Hallo allemaal,
Zoals beloofd, maar even een nieuw onderwerp begonnen. Gevolg uit de serei “een nieuwe lente, een nieuwe uitdaging”. Omdat de dame niet door de APK is gekomen, tijd om wat laswerk te doen aan de bodem
Vooral foto’s van operatie kriksteun vervangen….. Dat duurde wel even. Daar waar je debnkt om de zaak gewoon ff uit te slijpen, kom je bedrogen uit. Eerst puntlassen uitboren, daaran binnen de randen uitslijpen, verwijderen oud plaatwerk, en daarna de randjes die verroest zijn wegslijpen totdat je op blank metaal zit. Maar goed, de nieuwe steun kan er strakjes op.
Herstel van de chassisbalk linksachter duurt wat langer. Eerst even de balk open geslepen om eens te zien hoe de balk, en wat erachter zit, eruit ziet. Duidelijk is wel dat het slijpwerk daar nog niet klaar is, dus daar gaan we volgende week mee verder.
Helaas, de gratis fotoruimte is op, dus de andere (nog te maken) foto’s zal ik ergens anders laten hsoten.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: Balk herstel
superpetur schreef:Hallo allemaal,
Zoals beloofd, maar even een nieuw onderwerp begonnen. Gevolg uit de serei “een nieuwe lente, een nieuwe uitdaging”. Omdat de dame niet door de APK is gekomen, tijd om wat laswerk te doen aan de bodem
Vooral foto’s van operatie kriksteun vervangen….. Dat duurde wel even. Daar waar je debnkt om de zaak gewoon ff uit te slijpen, kom je bedrogen uit. Eerst puntlassen uitboren, daaran binnen de randen uitslijpen, verwijderen oud plaatwerk, en daarna de randjes die verroest zijn wegslijpen totdat je op blank metaal zit. Maar goed, de nieuwe steun kan er strakjes op.
Herstel van de chassisbalk linksachter duurt wat langer. Eerst even de balk open geslepen om eens te zien hoe de balk, en wat erachter zit, eruit ziet. Duidelijk is wel dat het slijpwerk daar nog niet klaar is, dus daar gaan we volgende week mee verder.
Helaas, de gratis fotoruimte is op, dus de andere (nog te maken) foto’s zal ik ergens anders laten hsoten.MVG, Peter
toch niet zo evident hoor!! je moet dan nog opletten dat ge niet in uw leidingen van uwen hydrauliek zaagt!! en ga je enkel de rotte plekken vervangen?? is het niet simpeler om gans een balk ineens te vervangen??? mss minder slijpwerk aan dan!! ik bedoel vooraan los en dan achteraan los!! ja ik weet het ook niet precies hoor!! ik kan wel lassen maar hoe een DS nu juist in elkaar zit dat zal ik later mms ook nog wel ontdekken
Zo, eerste even een linkje
Heb op een ietwaty frauduleuze doch legale wijze wederom nog wat webruimte gevonden om nog eens 50 foto’s te kunnen stallen
Wat je al niet kunt doen met wat fake e-mail adressen, ‘t is echt ongeloveloos
Zo, nu het vervolg in woorden. Vandaag bij aankomst bleek madam al een nieuwe kriksteun te hebben linksvoor. Echter, omdat ik deze keer een eigen boormachine bij mij had, even nog wat gaatjes geboord om het lassen te vervolmaken.
Aandachtspunten bij zowel slijpen als verdere bewerking zijn de kabelbundel van de 4 hydrauliekleidingen naar achter, de kleine fijne retourleiding en het snoertje van de tankmeter. Als je slijpt, dan met beleid, en proberen er niet te diep in te gaan. als het zo dun is als zilverpapier, hoef je niet verder te slijpen. Werk stukje voor stukje, dan kun je zien wat je tegenkomt.
Verder gegaan met het uitslijpen van de buitenste balk, ontroest, en toen begonnen aan het slijpen van de bodemplaat. Hmmm, lastig. Waar begin je, waar eindig je? Aangezien de mijne een verstevingsplaat heeft, dat maar gekozen als uitgangspunt, daarlangs wilde ik slijpen. Om de kriksteunplaat achter wilde ik ook om heen, daar zat nog voldoende sterk metaal. Niet te ver naar voren, omdat zo te zien daar of de bodem sterk genoeg leek (en ook is) of er toch al eens wat gedaan is aan restauratie daar. (ben ik nog niet helemaal uit)
Goed, slijpen bodemplaat….. nooit bij nagedacht dat ik in de tankbodemplaat zat te slijpen :cry1 Daar kwam ik dus wel achter….. Niet fataal gelukkig. Ik was aan het slijpen met een oude schijf, lekker klein, en voldoende om door plaatwerk heen te slijpen, maar niet groot genoeg om er flink in door te schieten. Maar goed ook, de slijpsnede loopt pal langs de tankbodem, maar geen krasje erop gemaakt. Voor het lassen zelf maar de bak eruit gehaald, en de tank 10 cn omhoog gezet, zodat er veilig gelast kan worden.
Na deze ontdekking, inderdaad maar eens gekeken tot hoever er nog geslepen moest gaan worden. Gestopt bij de rand van de tankbodem, daar is de zaak roestvrij. Vervolgens de binnenste balk uitgeslepen. En een blik geworpen in de balk tussen tank en kofferbodem….. Het is geen gatenkaas, maar een owatrol bad zou niet misstaan daar…..
Na al het slijpwerk het plaatwerk op maat gemaakt. Dat kostte me meer tijd dan me lief was, maar hoe beter het past, hoe makkelijker het last.
Alleen de binnenste balk is voorzien van nieuw plaatwerk, de rest gaat er ergens deze week nog bij in, en dan op naar de APK
Kan ik deze week eens gaan nadenken over een cursusje lassen, want het is wel handig als je dat zelf kunt bij die krokante courante citroëns.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Mooi verhaal over je tank. Kwam je goed mee weg.
Ik heb van de week toevallig ook plaatwerk gehaald om dezelfde operatie uit te voeren.
Ik zal mijn eventuele bevindingen ook vermelden.
Het is wel lekker dat je je wagen op de brug hebt staan. Werkt toch een stuk prettiger dan oprij bokjes. Maar goed alles heeft z’n charme.
Veel succes!
Ik zal dit ook maar blijven volgen, je weet maar nooit. Als ik het zo zie dan is alles nog vrij goed bereikbaar. Maar ja, de jouwe staat inderdaad op een brug en de meesten zullen niet zo veel geluk hebben.
Het is dus echt een kwestie van gewoon stukken er tussen uit slijpen, randen goed vrij maken en nieuwe stukken inlassen. Heb je die nieuwe stukken zelf op maat gemaakt of kan je die ergens krijgen? Vooral als ik je nieuwe kriksteun zie dan ziet het eruit alsof die ergens vandaan gehaald is.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Even kort dan maar.
Kriksteun en plaatwerk zijn verkrijgbaar bij Chyparse en de ID/DS club. Misschien dat er meer leveranciers zijn. Het gaat om vervangings/overzet plaatwerk. DE bodemprofielen worden door chyparse verkocht over de volle lengte van de balk. Er zijn drie nadelen. Door de lengte wordt het meestal niet per post opgestuurd, je hebt denk ik vrijwel nooit de volle lengte nodig (en dan nog is het buitenste verticale balkprofiel zo lang dat je onder het plaatwerk achter de kriksteun uitkomt) en vorm van de knik in het horizontale deel komt niet overeen met mijn originele plaatwerk. Als laatste “nadeel”, betreffende hetzelfde profiel, zo te zien gaan ze er bij de makers van dat profiel van uit dat je een heel eind van de balk wegslijpt. Om dat te kunnen doen moeten de deuren eruit, alsmede de instapddorpels, anders kom je er niet met een slijptol tussen.
