Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hallo,
Misschien weet iemand hier wat raad voor dit probleem. In mijn DS mist een van de bevestigingspunten van de linker voorstoel. Het lijkt erop dat-ie er ooit met geweld is afgerukt. In de verhoging in de vloer onder de voorstoelen, waar ze met bouten op gemonteerd zitten, zit er hier slechts een uitgescheurd gat waar geen schroefdraad meer in zit.
Dit wil ik graag repareren. Het beste zou denk ik zijn om er een nieuwe bout door te duwen en die aan de onderkant met een grote ring en een moer vast te maken. Alleen heb ik geen idee hoe je aan de onderkant van deze verhoging in de vloer komt zodat je die moer vast kunt houden. Zit deze vastgelast in de vloer, of kun je hem losmaken?
Het makkelijkste zou natuurlijk een systeem zijn waardoor je de stoel vast kunt zetten zonder dat je onder die plaat hoeft te komen. Weet iemand misschien een creatieve oplossing?
Bedankt!
Frederik
Hoi Frederik,
Ik hoop van harte dat ik het mis heb maar…..
Dame op de brug, uitlaat eronder weg( lekker klusje, vooral zonder brug ), hitteschild eronderuit en je kunt dan bij het gat. Van daaruit een paar opties. Lassen van een stevige ring op het gat, en daarop een moer, waardoor je er van bovenaf een mooie bout in kunt draaien. Of, als je liever een moer erop draait, van onderaf een bout naar boven toe vastlassen.
Of, als ik de foto bekijk, stukje plaatwerk eruit, en nieuw stukje erin, met voornoemde moerconstructie. Ook dit is een rotklusje, dat geef ik gelijk toe.
Als de foto goed bekijk, zou misschien een hele platte moer van boven af gelast op het plaatwerk oook nog kunnen.
Om eens te bekijken of de ruimte van onderen te benaderen is he volgend trucje, pak een lange staaf (of een breinaald) en duw die eens het gat in. Zie je gauw geneog waar je gat ongeveer zit, en of je er zonder al te grote problemen bij kunt.
Suc6, want dit is weer zo’n typisch “eigen DS” probleempje.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hey Peter,
Dank voor je antwoord, al klinkt het niet bemoedigend voor een beginnend sleutelaar zonder brug of lasapparaat. Een redelijke oplossing zou denk ik nog zijn om een moer op een brede ring of een stukje plaat met gat te lassen, en dat dan van bovenaf op het gat lassen (zodat de moer onderop de plaat zit en door het gat steekt). Gat evt. een beetje uitvijlen zodat de moer erdoor past. Maar goed, dat kan ik zelf in ieder geval niet op dit moment. Ik had eigenlijk gehoopt dat je die vloerverhoging er uit kan halen met bouten of iets dergelijks…
groet Frederik
Hoi Frederik,
hier in de buurt van dit topic staat een topic over de chssisbalk van een Ds, waarbij een linkje staat naar een tekening waarop die stoelverhogingsbak ook zit. En volgens mij zit dat deel gelast op de bodemplaat ivm stevigheid van het geheel.
Maar probeer eerst die breinald truuk eens? Misschien dat je met een opgebokte dame er van onderen bij kunt? Met wat friemelwerk?
Kan het nu helaas niet even bij mijn eigen dame gaan bekijken anders had ik je misschien beter op weg kunnen helpen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Re: Bevestiging voorstoelen
fluidphreak schreef:Het makkelijkste zou natuurlijk een systeem zijn waardoor je de stoel vast kunt zetten zonder dat je onder die plaat hoeft te komen. Weet iemand misschien een creatieve oplossing?
Geen idee of het hier werkt, maar er zijn bevestigingssystemen voor holle ruimtes. Fischer (verkrijgbaar in bijna alle bouwmarkten) heeft deze:
Maximaal M8. Voor het doorsteken van het beugeltje moet je dan een gat van 20 mm hebben. Stoel eruit, gat vergroten, beugeltje met draadeind doorsteken, met punttangetje vasthouden, stoel erover schuiven, gauw ringetje+moertje erop en vastdraaien. Misschien niet de fraaiste oplossing, maar wel goedkoop en snel. Ik weet alleen niet of je voldoende ruimte boven je uitlaatdemper hebt. Even met de eerder genoemde breinaald peuren,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
De bak waar de stoelen op staan is gelast en niet van onderen te benaderen.
Zie: http://www.xs4all.nl/~meeter/dscabrio/1/page/image65.html
Een plaatje met een moer er onder gelast er op lassen lijkt mij de makkelijkste manier
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Die foto’s zijn zeer verhelderend! De oplossing van PeTeR met zo’n Fischer bevestiging ga ik als eerste proberen. Ik heb even gevoeld met een stripje en er is zo’n 8 cm vrije ruimte, dat zou genoeg moeten zijn. Morgen naar de bouwmarkt…
groet Frederik
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hoi Gimro,
Goed idee! Maar het is vandaag gelukt met zo’n holleruimteplug. Die van Fischer kon ik alleen in M4 vinden en dat leek me wat klein, dus heb ik deze gebruikt (M6):
Stoel eruit, gat wat groter gevijld en toen bleek dat er direct links van het gat een verticale plaat zat (blijkbaar om iets onder de stoel te beschermen, of voor versteviging), dus moest het kantelstuk van voor naar achter lopen. Dat paste alleen net niet, dus een stukje eraf gezaagd. En na wat proberen en wrikken zat de stoel er weer op, ditmaal een stuk beter bevestigd!
Bedankt voor alle tips!
Kijk, da’s nou een echte reparatie uit het boekje, improvisatie
Goed gedaan, suc6 met je volgende uitdaging!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dank dank Als ik zie wat jij allemaal al gedaan hebt Peter heb ik nog een lange weg te gaan… Volgende items zijn voorlampen stellen (kijken nu een beetje scheel) en achteruitrijlamp repareren. Moet wel te doen zijn!
Groet Frederik