Beste forummers,
Ik ben van plan om mijn zx 2.0 16v vandeweek even een beurtje te geven. Daar versta ik dan onder, olie +filter, luchtfilter en bougies.
Nou ben ik vandaag even gaan kijken om olie. Vol syntetisch lijkt me het beste maar ik twijfel ook nog aan een half syntheet, beide met SEA 10 w 40.
Maar nou is het zo dat bij de meeste olieën de kwaliteitsaanduiding ook aangegeven worde met API SL.
In principe is dat dan dus gelijk, toch schijnt het merk nogal een verschil te zijn. Voor een bovengenoemde olie van Castrol zit je bijna tegen de 40 euro aan, terwijl dezelfde olie van het merk Automat de 25 euro nog niet eens haalt. (5 liter)
Bij de action koop je zelfs een semi syntetische olie 10w40 sl voor nog geen 8 euro per 4 liter. Merk Techno
Waarom zou ik dan toch die Castrol moeten kiezen?
Kan iemand mij hier een olie advies geven?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: motorolie
Kijk gewoon naar de kwaliteit van de olie, niet naar het merk. Voor jouw type motor wordt een bepaalde minimum kwaliteit aanbevolen.
Mja, heb eens vergeleken en de olie van de Lidl (Winizer ofzo) €5.80 voor 5 liter voldeed aan hogere eisen dan de goedkoopste olie bij Brezan die voor hetzelfde aantal liters bijna 25 euro vraagt..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Is het niet zo dat de kwaliteit van de olie niets zegt over de dopes die er in zitten? Waardoor een goedkope maar goede olie toch sneller “af” is dan een een goede en dure olie?
patje74 schreef:Is het niet zo dat de kwaliteit van de olie niets zegt over de dopes die er in zitten? Waardoor een goedkope maar goede olie toch sneller “af” is dan een een goede en dure olie?
Ik ben wel eens benieuwd hoe die ACEA/API specificaties tot stand komen.
Er vanuit gaan dat duurder = beter is natuurlijk ook niet altijd goed.
EDIT:
Ik kan zo snel niets vinden over het meten van hoe lang de olie daadwerkelijk meegaat. Toch maar eens wat dieper de materie in als ik wat meer tijd heb!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
En is het wel verstandig om een vol syntheet te nemen in mijn zx van 1992. Ik weet niet wat voor olie er nu in zit.
Ik heb ergens gelezen dat een vol synthetische olie ook aangekoekte zooi loshaald wat dan ergens om gaat zweven. Of het kan voor meer olieverbruik gaan zorgen.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
als eerste dit.
er zit(ten) giga marge’s op motorolieën.
je moet niet raar opkijken als bv 10 W 40 merkolie, ingekocht word voor 2 a 3 euro netto ex, en voor 14,95 incl word verkocht.
zoniet nog duurder.
dat is dus je eerste struikelblok om de juiste keuze te maken.
dan is er handelaarsolie,, Aldi Lidl enzo bedienen zich daarvan.
dit zijn simpelweg restpartijen .lees, hier is 4000 ltr 15w40 en daar is 15,000 ltr ,enkele van die partijen worden samengevoegd , en vervolgens komt er middels een ompak(verpakkingsbedrijf) kruikjes van 4 of 5 liter a 5 euro P ltr op de markt.
kwaliteit is wederom ok.
de norm eis garandeerd dat motorolie altijd aan een bodemeis voldoet.
vol en halfsynteet is puur voor moderne motoren geschikt, ouder dan 10 jaar zou ik het nooit ingooien.
temeer daar het vecht met de normale olie, dus als je overgaat van normaal naar volsyntheet, is dat eigenlijk alleen mogenlijk na een totaal revisie.
dan wat jezelf in je auto moet doen.
bij goedkoop ververs je gewoon (al dan niet met filter) je olie wat vaker.
bij duur laat je hem wat langer zitten ipv 10 bv 15,000 of 20,000 km.
bij volsyntheet zou ikzelf gaan twijfelen of dat wel nodig is.
de gemiddelde auto draaid 2 ton. soms 3 en dan is vaker de auto op dan de motor.
dus de kwaliteit heeft de levensduur gehaald.
heb je nu een auto waar je nog tot je graf mee wil doen, tja , dan zou je volsyntheet of superduur deluxe olie kunnen overwegen.
reken je simpel,. dan is gemiddelde gangbare motorolie van elk oliemerk de beste weg.
om de 10 of 20 verversen, en gewoon BP of Shell of Valvoline of net wat dan ook, erin doen, en dan de gemiddelde qualliteit..niet meer niet minder.
immers hoeveel kms rijd je (nog) met die auto?
10, k
100, k
500, k?
bovenstaande geeft dus duidelijk aan , dat je word getilt waar je bij staat, net als met die TV verkoop praatjes..
meneer het beste voor uw motor, gegarandeerd langere levensduur enz enz,,, kan jou dat wat schelen… over 50,K verkoop je hem toch weer, en dat hij 4 jaar later een revisie mot hebben,, tja, in die tussentijd is je (ex)auto alweer 3x van eigenaar veranderd.
miz.. gewoon de normale reut erin, en van je winst een lekker biertje kopen op het terras.
mvgr wupke
na dit verhaal gelezen te hebben is de kans groot dat het de half-synthetische olie van techno wordt. SEA 10w40, API SL en ACEA was A3
Het lijkt allemaal goed en de action biedt het aan voor net geen 8 euro voor 4 liter, als ik daar 2 kannetjes van ophaal kan ik later ook nog eens wat bijvullen.
Nog mensen die iets willen toevoegen?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Lidl is goedkoper
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
de lidl olie is 15w40 ... ik wil de 10w40 gaan nemen. En die van de action is ook half syntheet dat is die van de lidl ook niet.
Daar komt nog bij dat ik de lidl olie al in mijn bx gebruikte, dit is weer eens wat anders
Volgens mij is de API aanduiding van de lidl olie ook lager, ik heb nog wat in het hok staan, ik zal het metteen even checken.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
API van de lidl olie is ‘SJ’
De API van de olie van de action is ‘SL’
En voor zover ik weet is het zo dat hoe verder in het alfabet.. hoe beter. ... dan is de l verder als de j
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
ja dat is hoe verder hoe beter.
ow, in dat geval betaal ik voortaan een kwartje meer per liter
Tot nu toe alleen olie van de Texacon erin gehad…was meen ik 10w40 half syn. was iets van 8 of 9 euro per liter (en dat was nog wel de goedkoopste).
Can van de lidl staat nog mooi gesloten in een hoekje te wachten..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik ben momenteel de olie aan het verversen. Heb natuurlijk ook een nieuw ringetje gehaald voor tussen de carterplug.
Maar zit hier nou ook een boven en onderkant aan?
De ene kant is mooi bol gesloten, en de andere kant zit een beetje een opening in, daar sluit het metaal van het ringetje niet helemaal.
Welke kant moet tegen het karter aan komen?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
oke .. maakt dus niets uit, gewoon tussen draaien
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Leesvoer…....
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
http://www.motoroilbible.com/
Verversen doe ik dat iedere 2 maanden (15k km plus)
Martin.