Asl het lukt zal ik foto’s van het plaatwerk maken voordat het eronder gelast wordt, maar als het er vrijdag al onder zit, hebben we pech.
Wat wel goed geregeld is bij dit vervangende plaatwerk zijn de voorgeboorde gaten voor de proplassen, om de zaak APK waardig klaar te krijgen. Die ontbreken op de kriksteun helaas. Vergeet niet om na het lassen de tussenliggende ruimtes te voorzien van wat owatrol, een kitnaad of een lasrups, maar gezien de gebrekkige dikte van het onderliggende materiaal kan dat laatste misschien kromtrekken tot gevolg hebben.
Ik houd jullie later van de week even op de hoogte, morgen meer details over het pasmaken.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ok, dus eigenlijk is het materiaal heel goed verkrijgbaar en kun je dus eigenlijk ook overal goed bij zolang je maar genoeg van je DS afsloopt.
Hoe lang denk je eigenlijk bezig te zijn met de hele bodem?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Meestal zijn de instapdorpels ook verrot…
Ik gebruik altijd strijkkit van 3M. Dat is zeer duurzaam, blijft flexibel en sluit alles af. Wel eerst owatrol er tussen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe verwijder ik die zwarte rubberachtige laag het makkelijkst van de bodem?
En wat smeer je er naderhand als vervanging op?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik gebruik een staalborstel op de haakseslijper. In de zinkspray en dan underbody coating of dikke zwarte tecktyl
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mink schreef:Hoe verwijder ik die zwarte rubberachtige laag het makkelijkst van de bodem?
En wat smeer je er naderhand als vervanging op?
Ik gebruik een verfafbander en een plamuurmes. Werkt heel goed.
Citroen!
Hallo allemaal,
Even de draad oppikken waar ik gebleven was gisteren.
Pasmaken van de delen is niet een lastige klus, behalve als je het zo ingewikkeld aanpakt als ik gedaan heb. Het geleverde plaatwerk gaat uit van lange halen, snel thuis. Alleen jammer dat ik geen zin had in die lange halen, omdat je daarvoor heel veel moet uitbouwen. Inderdaad Joris, ik heb ook een rotte instapdorpel, maar daar ga ik volgend jaar of in de winter mee aan de slag, eerst deze klus.
Had ik van tevoren geweten dat de balk zo slecht was geweest, dan had ik vermoedelijk wel de moeite genomen om de heleboel uit elkaar te trekken, en om dan de hele lappen plaatwerk erin te zetten. Ik weet alleen niet wat er met de stevigheid van het geheel gebeurt als je een hele balk van zijn onderste helft gaat ontdoen, want op een boorbuigend chassis zit je echt niet te wachten. ondersteunen bij de kriksteunen voor, en onder de balk tussen kofferbak en tank zou ik dan overwegen, maar dat bedenk ik ook ter plekke.
Pasmaken zelf is vrij simpel, aftekenen met een kraspen wat je nodig hebt, afknippen met luchtschaar, en eventueel smaller maken waar nodig. Het staat hier met weinig woorden, maar hier kun je tijden mee zoet zijn, meten is weten en gissen is missen….Gaten boren voor de lassen, en klaar.
Inmiddels heb ik al weer geneog aanvullingen gezien op het roestvrij houden van de zaak in de toekomst. In het verleden is bij mijn dame ook wel een poging hiertoe gedaan maar vraag niet hoe. In de linker balk heb ik kunnen zien dat er wel hier en daar zporen zijn van wat heldere tectyl ofzo, maar sporadisch, en niet volledig tot in de bodem. Zal ik in de toekomst dus anders moeten gaan doen, waarbij de plek direct voor de achterwielen het lastigst zal blijven. Dat heeft te maken met de opbouw van de blokkenbalk tussen tank en kofferbak. Op zich weet ik nude zwakke plekken te vinden, dus weet ik heo ze bereikbaar zijn. De balken zijn bij mijn dame voorzien van hier en daar horizontale plaatjes, omgevouwen blik uit de balk zelf. Dus daarlangs is de balk te voorzien van een lading owatrol of andere roestpreventie. Bovenin de balken is alles kurkiedroog en roestvrij, de rottigheid zit onderin en trekt naar boven.
tot besluit, om alle balken en ander plaatwerk te ontdoen van de dikke laag teer heb ik een staalborstel gebruikt op een slijptol. een kleine borstel op een dremletje voor de rothoekjes, en ontroesten in de kleinste rothoekjes met een slijpsteentje op het dremeltje. Wat ik wel overweeg voor de toekomst is een 3M Scotch&Brite; borstel op de boormachine. Echter, handelbaarheid van je gereedschap staat voorp, en met een slijptol werk je soms prettiger als met een onhandiege boormachine met klopboor mogelijkheden die je niet ndoig hebt voor deze klussen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig Petur!
Ik heb nu bij mijn dame allebei de kanten achter de rug en wel over de hele lengte de onderkant van de balk eronderuit geslepen. Geen noemenswaardig vorm verlies als je niet gaat rijden met de dame.
Wel heb ik uit voorzorg de tank weggehaald maar dat is een ander verhaal! ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Niuewe foto’s volgen hopelijk binnekort. De garagist heeft er een paar gemaakt tidjens het lassen, terwijl ik er niet bij was.
Maar goed, het nieuwe balkwerk zit erin. Ongeveer zoals ik gedacht had, weinig problemen voor de lasser. Voor het lassen de tank nog even opgelicht, door de klemmen los te maken, die rare metalen beugels met drop (of was het nou rubber) weggevouwen en er een blok hout onder te schuiven. Zo kan er gelast worden zonder brandgevaar.
Dus de dame terug gezien vanmiddag met een dichte bodem, geteste kriksteun (voorbanden eraf om te balanceren) omdat de garagist ook wilde weten of die kriksteun wel goed vastzat, een goed gezicht.
Aleen die tank…. Waar de pijpjes de tank ingaan wil ik toch nog gaan solderen later in het jaar. Je ruikt daar vaag wat benzine, maar als je de tank heel scheef houdt (zoals moest om het houten blokje eronder vandaan te krijgen) ruik je de benzine wel duidelijk. als de tank dus bomemtje vol zit, zal het in die hoek toch wel een beetje lekken. Scheuren zijn niet te zien, rubbers zien er prima uit, maar ik vertrouw de zaak niet echt, en dan is de enige remedie eruit halen, alles eraf halen, schoonmaken, solderen en met nieuwe rubbers weer in elkaar zetten.
Ook bleek de aarding van de tank bereord te zijn, want de benzimeter deed het pas weer nadat de aarding weer in orde had gemaakt. ik dacht eerst aan een kabelbreuk, en omdat dit de enige leiding is die zo te zien door de dichte balk loopt niet echt een leuk klusje om te vervangen, maar het oogje dat voor massaverbinding moet zorgen zat wel erg los. Die vastgezet, en probleem verholpen, met dank aan de stage-loper die de massa ook al verdacht van een gebrek aan medewerking.
Morgen nog even wat kleine dingen doen, nippeltje vervangen aan de hogedrukregelaar bijvoorbeeld, gaatjes boren en nieuw draad tappen hier en daar, en dan kan de dame op voor de APK maandag.
Zal morgen ook eens kijken naar het afhangen van het plaatwerk, want het rechtervoorspatbord zit onder de motorkap, terwijl het links wel goed zit, en ook de stangen van de koplampregeling moet ik eens bekijken. Ik mis wat onderdelen, en hoe het aan elkaar vast moet is me ook niet geheel duidelijk. Afijn, straks cursusboek en handboeken er maar eens op naslaan.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ik ga zodra het weer het toelaat de balk aan de passagierskant onder handen nemen.
Wat kan ik hierin verwachten aan leidingen en draadjes?
Brandstof leiding!!!
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....