Harm schreef:Kijk gewoon onder de motorkap. Tegen het schutbord zit bij ABS een verdeelblok gemonteerd, ongeveer ter hoogte van de bestuurder, met 5 tuutjes waar 4 hogedrukleidingen op aangesloten zitten
Ik denk dus dat ik dit heb gevonden, is het ongeveer ter hoogte van de knien/voeten?
IkKe schreef:Harm schreef:Kijk gewoon onder de motorkap. Tegen het schutbord zit bij ABS een verdeelblok gemonteerd, ongeveer ter hoogte van de bestuurder, met 5 tuutjes waar 4 hogedrukleidingen op aangesloten zitten
Ik denk dus dat ik dit heb gevonden, is het ongeveer ter hoogte van de knien/voeten?
Dat is je remservo. Bij ABS zit er aan bestuurderszijde vlak achter de accu (iets meer naar het midden van de wagen) een klemmenpaneel waarop (ong.) 5 leidingen samenkomen. Hier kunnen de leidingen ook ontlucht kan worden. De leidingen op dit klemmenpaneel zijn gekenmerkt met vrolijke kleurtjes.
Het ABS blok bevindt zich ter hoogte van het spatbord aan bestuurderszijde, vlak voor de accu. Het is een redelijk groot aluminium blok waar div. leidingen op geschroefd zitten.
Verder zit onder de bestuurdersstoel de ECU voor het ABS. Als je het contact slot aanzet gaat er een ABS lampje branden, dat weldra daarna weer dient te doven.
mpostma schreef:IkKe schreef:Harm schreef:Kijk gewoon onder de motorkap. Tegen het schutbord zit bij ABS een verdeelblok gemonteerd, ongeveer ter hoogte van de bestuurder, met 5 tuutjes waar 4 hogedrukleidingen op aangesloten zitten
Ik denk dus dat ik dit heb gevonden, is het ongeveer ter hoogte van de knien/voeten?
Dat is je remservo. Bij ABS zit er aan bestuurderszijde vlak achter de accu (iets meer naar het midden van de wagen) een klemmenpaneel waarop (ong.) 5 leidingen samenkomen. Hier kunnen de leidingen ook ontlucht kan worden. De leidingen op dit klemmenpaneel zijn gekenmerkt met vrolijke kleurtjes.
Het ABS blok bevindt zich ter hoogte van het spatbord aan bestuurderszijde, vlak voor de accu. Het is een redelijk groot aluminium blok waar div. leidingen op geschroefd zitten.
Verder zit onder de bestuurdersstoel de ECU voor het ABS. Als je het contact slot aanzet gaat er een ABS lampje branden, dat weldra daarna weer dient te doven.
Ok duidelijk NIET dus echt afgezopen geweest met mijn auto.
IkKe schreef:Ok duidelijk NIET dus echt afgezopen geweest met mijn auto.
ABS is eigenlijk ook nooit in optie geweest op Biarritz dus het had me verbaasd als het erop had gezeten. Alleen de Duitse ‘Top’ en Franse ‘Millesime’ uitvoeringen (in specificatie gelijk Biarritz) mochten ABS (en / of Airco) bestellen.
Citroën Belux (en ook Cit-NL) heeft er altijd een wat rare optiepolitiek bij actiemodellen op nagehouden.
Het ABS systeem van mijn BX, de ouwe 405Break van mijn pa en de Xantia remde anders duidelijk met blokerende wielen XM nog niet uiteproebeerd…
Ik zal nog eens een test van een banden merk opspeuren, daarin wordt duidelijk uitgelegd dat je zonder ABS sneller stilstaat maar het voordeel van ABS was dat de auto bestuurbaar bleef…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Waarom mijn ‘*ZUCHT*’:
Mensen die er van overtuigd zijn dat een auto (in het algemeen) zonder ABS beter remt (in een noodsituatie), dan hebben diegene niet in een auto gereden met een goed werkend ABS systeem…
ABS werkt ten alle tijden (uitgezonderd gravel oid / niet goed werkend ABS systeem) beter dan gedoseerd remmen…
Ik denk dat de mensen zonder ABS niet kunnen remmen zoals een ABS systeem (VAST-LOS-VAST-LOS effect binnen secondens).
