1 van de 2
 1 2 Volgende > 

kleppen stellen, d-RIEM op spanning zetten..
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 379

Gepost: 16 mei 2006 07:54 PM

Ik wil vanavond de kleppen checken van m’n bx. 1.9 TRS. Volgens wayne heb ik daar zogenaamde shimmetjes voor nodig om speling te controleren. Heeft elke autoonderdelen zaak die dingen? Wat is handig om aan te schaffen? Ik bedoel, hoeveel van wat en welke diktes?

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7307

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 mei 2006 08:02 PM
  [ # 1 ]

Re: kleppen stellen, stelplaatjes waar te halen?

Eric schreef:

Ik wil vanavond de kleppen checken van m’n bx. 1.9 TRS. Volgens wayne heb ik daar zogenaamde shimmetjes voor nodig om speling te controleren. Heeft elke autoonderdelen zaak die dingen? Wat is handig om aan te schaffen? Ik bedoel, hoeveel van wat en welke diktes?

gewoon de speling opmeten en uitrekenen welke dikte vulplaatje ertussen moet en dan:.............hop naar de dealer   Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

Eric
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 16 mei 2006 08:10 PM
  [ # 2 ]

maar je kunt de dikte toch alleen proefondervindelijk te weten komen? Of is het een kwestie van een voelermaatje?

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 mei 2006 08:12 PM
  [ # 3 ]
Eric schreef:

maar je kunt de dikte toch alleen proefondervindelijk te weten komen? Of is het een kwestie van een voelermaatje?

juist: een voelermaatje tussen de nok en het hoedje en dan meten op het moment dat het nokje van het hoedje is afgericht (is max. speling)

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

Eric
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 16 mei 2006 08:14 PM
  [ # 4 ]

oke het begint te dagen. Dan tel je daarbij de maat van het oude plaatje op en je hebt de nieuwe wenselijke maat!

Helder…

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 mei 2006 08:15 PM
  [ # 5 ]
Eric schreef:

oke het begint te dagen. Dan tel je daarbij de maat van het oude plaatje op en je hebt de nieuwe wenselijke maat!

Helder…

je slaat de spijker op z’n kop Laughing je moet dus afhankelijk van je speling (gemeten) fff uitreken van voor vulplaatje(s) erbij/weg moet om de juiste
speling te krijgen. Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 16 mei 2006 08:19 PM
  [ # 6 ]
Eric schreef:

De hele procedure staat prima beschreven in vraagbaak.

Kort gezegd.

- Meet en noteer per klep de klepspeling. Dit doe je met voelermaatjes (en een pen + papier).

Als er kleppen buiten de tolerantie zitten, kun je dit corrigeren door een dunner plaatje te monteren als ze te krap staan of een dikker plaatje als ze te ruim staan. Dan ga je als volgt verder:

- Demonteer de nokkenas.

- Haal de stoterbussenn eruit van de kleppen die gesteld moeten worden

- Haal de plaatjes eruit (en HOUD ZE OP VOLGORDE) van de kleppen die gesteld moeten worden. Meet van elk plaatje de dikte op met een klokmicrometer.

- Nu kun je berekenen hoe dik het plaatje moet zijn dat je moet monteren om weer op de juiste klepspeling te komen.

Stel gewenste speling is 0.25 mm

Dikte plaatje: 4.35 mm

Gemeten speling 0.10 mm

Om op een gewenste speling uit te komen moet je 0.15 mm compenseren, dus moet er een plaatje in van 4.20 mm (=4.35 - 0.15). Soms kun je geen plaatje in de precieze dikte krijgen en dan kun je een dikte maat nemen die er het meest in de buurt komt. Je moet uiteindelijk binnen de tolerantie zitten (bijv. 0.25 +- 0.07 mm, -> klepspeling mag tussen 0.18 en 0.32 mm zitten). Let op: dit zijn fictieve verzonnen waarden als voorbeeld. Ik weet niet precies welke klepspeling je moet aanhouden (Verschilt sowieso voor inlaat en uitlaatkleppen of benzine/diesel etc) dus je moet in de vraagbaak of andere documentatie opzoeken welke klepspeling je moet aanhouden.

- Monteer de nieuwe plaatjes + stoterbussen

- Monteer de nokkenas (met nieuwe keerring) en meet voor de zekerheid na of de klepspeling van alle kleppen nu weer klopt.

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 mei 2006 08:23 PM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:

- Monteer de nokkenas (met nieuwe keerring) en meet voor de zekerheid na of de klepspeling van alle kleppen nu weer klopt.

bijna vergeten; inderdaad aan het eind fff controleren + keerringetje Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 16 mei 2006 08:40 PM
  [ # 8 ]
Mich schreef:

Sorry dat ik er even tussendoor kom, maar ik zie dat het beschreven wordt in de ‘vraagbaak’. Welke is dit, en hoe kan ik deze bemachtigen?

Grotere Bibliotheek en vaak bij De Slegte, Marktplaats of Speurders: Vraagbaak Citroen BX.

Profiel  

woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 16 mei 2006 09:55 PM
  [ # 9 ]

met bergen tegelijk te koop of te krijg op marktplaats

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 17 mei 2006 03:45 AM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:
Eric schreef:

De hele procedure staat prima beschreven in vraagbaak.

Kort gezegd.

- Meet en noteer per klep de klepspeling. Dit doe je met voelermaatjes (en een pen + papier).

Als er kleppen buiten de tolerantie zitten, kun je dit corrigeren door een dunner plaatje te monteren als ze te krap staan of een dikker plaatje als ze te ruim staan. Dan ga je als volgt verder:

- Demonteer de nokkenas.

- Haal de stoterbussenn eruit van de kleppen die gesteld moeten worden

- Haal de plaatjes eruit (en HOUD ZE OP VOLGORDE) van de kleppen die gesteld moeten worden. Meet van elk plaatje de dikte op met een klokmicrometer.

- Nu kun je berekenen hoe dik het plaatje moet zijn dat je moet monteren om weer op de juiste klepspeling te komen.

Stel gewenste speling is 0.25 mm

Dikte plaatje: 4.35 mm

Gemeten speling 0.10 mm

Om op een gewenste speling uit te komen moet je 0.15 mm compenseren, dus moet er een plaatje in van 4.20 mm (=4.35 - 0.15). Soms kun je geen plaatje in de precieze dikte krijgen en dan kun je een dikte maat nemen die er het meest in de buurt komt. Je moet uiteindelijk binnen de tolerantie zitten (bijv. 0.25 +- 0.07 mm, -> klepspeling mag tussen 0.18 en 0.32 mm zitten). Let op: dit zijn fictieve verzonnen waarden als voorbeeld. Ik weet niet precies welke klepspeling je moet aanhouden (Verschilt sowieso voor inlaat en uitlaatkleppen of benzine/diesel etc) dus je moet in de vraagbaak of andere documentatie opzoeken welke klepspeling je moet aanhouden.

- Monteer de nieuwe plaatjes + stoterbussen

Als je beschikt over een bak met shims (te leen, wellicht) kun je je wat meer luxe permitteren en zul je zien dat punten “Haal de stoterbussen eruit” en “HOUD ZE OP VOLGORDE” betekenisloos zijn omdat je ze 1 voor 1 kunt behandelen, dat wil zeggen als je uberhaupt al wat te stellen is (en dat is ook nog goed mogelijk!).

De strekking moet duidelijk zijn: “werk in vredesnaam erg systematisch en houd alles (stoterbus, stelplaatje) bij de juiste klep anders komt het niet meer (eenvoudig) goed”.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Eric
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 17 mei 2006 12:35 PM
  [ # 11 ]

ehhh… de D-riem moet er dus af?

Profiel  

Eric
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 17 mei 2006 12:55 PM
  [ # 12 ]
V2 schreef:
Eric schreef:

ehhh… de D-riem moet er dus af?

Jup. Vrij logisch, de nokkenas moet immers ook los Smile Je hoeft overigens alleen de D-riem bij de nokkenas eraf te halen, bij de andere poelies kan je ‘m laten zitten, als ie nog goed genoeg is. Bij sommige autos schijn je de as uit de poelie te kunnen nemen, zodat de d-riem niet los hoef ofzo. Bij de BX is het een wat ‘leuker’ klusje, dus…

ik mag graag naar de bekende “lastige” weg vragen.
wordt dus een zaterdag sleutelen, kan gelijk het riempje worden vervangen.

Profiel  

Eric
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 17 mei 2006 04:20 PM
  [ # 13 ]

Nog even dit: hoe breng je de riem op spanning? Met een gewichtje zoals bij de 1.4i of is het een kwestie van de momentsleutel gebruiken. De vraagbaak is er niet duidelijk over.

Profiel  

cwg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84

Gepost: 17 mei 2006 07:59 PM
  [ # 14 ]

Re: kleppen stellen, d-RIEM op spanning zetten..

Eric schreef:

Voordat je allerlei onderdelen gaat regelen (stelplaatjes, distributieriem, keerringen, ...), is het misschien handig om eerst even de speling te meten. Best kans dat er niets gesteld hoeft te worden en dat bespaart een bak onderdelen en werk. Ik zou wel (onafhankelijk of je nu moet stellen of niet) de klepdekselpakking verversen, tenzij dit recent gebeurt is. Om de nieuwe pakking lekvrij te monteren is vloeibare pakking aan te raden.

Als je de distributieriem toch vervangt is het wel handig om nokkenaskeerring, waterpomp en spanrol ook te vervangen en als je volledig wilt zijn ook de krukaskeerring aan distributiezijde.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 18 mei 2006 03:18 AM
  [ # 15 ]

Re: kleppen stellen, d-RIEM op spanning zetten..

Eric schreef:

Hoeveel km heeft deze auto gelopen? Stellen is namelijk niet zo erg vaak nodig. Bij een ton of 3 lustte mijn turbodiesel wel een paar andere shims maar echt schokkend was de afwijking nog steeds niet, en een garagist had ‘m waarschijnlijk niet eens gesteld.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook