Bij een koude motor klinkt mijn 1.9 diesel of dat er een waar krekelorgie gaande is onder de motorkap.
Een beetje gas bij, en de beestjes zijn vertrokkken.
Om bij stationair, en iets erboven weer vrolijk terug te komen.
Bij een warme motor hoor je sporadisch een “kriep”
Recent is
- de olie vervangen
- stuurbekrachtigingsolie vervangen
- multisnaar + spanrol vervangen
- koelvloeistof vervangen
km-stand 220.000
d-snaar vervangen bij 120.000
Iemand enig idee??
Jeroen
ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Re: Pieperdepiep
Jepyh schreef:Bij een koude motor klinkt mijn 1.9 diesel of dat er een waar krekelorgie gaande is onder de motorkap.
Een beetje gas bij, en de beestjes zijn vertrokkken.
Om bij stationair, en iets erboven weer vrolijk terug te komen.Bij een warme motor hoor je sporadisch een “kriep”
Recent is
- de olie vervangen
- stuurbekrachtigingsolie vervangen
- multisnaar + spanrol vervangen
- koelvloeistof vervangen
km-stand 220.000
d-snaar vervangen bij 120.000
Iemand enig idee??Jeroen
Spanrollagers distributieriem..zo te zien aan de stand wordt het tijd voor de D-riem. Mocht dat het zijn, hééééél snel (laten) doen!!!
Groet Ruben
See, buy, fly C5 V6
Re: Pieperdepiep
xm_turbo schreef:Spanrollagers distributieriem..zo te zien aan de stand wordt het tijd voor de D-riem. Mocht dat het zijn, hééééél snel (laten) doen!!!
Kan het ook de uitlaat zijn? het uitlaatspruitstuk op de uitlaat?
Bij mij piept dat namelijk, niet zo heel erg, maar bij een koude motor hoor je het wel aan de buitenkant.
Spanrollen van de D-riem is dacht ik meer een snerpend geluid
Maar goed, bij twijvel kunnen we de D-riem vervangen of eerst testen met de Multi-riem eraf, of het nog piept. Dit om uit te sluiten dat de nieuwe spanrol niet toevallig slechts is, of dat het de dynamo is die piept.
Lijkt me niet zo verstandig om hiermee op vakantie te gaan.
distributie moet om de 120.000km vervangen worden dus bij 240.00 zou dat moeten zijn maar het is geen overbodige luxe om het wat eerder te doen. bij mijn diesel heb ik hem ook bij 250.000km vervangen en het was nodig.
die piep kan op de multieriem duiden.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:die piep kan op de multieriem duiden.
Die is nieuw, net als de spanrol en nee de riem zit niet te strak.
Gisteren bij twee garages geweest, waaronder een citroengarage.
Beide kwamen met dezelfde conclusie: multiriem.
Om dit te bewijzen spuitte de citroboer een heel klein beetje sileconespray op de riem, en voila, de piep was weg.
De riem zit volgens beide garage’s qua strakte goed.
Het zou nog ietsje strakker kunnen.
Zou er wat olie gespat zijn bij het bijvullen?
ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97
Jepyh schreef:De riem zit volgens beide garage’s qua strakte goed.
Het zou nog ietsje strakker kunnen.Zou er wat olie gespat zijn bij het bijvullen?
In iedergeval een opluchting dat het niet de D-riem is.
Wat zij de garage nog meer? dat iets aanspannen echt nodig is?
Motor-olie gespat op de riem lijkt me niet echt voor de hand liggend, de olie vuldop zit aan de andere kant. Het zou wel de olie van de stuurbekrachtiging kunnen zijn, daar is wat van gemorst, maar zover ik het kon zien is dat niet op de riem terecht gekomen.
De garage gaf aan dat een beetje aanspannen het piepen zou kunnen verhelpen.
Maar zei ook dat de snaar al strak genoeg stond, dus het qua strakte eigenlijk niet nodig was.
ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97
Ik herinner mij opeens iemand met een ZX1.9D die hier ook last van had, een beetje teflon spray deed wonderen.
Jepyh schreef:De garage gaf aan dat een beetje aanspannen het piepen zou kunnen verhelpen.
Maar zei ook dat de snaar al strak genoeg stond, dus het qua strakte eigenlijk niet nodig was.
Dat zegt niks. Ik heb ook wel eens snaren gehad die strak genoeg stonden maar toch piepten. Gewoon nog wat opspannen en je bent van het gepiep af, anders nieuw snaartje erop.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Moet nou voor dat aanspannen het wiel er weer af?
Of lukt het zo ook.
ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97
We hebben dat wiel er toen afgehaald omdat je er dan makkelijk bijkomt.
Anders zit je te klootzakken met een inbus sleutel, je moet namelijk 2 inbus bouten losdraaien, 1 in de rol zelf en die andere zie je zo zitten. Daarna zit er een inbus bout onder om de rol mee te spannen/ontspannen, uitdraaien is strakker zetten van de riem.
Als het je niet lukt, geef je maar een belletje, dan doen we het hier wel.