Overigens als je in een bocht rijd en je moet plotseling remmen ga je gewoon netjes de bocht in (wielen blokkeren niet), probeer dat maar eens met een auto zonder ABS…
En ach jah… de theorie is altijd zo mooi (dat auto’s zonder ABS beter remmen), maarja wat heb je aan de theorie in een plotselinge file…
En ja dat Xantia remmen op een BX beter remt… tja lijkt me logisch..
Misschien beter om dit topic te closen, om verdere discussies te voorkomen..
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Mosterd bij?
Superdave schreef:
Misschien beter om dit topic te closen, om verdere discussies te voorkomen..
Wat is er mis met een beetje discussie? Ik onderschrijf je verhaal trouwens van harte.
Omfg na hele verhaal hier te hebben gelzen en trug te zijn gaan opzoeken in mijn vorige boorddocumenten blijkt het dat in mijn vorige BX dus WEL ABS inzat (deze niet) zou verklaren waarom ik in de tijd bij een noodstop in een bocht de wielen heb voelen blokkeren en er een oranje lamp aankwam op dash.
Maar dat zou dus ook hebben verklaart waarom die auto aan zijn einde is gekomen.
De omstandigheden waren dus gravel + bocht en noodstop: resultaat=
IkKe schreef:Omfg na hele verhaal hier te hebben gelzen en trug te zijn gaan opzoeken in mijn vorige boorddocumenten blijkt het dat in mijn vorige BX dus WEL ABS inzat (deze niet) zou verklaren waarom ik in de tijd bij een noodstop in een bocht de wielen heb voelen blokkeren en er een oranje lamp aankwam op dash.
Maar dat zou dus ook hebben verklaart waarom die auto aan zijn einde is gekomen.
De omstandigheden waren dus gravel + bocht en noodstop: resultaat=
Oei… zonde!
Maar de wielen blokkeren juist NIET met abs… misschien heeft de abs niet goed gewerkt..
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:IkKe schreef:Omfg na hele verhaal hier te hebben gelzen en trug te zijn gaan opzoeken in mijn vorige boorddocumenten blijkt het dat in mijn vorige BX dus WEL ABS inzat (deze niet) zou verklaren waarom ik in de tijd bij een noodstop in een bocht de wielen heb voelen blokkeren en er een oranje lamp aankwam op dash.
Maar dat zou dus ook hebben verklaart waarom die auto aan zijn einde is gekomen.
De omstandigheden waren dus gravel + bocht en noodstop: resultaat=Oei… zonde!
Maar de wielen blokkeren juist NIET met abs… misschien heeft de abs niet goed gewerkt..
Neen ik kreeg gewoon niet genoeg grip en de auto is compleet beginnen slinngeren en schuiven terwijl ik niet echt bruuske bewegingen maakte.
Ging eerst recht op de boom heb echt alles moeten doen om er niet recht tegen te knallen, ik dacht even dat ik het ging halen, maar hellaas.
IkKe schreef:Superdave schreef:IkKe schreef:Omfg na hele verhaal hier te hebben gelzen en trug te zijn gaan opzoeken in mijn vorige boorddocumenten blijkt het dat in mijn vorige BX dus WEL ABS inzat (deze niet) zou verklaren waarom ik in de tijd bij een noodstop in een bocht de wielen heb voelen blokkeren en er een oranje lamp aankwam op dash.
Maar dat zou dus ook hebben verklaart waarom die auto aan zijn einde is gekomen.
De omstandigheden waren dus gravel + bocht en noodstop: resultaat=Oei… zonde!
Maar de wielen blokkeren juist NIET met abs… misschien heeft de abs niet goed gewerkt..Neen ik kreeg gewoon niet genoeg grip en de auto is compleet beginnen slinngeren en schuiven terwijl ik niet echt bruuske bewegingen maakte.
Ging eerst recht op de boom heb echt alles moeten doen om er niet recht tegen te knallen, ik dacht even dat ik het ging halen, maar hellaas.
Ik lees dat het lampje van het ABS aanging terwijl je remde. Op het moment dat dat lampje brandt, werkt het ABS niet meer.
