Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Jongens jongens toch.
Welke modellen hebben eigenlijk een 5 - bak, is dat alleen de d super 5 of ook andere id / ds - achtigen ?
Dit is geen auto ; het is een schip.
Ik heb net een ID20, cq Dsuper gekocht met een 5bak. 1971
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Gefeliciteerd, niet gek !
Zijn er ook DS21’en en DS23’en met een vijf-bak, of is dat nooit gemaakt of heel zeldzaam ofzo ?
Dit is geen auto ; het is een schip.
De DS21 en 21 injectie kregen in 1970 een 5-bak (uiteraard niet de hydraulique-modellen). Ook de 23 en 23 i.e. die later kwamen, hadden een 5-bak. Niet zeldzaam dus! Wel zeldzaam zijn de 23-modellen met een volautomaat van Borg Warner.
De DSuper kon naar believen met 4- en later ook met optionele 5-bak worden geleverd. Later kwam de DSuper5 met standaard een 5-bak. Bij de Breaks was alleen de 23 met een 5-bak leverbaar.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Mooi, dank je - staan ook dit soort dingen in dat boek van Jan de Lange ? Zo ja, dan moet ik daar toch ook maar eens achteraan.
Dit is geen auto ; het is een schip.
Het goede nieuws: Ja, daar staat alles in over de verschillende types, uitvoeringen, motoren, kleuren, constructies en noem maar op.
Het slechte nieuws: ik heb begrepen dat het boek inmiddels niet meer leverbaar is (een tijdje geleden was een ander forumlid ook al op zoek), en zelfs niet nabesteld kan worden. Dat wordt dus zoeken naar iemand die er op uitgekeken is (Ik nog niet )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
beetje marktplaats of de kofferbakverkoop van de iddsclubsite in de gaten houden, daar worden ze soms nog aangeboden.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
inderdaad, dat is goed nieuws.
inderdaad, dat is slecht nieuws.
even snel op marktplaats gekeken :
Als een vogel zo vrij Door Ds Jan Lange Uitg Trepico Hooglanderveen 1996 Isbn 90 803414 1 X Paperback 191 blz In uitstekende staat nog
die Ds Jan Lange, die brengt me even in verwarring, maar dat zal wel een ander zijn.
Okee : van wie kan ik dat boek overnemen ?
Dit is geen auto ; het is een schip.
Ik vermoed dat de Borg Warner indertijd niet zo zeldzaam was, maar inmiddels wel omdat de meeste DS’en inmiddels toch wel een paar ton op de teller hebben en de volautomaat in combinatie met een 21 of 23 injectie dat niet halen. Mijn DS is in ieder geval begonnen als Borg Warner en inmiddels 5-bak en ik vermoed dat er zo nog wel een stel rondrijden.
Jaap de Schipper schreef:
even snel op marktplaats gekeken :
Als een vogel zo vrij Door Ds Jan Lange Uitg Trepico Hooglanderveen 1996 Isbn 90 803414 1 X Paperback 191 blz In uitstekende staat nogdie Ds Jan Lange, die brengt me even in verwarring, maar dat zal wel een ander zijn.
Ha, dat zal wel een dominee Jan (de) Lange zijn
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Misschien heeft ie wel een DS !
Of dat boek…
Dit is geen auto ; het is een schip.
gerardeux schreef:Ik vermoed dat de Borg Warner indertijd niet zo zeldzaam was, maar inmiddels wel omdat de meeste DS’en inmiddels toch wel een paar ton op de teller hebben en de volautomaat in combinatie met een 21 of 23 injectie dat niet halen. Mijn DS is in ieder geval begonnen als Borg Warner en inmiddels 5-bak en ik vermoed dat er zo nog wel een stel rondrijden.
Ah, ik was in de veronderstelling dat-ie gewoon maar mondjesmaat besteld was. Weet niet waarom ,was een aanname.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Hans,
Waarschijnlijk heb jij toch ook voor een groot deel gelijk althans als ik de DS bijbel van dominee De Lange goed begrijp. Het staat er als volgt. “Het huwelijk van Franse en Amerikaanse ideeen uitgewerkt door de Engelsen, was niet gelukkig. Niet alleen was de automaat met een meerprijs van 2000 gulden erg duur, maar de combinatie was bijzonder onbetrouwbaar en leverde storingen bij de vleet zodat de verkopen tegenvielen. In de loop van 74 werd de automaat geruisloos uit het leveringsprogramma geschrapt.” Het waren er dus al niet zoveel en die er waren vielen ook nog eens uit. Ik vraag me trouwens af of je nu nog zou kunnen achterhalen hoeveel half- volautomaten en handgeschakelde bakken er destijds geleverd zijn.
gerardeux schreef:Hans,
Waarschijnlijk heb jij toch ook voor een groot deel gelijk althans als ik de DS bijbel van dominee De Lange goed begrijp. Het staat er als volgt. “Het huwelijk van Franse en Amerikaanse ideeen uitgewerkt door de Engelsen, was niet gelukkig. Niet alleen was de automaat met een meerprijs van 2000 gulden erg duur, maar de combinatie was bijzonder onbetrouwbaar en leverde storingen bij de vleet zodat de verkopen tegenvielen. In de loop van 74 werd de automaat geruisloos uit het leveringsprogramma geschrapt.” Het waren er dus al niet zoveel en die er waren vielen ook nog eens uit. Ik vraag me trouwens af of je nu nog zou kunnen achterhalen hoeveel half- volautomaten en handgeschakelde bakken er destijds geleverd zijn.
Dank U voor deze toevoeging.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Doe ik ook nog efkes een duit in het zakje:
De type-aanduiding ‘ID’ verdween voor modeljaar ‘70 en werd DSpécial (ID19) en DSuper (ID20).
De vijfbak was pas vanaf modeljaar ‘72 optioneel leverbaar op de DSuper (die dus gewoon een DSuper bleef met 5-bak) en de DS20 en 21.
De DS23 is nooit met een handgeschakelde bak geleverd.
Vanaf ‘73 kwam de DSuper5 op de markt en verdween de 5-bak optie voor de ‘gewone’ DSuper.
De DSuper5 heeft de motor van de DS21.
De B-W halfautomaat had een te korte levensduur,vandaar dat veel eigenaren deze uitwisselden voor een handgeschakelde bak.
Uiterlijke verschillen zijn er legio,maar zoals al opgemerkt worden veel ID’s ‘verpallast….helaas.
Het enige wat niet verpallast kan worden zonder ingrijpende aanpassingen is de rempaddestoel uit een DS.
Bovendien vergeten veel mensen de motorkapontgrendeling te ‘verpallassen’.
Deze bestaan bij een ID uit zwarte rondgebogen stangen,bij een DS zijn het knoppen.
Alle andere uiterlijke kenmerken zijn dat wèl (gouden chevrons,gladde C-stijlbekleding,chroomstrips).
Persoonlijk hou ik meer van de kale ID’s; sierstrips doen af aan het lijnenspel van de wagen.
‘Spirit of avant-garde’