuren. Of de dakrand, achtergootjes en ga zo maar door. Maak je de boel los, dan komt er altijd méér tevoorschijn.
Daarom is er geen prijs te noemen.
Advies:
Zet de auto bij een goede ds specialist op de brug, vraag wat er qua roest en APK aan gedaan moet worden en vraag een prijsopgave en een algemeen oordeel over de staat van de wagen. Sterkte met de aankoop.
Marten
ik zou het ook wel fout vinden om het eerst nog 3 jaar te laten roesten en dan veel meer te moeten doen
misschien kan je met preventief werk een dure herstelling vermijden
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik sluit me geheel bij Marten aan. Het slechter worden van de bodem komt door lekkeges van bovenaf. Denk hierbij aan dakrand, voorruit, kofferbak e.d. Dit zijn dus ook punten die aandacht verdienen.
Ik begrijp ook niet zo goed hoe de verkoper kan zeggen dat de balken nog goed zijn. Deze volgens mij pas goed beoordelen als je flink wat plaatwerk hebt verwijderd.
Een prijsindicatie is inderdaad niet te geven. Je kan voor een paar honderd euro een patchwork bodem maken. of voor een veelvoud hiervan een volledige restauratie doen.
En de vraag of je er wel aan moet beginnen kan je zelf het beste beantwoorden. Hoeveel tijd en geld ben je bereid er in te steken.
Veel succes met de aankoop
Allemaal hele goede punten. De prijs van de auto is er uiteraard ook naar. Het is een optisch hele mooie DS voor een vrij lage prijs vanwege dat punt dus. Nu weet ik waar de auto in onderhoud was en dat was dezelfde garage als mijn DS vroeger dus via hen kan ik te weten komen wat er allemaal aan moet gebeuren om de auto weer helemaal in orde te krijgen. Dan weet ik ook meteen of de rest van de auto goed is. Ze is al APK gekeurd tot volgend jaar. Weliswaar door een aantal stukken in de bodem in te lassen maar toch. Als het puur laswerk is, is het nog steeds geen probleem. Mijn vader is professioneel lasser (al meer dan 30 jaar) en die gaat in Oktober met pensioen, die vind het niet erg om er aan mee te werken.
Dat van die dakgootjes en regengootjes weet ik zelf. Mijn vorige DS had een roestende dakrand en al geen regengootjes meer toen ik haar kocht maar ook daar was de prijs destijds naar. Daar heb ik toch met heel veel plezier nog 5 jaar in rondgereden. Uiteindelijk is ze weggegaan omdat de versnellingsbak kapot was.
Ik heb dus nu de keuze om deze DS te kopen met de eventueel bekende gebreken vooraf. Dan kan ik meteen rijden en daarnaast sparen om haar op te laten knappen, de bodem dan althans, zolang ik maar weet wat er aan mankeert, maar dat is zoals hierboven al gezegd te achterhalen. Koop ik nu geen DS, dan koop ik waarschijnlijk de eerstkomende paar jaar geen DS omdat ik dan liever echt doorspaar voor een hele goede maar dan moet ik “weer” een paar jaar wachten en maar hopen dat het geld niet ergens anders naar toe gaat in de tussentijd (huis opknappen, eventueel kinderen, noem maar op).
Op dit moment heb ik al 4 jaar geen DS meer en het begint toch aardig te kriebelen, vooral als ik om me heen kijk, hier van alles lees en het weer buiten steeds mooier begint te worden.
Laat ik de vraag dan anders stellen, wat kost een complete bodem restauratie?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Daarvoor kan je bijv. contact opnemen met v/d hengel in Maarn.
http://www.janvdhengel.nl/
Kijk, dat zijn nou de tips waar ik iets aan heb. Ik zal ook eens met mijn vader door de werkplaatshandboeken gaan om te zien of we daar alvast wat wijzer uit worden.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Eerst op de brug met de dame, kijk die maar eens flink onder de rokken
Echter, als de bodemplaten al slecht zijn (en ram maar lekker met die schroevendraaier) dan voorspelt dat weinig goeds mbt de kokerbalken. Kijk gelijk ook even naar de kriksteunen voor…. zie daarvoor ook mijn eigen items.
Als je om werk verlegen zit, en je hebt tijd, ruimte en middelen voor een bodemproject, dan kun je het proberen. Reparatie plaatwerk is wel betaalbaar, maar al het werk dat je er voor over moet hebben is onbetaalbaar. Ik spreek uit ervaring… De eerste balk reparaite heb ik laten doen, maar nu doe ik het deels zelf. Dat scheelt behoorlijk in de rekening, maar wat een werk.
Vooral in deze situatie, bezint eer ge begint.
Suc6
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Bas,
Als je vader reeds 30 jaar laservaring heeft dan moet je niet twijfelen! De bodemrestauratie zou voor hem kinderspel moeten zijn. Slijp er uit wat rot is en kijk wat er tevoorschijn komt. De kokerbalken zijn absoluut niet moeilijk om van schroot terug nieuw op te lassen(rechte plaat). Het is idd de vraag of je de moeite er voor wil nemen om er zelf aan te beginnen, maar als je hoofd en handen op de juiste plaats zitten…dan moet dat zeker lukken + je kan hier steeds terecht met vragen.
Maar mijn vraag: Je spreekt over een prijs die naargelang is, naargelang wat? hoeveel moet ie kosten? Als je dat tenminste kwijt wil. 2500 a 3000 lijkt me een koopje, 6000 zou ik er al ver over vinden, dan moeten carosserie en interieur al heel goed zijn.. begrijp je, een beetje het evenwicht zoeken.
Ikzelf heb mijn ID 1000€ betaald, maar heb er wel een heleboel werk in gestoken om hem op de baan te krijgen.
Het chassis is ondertussen roestvrij (binnen de DS normen ) En de zetels zijn gerestaureerd. En buiten de ontkoppelkabel (start ik zo een nieuw topic over) is het mechanisch gedeelte ook prima!
Kostenplaatje:3850€ tot hier toe! koetswerk opknappen gaat ook nog een flinke hap uit het budget snoepen.. en danb nog talloze andere onkosten zoals antiroest verf, lijm, bekledingen, lasdraad & gas, moertjes; schroeven, tectyl, etc. etc. etc.
Bezint idd eer je begint, maar als je verliefd bent… GAAN ERVOOR!
mvgr.
Aanschafprijs valt wel mee, tussen de 3500 en 4000 Euro maar die prijs is mede te danken aan het feit dat er dus aan het plaatwerk, motor en hydrauliek niets hoeft te gebeuren.
Ik heb zelf gelukkig tegenwoordig een garage dus ik kan zelf ook wat doen en mijn vader is inderdaad gezegend met twee rechterhanden en vanaf oktober met pensioen dus tijd genoeg.
Laat ik eerst de dame in kwestie eens goed bekijken en dan een beslissing nemen. Jullie horen het relaas volgende week.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat