Hallo,
Dus, motor staat koud, schakelen verloopt prima. Moet wel vrij hard duwen op het pedaal. (nieuwe koppelingsplaat & druklager sinds 15dkm)
Motor warm. Ontkoppelen in neutraal, met geen macht meer in z’n 1ste te krijgen. Moet 3 a 4 keer pompen met de ontkoppelingspedaal en dan pas doet hij het. Lukt het dan per ongeluk wel van de eerste keer dan kruip m’n ID zachtjes vooruit.
De kabel is tegen de kas op het uiterste geregeld, de stelschroef aan het bommerang/hefboom+stangetje staat op 3/4 ingedraaid, ook bijna op het uiterste.
Volgens mij rekt de kabel door de warmte.
Enig advies is van harte welkom.
Is de juiste kabel gemonteerd? (zijn er een stuk of zeven types van). Dat er extra ruimte op het (ont)koppel mechanisme komt na mate de motor warmer wordt klopt. Bij een te ruime afstelling of verkeerde kabel kan het ontkoppelen dan slechter, (tanden poetsen) of helemaal niet meer gaan.
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
De kabel is juist gemonteerd.
De kink schuilt hem in het volgende: het pedaalmechanisme is van ‘62 ; de motor en schakelbak zijn van ‘72.. misschien zit er dus ook een andere hefboom construktie op de oudere modellen vergeleken met recentere versies.
IK heb wel 3 a 4 kabels geprobeerd, maar deze was de enige die min of meer paste..
Dit probleem is vrij recent, heb de voorbije 2 jaar eigenlijk geen last gehad hiermee..
Mvgr,
Vik
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En er zijn in iedergeval 2 ‘elleboogjes’ ( die de kabel aan het stangetje naar de hefboom verbind) Zit dat goed vast trouwens?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:En er zijn in iedergeval 2 ‘elleboogjes’ ( die de kabel aan het stangetje naar de hefboom verbind) Zit dat goed vast trouwens?
Kan even niet volgen, 2 elleboogjes.. ik heb weet van eentje , met 1 bout als scharnietpunt vastgeschroefd op de boîte, maar dat 2de..
Of heb je het over het pedaalmechanisme?
groeten
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat er twee typen in zijn!!
Mischien heb je de verkeerde!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De kabel is juist gemonteerd.
De kink schuilt hem in het volgende: het pedaalmechanisme is van ‘62 ; de motor en schakelbak zijn van ‘72.. misschien zit er dus ook een andere hefboom construktie op de oudere modellen vergeleken met recentere versies.
IK heb wel 3 a 4 kabels geprobeerd, maar deze was de enige die min of meer paste..
Dit probleem is vrij recent, heb de voorbije 2 jaar eigenlijk geen last gehad hiermee..
Als je zeker weet dat kabel, hevel en “elleboog” bij de drukgroep horen kan het nog zijn dat er te veel speling op het elleboogje zit. De bout zit misschien los of is ingesleten. Je kunt ook de kabel verder inkorten door een opengeslepen moer tussen de kabelmantel en de stelschroef op het schutboord te plaatsen. Ik heb precies het zelfde probleem gehad na een andere motor en bak te hebben ingebouwd en pas nadat alles precies klopte zijn uiteindelijk alle koppelingsproblemen opgelost.
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tatababa schreef:Je kunt ook de kabel verder inkorten door een opengeslepen moer tussen de kabelmantel en de stelschroef op het schutboord te plaatsen. .
Dan kan je toch ook die stelschroef uitdraaien?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dan kan je toch ook die stelschroef uitdraaien?
Ik had begrepen uit de eerste post van vikingo dat die al maximaal uitgesteld was
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Geldt dit ook voor z’n achteruit? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Vikingo met de 1: hij schakelt soepel als de motor koud is en ik moet veel kracht zetten of nog een keer proberen met warme motor. De achteruit gaat ook soepel bij koude motor maar protesteert tandenpoetsend bij warme motor. Als ik m eerst in zijn 5 zet gaat ie wel normaal in zn achteruit. Ik dacht daarom dat het met het synchromesh mechanisme te maken had.
gerardeux schreef:Geldt dit ook voor z’n achteruit? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Vikingo met de 1: hij schakelt soepel als de motor koud is en ik moet veel kracht zetten of nog een keer proberen met warme motor. De achteruit gaat ook soepel bij koude motor maar protesteert tandenpoetsend bij warme motor. Als ik m eerst in zijn 5 zet gaat ie wel normaal in zn achteruit. Ik dacht daarom dat het met het synchromesh mechanisme te maken had.
Yep, bij mij was de achteruit in het begin zelfs ook het grootste probleem.
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
tatababa schreef:Dan kan je toch ook die stelschroef uitdraaien?
Ik had begrepen uit de eerste post van vikingo dat die al maximaal uitgesteld was
klopt
gerardeux schreef:Geldt dit ook voor z’n achteruit? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Vikingo met de 1: hij schakelt soepel als de motor koud is en ik moet veel kracht zetten of nog een keer proberen met warme motor. De achteruit gaat ook soepel bij koude motor maar protesteert tandenpoetsend bij warme motor. Als ik m eerst in zijn 5 zet gaat ie wel normaal in zn achteruit. Ik dacht daarom dat het met het synchromesh mechanisme te maken had.
het probleem is gelijk in alle versnellingen
bogaard77 schreef:Dat er twee typen in zijn!!
Mischien heb je de verkeerde!
Ik heb dezelfde boomerang gebruikt als diegene die er af kwam, er zit geen speling op.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tatababa schreef:gerardeux schreef:Geldt dit ook voor z’n achteruit? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Vikingo met de 1: hij schakelt soepel als de motor koud is en ik moet veel kracht zetten of nog een keer proberen met warme motor. De achteruit gaat ook soepel bij koude motor maar protesteert tandenpoetsend bij warme motor. Als ik m eerst in zijn 5 zet gaat ie wel normaal in zn achteruit. Ik dacht daarom dat het met het synchromesh mechanisme te maken had.
Yep, bij mij was de achteruit in het begin zelfs ook het grootste probleem.
Dat heeft meer te maken met de niet gesynchroniseerde achteruit.
Hier is de remedie:
Koppeling indrukken, In zn 2 schakelen, dan in een beweging in zn achteruit( of 1ste).
Dit helpt dus niet bij Vikingo
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik denk aan de kabel een 2 tal cm te laten inkorten.. goed idee? ops: