Ik rijd met mijn Xantia 1:8 - 1:9
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Vandaag weer getankt en ik ben meteen in een goede stemming. De vorige tankbeurt leidde tot een verbruik van 1 op 18,3! Dat leek met te mooi om waar te zijn. Maar het is wel waar, deze tankbeurt heb ik 1 op 18,1 gereden. Een erg mooi resultaat want na de 1 op 20 met de ZX moest ik wel even slikken toen ik op 1 op 16 uit kwam met de Xantia. Kennelijk is de overgang naar warmer weer van grotere invloed op het verbruik dan ik dacht (zo rond de 10% is veel m.i.). In ieder geval werpt het nieuwe rijden weer duidelijk zijn vruchten af! En hoe: gemiddeld verbruik volgens fabrieksopgave is 1 op 14.4 (6.9 lit/100km) en ik zit met dit verbruik op 5.5 lit/100 km. Dat scheelt 20%!!
Krijg ik nou een bonus van het kabinet?? Nee dus, het is een diesel dus je krijgt een trap na.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik zit nog steeds net onder de 1 : 17 met de Xant… ( ong. 1 : 16,8 )
hoe zit het verbruik van de 1.6 modellen?
Citroen Bx Deauville 1993
En voor het bepalen van het gemiddelde was mijn 1.9D (die 1 op 17,5) eruit gelaten omdat het zo zuinig was
Wat dat betreft mis ik haar.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
EW schreef:En voor het bepalen van het gemiddelde was mijn 1.9D (die 1 op 17,5) eruit gelaten omdat het zo zuinig was
Wat dat betreft mis ik haar.
Boeven zijn het!
Ik heb de laatste tankbeurten rond de 1 op 18 gereden. Hoe krijgen deze 19 gebruikers het voor elkaar om gemiddeld 1 0- 14.3 te rijden Zal ik dan toch maar rijstijl cursussen gaan geven? Zuinig rijden en toch lekker doorkachelen kan heel goed samen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Vandaag weer getankt en ik ben erg tevreden. 1045 Km gereden en vervolgens 56.3 liter erin gegooid en de tank echt weer tot het nokkie gevuld. Da’s dan mooi 1 op 18.6!
Ik heb ook wel mijn best gedaan op deze tankbeurt moet ik zeggen. Het betaalt wel uit en daar gaat het me om.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Zal ik dan toch maar rijstijl cursussen gaan geven? Zuinig rijden en toch lekker doorkachelen kan heel goed samen.
Misschien eerst eens wat schriftelijke tips?
Bij welk toerental schakel je bijvoorbeeld over etc?
IKzelf bijvoorbeeld schakel zodanig over dat ik terugval op zo’n 2000 tpm.
Het verbruik van mijn Xantia 19 TD Break ligt tussen de 1 op 13 en 1 op 16.
Jeroen
1 : 17 is toch zeker wel te halen bij een Xantia TD… Alleen ze zijn natuurlijk niet zo vlot dus even doortrekken doe je al snel…
1 op 10 met een 1.6?? is dat niet een klein beetje onzuinig?
Met zo’n motor moet je natuurlijk niet telkens als eerste bij het stoplicht weg willen zijn of constant 140-150 gaan cruisen, dan gaan ze zuipen natuurlijk.
Ik ben benieuwd wat mijn xantia straks gaat doen, krijg hem volgende week. Dat is nl ook een 1.6.
Ik weet van mijn 2.0 dat ie best zuinig was destijds. 1 op 14 was goed haalbaar zolang je maar niet telkens als eerste weg wil zijn.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
In de stad ongeveer 1:10 en op gecombineerde ritten 1:12,8. Alleen autobaan hebben we (nog) niet geprobeerd
We hebben een 1.8 16v berline.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
toniclight schreef:Zal ik dan toch maar rijstijl cursussen gaan geven? Zuinig rijden en toch lekker doorkachelen kan heel goed samen.
Misschien eerst eens wat schriftelijke tips?
Bij welk toerental schakel je bijvoorbeeld over etc?
IKzelf bijvoorbeeld schakel zodanig over dat ik terugval op zo’n 2000 tpm.
Het verbruik van mijn Xantia 19 TD Break ligt tussen de 1 op 13 en 1 op 16.Jeroen
Hoi Jeroen
De toerenval van 2 naar 3 en van 3 naar 4 is inderdaad redelijk groot waardoor je geneigd bent wat later op te schakelen. Maar binnen de bebouwde kom, en als ik in een luie modus zit, dan schakel ik vrij vroeg op. 1500/1600 toeren is namelijk geen enkel probleem voor de auto, zij wordt niet bokkig of brommerig. In deze situatie schakel ik rond de 2600 toeren op naar een hogere versnelling. Als ik wat sneller zou moeten accelereren dan schakel ik later op, maar in de meeste situaties is het niet nodig. Verder heb ik het geluk dat ik een uiterst stille regio mijn woon-werk verkeer afleg. Circa 30% autosnelweg en de rest op rustige 80 kilometer wegen en “kruipdoor-sluipdoor” binnenwegen. Hierdoor is het ook mogelijk om lekker constant te kunnen rijden en is anticiperen een makkie. Op de snelweg rijd ik circa 110 km/h, soms harder soms langzamer, het maakt voor de reistijd nauwelijks wat uit en in principe kan ik in het hele traject gemakkelijk onder de 3000 toeren blijven. Zo nu en dan gooi ik wel ff lekker het gas erop, maar alleen als de motor goed warm is.
Verder maak ik veel gebruik van het uitrollen van de auto: voor je van 100 km/h naar 60 km/h bent afgezakt ben je al heel wat meters verder, ik probeer zo min mogelijk te remmen en rijd daardoor wel vrij rap over rotondes en door bochten heen. Degene die zo op mijn bumper kleeft bij een uitvoegstrook (waarom met 120 km/h doorrijden?) die ben ik in de bochten daarna altijd kwijt. Kortom ik ben fervent aanhanger van het nieuwe rijden, brandt af en toe de motor schoon door even lekker door te rijden en houdt het principe aan dat je zo min mogelijk moet remmen. (Rijstijlgoeroe Gijs van Lennep heeft daar weleens een boekje over vol geschreven).
Dit is zo’n beetje mijn rijgedrag, voor “sportieve” bestuurders een beetje vreemd maar het betaalt zich snel terug aan de pomp.
BTW, laatste tankbeurt 1 op 17,6.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
metro2005 schreef:1 op 10 met een 1.6?? is dat niet een klein beetje onzuinig?
Zo ongeveer ja. Ik kom uit op 1:11, maar dan wel met het``nije rieden´´ en dan niet te lang boven de 120 rijden. (haalt ie dat dan : whahahahaha)
Valt mij eerljk gezegd ook wel errug tegen. Op naar de 2 liter xant
jean99 schreef:metro2005 schreef:1 op 10 met een 1.6?? is dat niet een klein beetje onzuinig?
Zo ongeveer ja. Ik kom uit op 1:11, maar dan wel met het``nije rieden´´ en dan niet te lang boven de 120 rijden. (haalt ie dat dan : whahahahaha)
Valt mij eerljk gezegd ook wel errug tegen. Op naar de 2 liter xant
Dan zal ik wel weer een uitzondering hebben.
Mijn 1.6 xantia heeft met 50% stad, 50% snelweg 1 op 13 gereden.
niet slecht dacht ik zo.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX