Wie kan mij adviseren bij de keuze voor een setje banden -en evt velgen- (hee Serge heb je er niet een paar over nu?) voor mijn XM serie1??? Rijd nu met winterbanden 195, heb gehoord dat er 185/165/R15 onder zou moeten maar heb geen enkel idee of dit klopt en wat eenieders ervaringen met de diverse verkrijgbare merken zijn…
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek
Re: Welke banden XM
MrWeenie schreef:Wie kan mij adviseren bij de keuze voor een setje banden -en evt velgen- (hee Serge heb je er niet een paar over nu?) voor mijn XM serie1??? Rijd nu met winterbanden 195, heb gehoord dat er 185/165/R15 onder zou moeten maar heb geen enkel idee of dit klopt en wat eenieders ervaringen met de diverse verkrijgbare merken zijn…
onder jouw XM 2.1d zal af-fabriek inderdaad 185/65 R15 T of 185/65 R15 H zitten.
als alternatief kun je ook voor 195/60 R15 gaan, en zelfs 195/65 R15 is heel goed haalbaar (zit immers standaard op de 2.1td)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
kan joe een alternatief motiveren?
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek
reden om een maatje breder te gaan:
195/65 R15 is meer gangbaar (en dus veelal goedkoper) dan 185/65 R15
(195/65 R15 is vergelijkbaar met maatje 42 in de mode, bijna alle moderne middenklasser staan er standaard op, dus er is veel aanbod)
en zoals je wellicht misschien nog niet weet: mijn motto is altijd een maatje breder is beter
en dat komt niet alleen maar omdat ik bij een grote bandenfabriek in het oosten des lands werk
vanuit dat oogpunt zou ik je 205/60 R15 kunnen adviseren, dat past namelijk ook nog wel, maar zal duurder uitvallen ops:
groeten,
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
wat betreft joen advies voor 205 in het kader een maatje breder is beter, zou ik de volgende vraag willen stellen: waarom is dat beter? Is dat qua wegligging (kan ik me voorstellen) en weegt dat op tegen een verhoogde weerstand op de weg qua brandstofverbruik? Het is een afweging comfort/kosten eigenlijk…
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Heb een setje lichtmetaal liggen met 4X prima Michelin Energy eromheen, gemiddeld profiel 5mm en normale slijtage. Is absoluut niet mee gegumd.
Specs: 205/60 R15 91V.
Mocht je er oren naar hebben kan je me een pb sturen.
Alleen ben vanaf morgenmiddag tot zaterdagmiddag weg voor werk.
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
MrWeenie schreef:wat betreft joen advies voor 205 in het kader een maatje breder is beter, zou ik de volgende vraag willen stellen: waarom is dat beter? Is dat qua wegligging (kan ik me voorstellen) en weegt dat op tegen een verhoogde weerstand op de weg qua brandstofverbruik? Het is een afweging comfort/kosten eigenlijk…
vergeet niet dat de XM een forse auto is, en dat 185/65 R15 eigenlijk een beetje triest staat onder die voiture…
daarbij vraag ik me af of je, afgezien van de aankoopprijs die voor een 205 hoger zal liggen dan een 185, daadwerkelijk financieel nadeel zult ondervinden in de vorm van een verhoogd brandstofverbruik.
ik denk zelfs dat een 205 minder snel zal slijten dan een 185.
even ter vergelijk: een groot deel van het NL wagenpark rijdt met te lage bandenspanning; iets dat veel heftiger merkbaar is qua brandstofverbruik en bandenslijtage.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Re: Welke banden XM
MrWeenie schreef:(hee Serge heb je er niet een paar over nu?)
Klopt, ik had een extra set van 4 Energy’s bij m’n dame gekregen, waarvan 2 met bijna 8 mm (nieuw dus) en 2 met 4mm. Aangezien ik nog 2 Energy’s met 6mm had liggen van m’n vorige dame, dacht ik dat die 4mm’s wel de deur uit konden. Totdat ik er afgelopen week achter kwam dat die met 6mm 185/65/15’s zijn en die nieuwe 195/65 Aangezien ik het zaakie op een set Etoile velgen wil zetten die in net heb aangeschaft (wat dus net ff iets meer kost als met stalen velgen), heb ik besloten om er nog maar 2 nieuwe 195/65’s bij te kopen en de 185/65’s te verkopen. Die laatste zitten op originele stalen velgen en zijn goed gebalanceerd.
