Sinds kort hoor ik een brommend/kloppend geluid bij snelheden vanaf 80km/u, net of je in een te lage versnelling rijd. Bij een constante snelheid hoor je het niet meer, maar ga je van de 100 naar 120 versnellen dan hoor je het geluid weer, dus echt bij het accelereren.
Alsof er iets gaat trillen, onbalans???
Kan het komen door de kleppen die tikken, dat is de afgelopen weken namelijk erger geworden. Het rare is dat het verbruik niet gestegen is, sinds er een ander gasklephuis opzit is het inhouden tijdens het rijden weg en is het verbruik zelfs gunstiger geworden
Vandaag dus ook, het ritje naar Kerkrade gereden met snelheden van 110 a 120 km/u en een verbruik van 1 op 15,5 voor de 3e keer achterelkaar sinds het nieuwe gasklephuis
Het gaat hier dus om de 1.4i motor (KDY, met verdeelkap) in een ZX uit 1992.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kloppen of dreunen bij versnellen ( en kracht vragen) : krukas lagering….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Kloppen of dreunen bij versnellen ( en kracht vragen) : krukas lagering….
Dreunend ja wanneer er kracht word gevraagd bij hoge snelheden.
Is de krukas lagering dan versleten? Bij lage snelheden is er niets aan de hand en de auto rijd verder gewoon zuinig.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. onbelast hoor je nix. ook bij hoge snelheden. Maar moet je bijvoorbeeld de brug ( ja die!) op dan hoor je het.
Wordt ie niet onzuiniger van… Wordt als het dat is wel erger.
Luister eens met een stetoskoop in de buurt van je krukas.. Isalleen onbelast heel moeilijk te horen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kan het zijn dat er ergens een rubber versleten is en dat de motor of uitlaat ergens tegen aan trilt?
Gasgeven/versnellen = moment op de motor, dus de motor draait iets in de rubbers. Als je rubber van je reactiestang slecht is zal de motor iets te ver draaien en wellicht daardoor kan er iets gaan trillen….
Zomaar een idee, heb ik ook gehad namelijk. Bij mij dan met de uitlaat, heb je mischien zelfs gehoord tijdens de proefrit?
Ik heb dat van het weekend opgelost door de uitlaatrubbbers te vervangen.
Je luchtfilter is trouwens goed z’n best aan het doen! Super!
Ik ben net bij de Kwikfit geweest omdat ik dat het misschien iets met de uitlaat zou kunnen zijn. De auto de brug op en van onder bekeken, ziet er allemaal goed uit, de middendemper, achterdemper en ophangrubber zijn ergens in Mei vervangen. Verder komt de uitlaat nergens tegen aan, de monteur wees inderdaad naar plekken waar de uitlaat tegen de auto aan zou kunnen trillen, maar overal zit genoeg ruimte.
Kan het iets te maken met een tik die ik af en toe hoor bij het wegrijden of tijdens het rollen in de eerste versnelling in een file?
Heb een afspraak met de specialist gemaakt, woensdag breng ik de auto en dan rijd de monteur mee, de volgende dag stellen ze de kleppen en doen ze een zogenaamde “Wat nodig is beurt”.
Ik hoop dat het iets kleins en simpels is en niet iets ernstigs, het karretje rijd nu net zo lekker zuinig.
Theiz, plaats eens een foto hoe het geworden is met dat luchtfilter?
Ik ga m’n best doen ergens een digitale camera vandaan te halen.
Heb net nog effe een ritje gemaakt, het dreunend geluid treed echt op bij snelheden vanaf 80km/h bij het optrekken, zowel in de 3e, 4e en 5e versnelling.
Heb het gevoel dat het ergens ergens onder de bestuurderskant vandaan komt en dat het iets van onbalans is? Ik hoor een soort trilling uit de stuurstang komen, maar het stuur zelf trilt niet echt. Ik denk dat het iets met de wielophanging/as is, bij het rollen in de eerste versnelling of bij het optrekken, vooral tegen een heuvel op hoor ik regelmatig een tik.
Misschien is er een gewichtje van je wiel af gevallen. Probeer dat na te gaan. Eventueel wielen (opnieuw) laten balanceren. Baadt het niet, schaad het niet (behalve voor je portemonnee).
Schijt aan originaliteit.
Dat balanceren laat ik overmorgen ook maar aan de specialist over, heb het idee dat de fastfitters niet zo goed zijn met balanceren
Maar als er een gewichtje van de wielen is afgevallen dan zou ik dat toch moeten merken aan een trillend stuur? Het stuur trilt/klappert wel iets, maar dat is waarschijnlijk hetzelfde als wat gompy had, die kruiskoppeling onderaan de stuurstang zal wel speling hebben.
Als ik het zo lees….verdenk ik je (een) Aandrijfas.
(ook omdat je af en toe een tik hoort)
Omdat het pas bij hogere snelheden optreedt…...je zou eens de test kunnen doen….door op een plein hem helemaal naar Links en Rechts te sturen en dan in z’n 1é versn. optrekken en gas loslaten.
Hoor je dan een tikkend geluid…..reken er dan maar op dat die Aandrijfas versleten is.
Dan is het onderdeel homokineet versleten wink
Bram ik denk dat je gelijk heb, het geluid komt echt onder de bestuurderskant vandaan. Gisteren heb ik op een lichte helling het stuur helemaal naar links en rechts gedraaid en dan optrekken, bij helemaal naar links hoor je echt iedere keer die tik. Bij rechtuit hoor je die tik niet altijd.
Ik neem aan dat het dus inderdaad iets is met de linker aandrijfas, moet die dan helemaal vervangen worden door een gereviseerd exemplaar?
De ashoes aan die kant is niet kapot, ashoes rechts is vorige maand vervangen en die as is nog goed volgens de specialist.
Wat mijn middel was/is…..om een aandrijfas te testen, als je helemaal naar LINKS stuurt en je hoort dan die tik(ken) dan is je RECHTER-as niet in orde.
(en v.v. natuurlijk)
Dus als jij die geluiden aan de Linkerkant hoort…..dan zou het tijdens het testen met het stuur naar Rechts zijn bij jou ?
(Inderdaad (Theizz) de Homokineet is dan versleten.)
Overigens…...waren die krengen vroeger veel slechter dan nu….en in de tijd dat er nog hoofdzakelijk achterwiel-aandrijving was, had je in de cardan-as midden onder de auto nog Doorsmeerpunten zitten in de 2 koppelingen…..wat bij slecht onderhoud resulteerde in het zoemen (janken) van de As.
Dat heb je nu vooral als de hoezen niet meer goed afsluiten en daardoor vocht naar binnen en Vet naar buiten verdwijnt, waardoor die Homokineten sneller slijten.
Bram schreef:Wat mijn middel was/is…..om een aandrijfas te testen, als je helemaal naar LINKS stuurt en je hoort dan die tik(ken) dan is je RECHTER-as niet in orde.
(en v.v. natuurlijk)
Dus als jij die geluiden aan de Linkerkant hoort…..dan zou het tijdens het testen met het stuur naar Rechts zijn bij jou ?
Het kan natuurlijk ook zo zijn alsof het lijkt dat het onder me vandaan komt, de trilling plant zich immers voort door het metaal/chassis.
Een versleten rechter-as klink wel logischer, omdat de hoes aan die kant kapot was en ik nogal wat kilometer ermee ben doorgereden voordat ik erachter kwam. Die hoes is dus vorige maand vervangen, kan het zijn dat het dan toch te laat is geweest en dat die as dus toch naar de knoppen is?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja die as is hoogst waarschijnlijk stuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>