Goed ik ga me er ook mee bemoeien
IkKe schreef:...dat in mijn vorige BX dus WEL ABS inzat (deze niet) zou verklaren waarom ik in de tijd bij een noodstop in een bocht de wielen heb voelen blokkeren en er een oranje lamp aankwam op dash.
Toch is het juist niet de bedoeling dat het lampje aangaat tijdens het rijden. Dat duidt namelijk op een storing en dan zal de ABS uitgeschakeld worden.
Dat had ik ook: door een draadbreuk komt één van de sensoren maar half-half door, de computer kan geen kaas meer maken van de gecombineerde signalen en geeft het op. Hetzelfde gebeurt als je op een heel gladde ondergrond rijdt. Als het ABS lampje tijdens het rijden oplicht, moet je stoppen en het contact uit en aan zetten om de boel te resetten.
Door die draadbreuk had ik ook wel dat de ABS ging werken als het helemaal niet nodig was, zelfs als ik niet remde… De stand van het rempedaal wordt dan ook niet als input meegenomen door het systeem in de BX, alleen de rotatiesnelheid van de wielen telt.
Ik gebruik de ABS momenteel dus niet, heb wel een keer een noodstop moeten maken met glad weer in een file waarbij hij ingreep, of ik zonder ABS ook op tijd stil had gestaan weet ik niet.
Dit is een plaatje van de ABS HCU in m’n 16v. Als je zoiets onder de kap hebt dan heeft je BX ABS.
JM
rb schreef:Chinco schreef:Maarreh, wat voor auto heb je eigenlijk zelf, met of zonder abs en hoe vaak heeft je abs al ingegrepen?
Ik zie net een Xantia staan hierlinks in je profiel, dan heb je het ook al over best wat beter remvermogen EN een stuk beter banden standaard dan een BX. Dat is toch wel een heel ander referentiekader…Groeten,
JanDe auto in het profiel is de mijne, (natuurlijk) met ABS. ABS heb ik een aantal malen bewust uitgetest (op zowel droog als nat) om de werking te voelen (zgn. trillend pedaal) en te voelen wanneer het in werking treedt. Ook een enkele keer moeten gebruiken in noodsituatie (geschaarde vrachtwagen op snelweg / voorrang niet gekregen in de stad).
Het is geruststellend om dan je rempedaal VOL in te trappen.Banden zijn natuurlijk de vraag, je kan op een BX dezelfde banden (in een andere maat natuurlijk) monteren. BX’en worden helaas gezien het aankoopbedrag meestal niet meer verwend met A-banden, liefhebbers daargelaten.
Bij de voorgaande BX’en zonder ABS (19TZD en 19TGI) heb ik op zich weinig te klagen gehad. Eenmaal op Autobahn met stilstaande file geconfronteerd met 155, dat was HEEL hard remmen en blauwe schijven. ABS was toen prettiger geweest m.i.
Ik heb geen referentie van een en dezelfde auto met en zonder ABS.
Ter overweging, voortbordurend op Chinco’s verhaal waarvan ik ook niet helemaal overtuigd ben eerlijk gezegd, maar toch: ik heb in het verleden met een perfect remmende BX al eens een behoorlijke rookwolk (en net wel/net niet kettingbotsing achter me) geproduceerd in een harmonica-file op de snelweg. Ik had geen schade of blokkerende wielen, achter me was de lucht wel behoorlijk blauw. Ongetwijfeld was ik 1 v/d weinigen zonder ABS.
En vanavond toevallig ook nog op de weg naar huis, hoorde ik ook na een schielijke rem-manoevre (maar ik had wél voldoende afstand) mijn kort op mij en op elkaar rijdende achterliggers (allebei ruimschoots uit het ABS-tijdperk) op elkaar klappen. Foei, stoute bix!
In beide gevallen was het met mijn banden en remmen dik in orde (zoals wel bleek).
Ich bin ein Breaker
Mjah het kan me eigenlijk niet veel meer schelen had allesinds liever abs gehad als geen nu ik heb het niet dus ik moet ermee leven.
Als ik met de auto van mijn moeder of vader rijd merk ik direct wel dat er een aanzienlijk voordeel is met abs om te stoppen op gladdere ondergrond.
(zoals kasseien )