Persoonlijk heb ik een hekel aan brede banden en vind ik dat je de elegance van de XM instant in de container mept als je er van die walgelijke hompen rubber onder draaid. Maar dat is mijn mening Ik zou het houden bij 195/65 of 185/65
Animal triste post coitum
Dank allen voor de reacties. Inderdaad rijdt de TD ook op 195 (zag ik in het instructieboekje). En ik vind ook dat die standaard 185 wat ieletjes oogt dus het wordt wat mij betreft 195/65/R15 nogwat.
Zou er eigenlijk ook wel een origineel setje LM-sterretjes onder willen hebben… maar nieuw is dat dus echt niet te betalen. Wie weet er nog?
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek
Ff rondneuzen. Ik heb die van mij voor €150 gekocht in redelijke staat.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ik heb gisteren 4 perfecte 97-ers met nieuwe Kleber-banden gescoord voor 250 euro.
Er zitten geeneens slagloodjes op, maar plakloodjes aan de binnenkant…..
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Als je je banden wat harder oppompt heb je ook minder rolweerstand, maar ja grip en slijtage is dan weer anders…
ik heb nu weer ff mn stalen velgen met 195/60 R15 eronder zitten, maar dat rijdt toch wel een partij soepel… itt die 17 “...
voor zijn nog zgan, maar achter is aan vervanging toe… zit zelfs een roestige spijker in…
Kan 205/60 R15 zomaar op die standaard stalen velgen gelegd worden? V6 rijd toch standaard op die maat (maar dan op lichtmetaal)?
Inmiddels is de modale maat weer verder omhoog gegaan, 205/65R16 zit al op ‘n golf, auto’s in de klasse van de Xm, staan standaard op 17’‘, maar zijn wel wat zwaarder dan een Xm (C6 1800kg, 245/45R18 )
Ik denk dat het optimum voor een Xm net boven de 16’’ zit, dan kom je uit op 205/55R16 met eenzelfde afrolomtrek als 195/65R15; 215/55R16 zit er 1.3% boven.
Bij http://www.reifen.com koop je voor minder dan 800EUR een set van 4x velgen 16’’ inclusief 4x Michelin primacy HP 205/55W91. ziet er nog strak uit ook.
XTR schreef:(..)
(195/65 R15 is vergelijkbaar met maatje 42 in de mode, bijna alle moderne middenklasser staan er standaard op, dus er is veel aanbod)
(..)
@ieksEmmu
Kan 205/60 R15 zomaar op die standaard stalen velgen gelegd worden? V6 rijd toch standaard op die maat (maar dan op lichtmetaal)?
Velgen hebben meestal een duimmaat voor de breedte, dus 6’’ 6,5’’ of 7’‘. De velg is wat smaller dan de band 205 is 8’‘, dat zit meestal op een 6.5’’ velg, maar op een 6.5’’ velg kan ook 185 of 195.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
even off-topic :
we hebben onlangs bij Vredestein een serie sportbanden geintroduceerd, nu even niet om reclame te maken, maar daaraan kun je al zien wat er de komende jaren onder sportief blik gemonteerd gaat worden:
alleen al in 20” de volgende maten:
285/25 ZR 20 93 Y XL
295/25 ZR 20 95 Y
245/30 ZR 20 90 Y XL
255/30 ZR 20 92 Y
225/35 ZR 20 90 Y XL
245/35 ZR 20 95 Y
255/35 ZR 20 97 Y
en da’s alleen nog maar voor personenauto’s, voor SUV’s is ‘t nog veel gekker…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Leuk die reclame voor Vredeste!n, maar ze maken dus geen passende band voor mijn C5 en aangezien ik nog wel een dozijn auto’s op kan noemen met dezelfde maat zijn ze dus niet slim bezig
XTR schreef:even off-topic :
we hebben onlangs bij Vredestein een serie sportbanden geintroduceerd, nu even niet om reclame te maken, maar daaraan kun je al zien wat er de komende jaren onder sportief blik gemonteerd gaat worden:
alleen al in 20” de volgende maten:
285/25 ZR 20 93 Y XL
295/25 ZR 20 95 Y
245/30 ZR 20 90 Y XL
255/30 ZR 20 92 Y
225/35 ZR 20 90 Y XL
245/35 ZR 20 95 Y
255/35 ZR 20 97 Y
en da’s alleen nog maar voor personenauto’s, voor SUV’s is ‘t nog veel gekker…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
ieksEmmu schreef:
Kan 205/60 R15 zomaar op die standaard stalen velgen gelegd worden? V6 rijd toch standaard op die maat (maar dan op lichtmetaal)?
Ik heb er momenteel 205 omliggen achter (standaard stalen velgen, ik weet niet of daar 1 maat van is).
Nu C5 tijger…