bx 1.9 tgd lekt bij uitgaande as…
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 18 mei 2006 12:49 AM

hoi
ik heb een ‘nieuwe’ bx gekocht. ben er erg blij mee, maar een paar dingen hou je toch Wink :

de uitgaande as, naar de riem van de hydr.pomp? heeft een versleten keerring.
is die gemakkelijk te vervangen?
het lijkt erop dat er alleen een deksel van het blok af hoeft en de riem losmaken, dat ik de keerring zo over de uitgaande as kan schuiven maar zijn er nog complicaties te verwachten ConfusedConfused: ?

heel graag jullie ideeen hierover

weet iemand het onderdeelnr van die (oranje) keerring?

bedankt alvast
koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 mei 2006 03:31 AM
  [ # 1 ]

Re: bx 1.9 tgd lekt bij uitgaande as…

kstrik schreef:

hoi
ik heb een ‘nieuwe’ bx gekocht. ben er erg blij mee, maar een paar dingen hou je toch Wink :

de uitgaande as, naar de riem van de hydr.pomp? heeft een versleten keerring.
is die gemakkelijk te vervangen?
het lijkt erop dat er alleen een deksel van het blok af hoeft en de riem losmaken, dat ik de keerring zo over de uitgaande as kan schuiven maar zijn er nog complicaties te verwachten ConfusedConfused: ?

heel graag jullie ideeen hierover

weet iemand het onderdeelnr van die (oranje) keerring?

bedankt alvast
koen

Een nokkenaskeerring zoek je; die is ook bij de betere Peugeot-garagist te verkrijgen want hij is o.a. op een aantal modellen 205 ook gemonteerd. Geldt ook voor de klepdekselpakking die je nodig gaat hebben als je die demonteert (is vlgs mij strikt bezien niet eens nodig, er zijn dacht ik speciale “trekkertjes” om deze keerring te de- en monteren).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 18 mei 2006 09:46 AM
  [ # 2 ]

dat klinkt hoopvol! zal eerst idd eens achter zo’n keerring aan gaan. zaterdag s een poging wagen.

bedankt!

koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 18 mei 2006 04:43 PM
  [ # 3 ]
kstrik schreef:

dat klinkt hoopvol! zal eerst idd eens achter zo’n keerring aan gaan. zaterdag s een poging wagen.

bedankt!

koen

Mocht je er aan toekomen, foto’s maken met een kleine uitleg er bij zou zeer gewaardeerd worden!

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 20 mei 2006 02:38 AM
  [ # 4 ]

hmm, net even nog een keer gekeken,
de kleppendekselpakking lekt zo’n beetje rondom, en volgens mij zowel de keerring links als rechts (distrb.riem kant alsmede de pomp kant).

net ook naar het draadje diesellekkage…gefixt van xbxg gekeken, heel leerzaam: ik ga dit dus niet zelf doen. gewoon niet genoeg verstand van zake…

zal een klusje voor hegru worden, hopelijk hebben ze komende week tijd… en misschien ook meteen de distr riem laten vervangen. dus geen fotoos, helaas.

toch weer blij met t forum, kan ik beter inschatten waar ik vanaf moet blijven Wink

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 mei 2006 03:25 AM
  [ # 5 ]
kstrik schreef:

toch weer blij met t forum, kan ik beter inschatten waar ik vanaf moet blijven Wink

Hihi.. tis ook fijn als je met de juiste info weer weet an wie je het kan uitbesteden.

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 01 juni 2006 11:54 PM
  [ # 6 ]

even een update:
de lekkage is verholpen bij hegru. twee keerringen en een kd.pakking vervangen, en (blij dat het bij een garage is gebeurd) er zat ook nog een gat in de carterpan ; bleek na het schoonspuiten vh blok op zoek naar mogelijke resterende lekkage.
ook maar meteen een andere op laten zetten…

en daarnaast nog door de monteur van hegru ontdekt dat er hoognodig een draagarmlager vervangen moest worden (dreigde de leidingen kapot te schuren…) en die ook maar laten vervangen.

hopelijk ben ik voor een heel eind klaar met de onkosten nu Smile

prijs viel trouwens eigenlijk niet tegen, en de lekkende nieuw gemonteerde keerring (bij hegru) is zonder enig probleem onder garantie opnieuw vervangen.

kosten, pakking en keerringen + montage en vervangen retourleiding (deel bij voorraadbol), carterpan +montage, draagarmlager en ontluchten systeem en kleine achter ruitje (ingebroken in luik Confused ) +montage alles bij elkaar:370,—

wel wat geld, maar hij veert helemaal super nu, en blokkie is mooi lekdicht; dus toch goeie zin van gekregen Very Happy

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 02 juni 2006 05:09 PM
  [ # 7 ]

Top zeg!

en met 330000 kilometer net ingereden! Wink

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 04 juni 2006 10:13 PM
  [ # 8 ]

er zat ook nog een gat in de carterpan

Beter een gat in je carterpan dan andersom….


Maar heb je enig idee wat alleen het vervangen van die nokkenaskeerring kostte? Daar ben ik binnenkort ook eens aan toe namelijk.

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 05 juni 2006 03:41 AM
  [ # 9 ]

hoi harm,
de keerringen links en rechts en de kleppendekselpakking heb ik allemaal tegelijk laten vervangen, en de retourslang bij de voorraadbol (laatste stuk alleen, de bocht dus) en dat was samen 135 eur.
die slang had ik al s laten vervangen bij mn tzi, dat was toen zo’n 50 eur.

dusss… schatting voor de kleppendeksel afdichting zo’n 90 eur

enne, idd liever dat gat in mn carterpan enzoverder… al keek ik van dit gat ook wel op; het was zo’n beetje de meest inge-oliede plek van de auto Smile

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 05 juni 2006 03:43 AM
  [ # 10 ]

oh ja,
je hebt een turbo he? misschien kost dat wat meer tijd… ik had het idee dat ie opgelucht was dat ik geen turbodiesel had…

gewoon effe bellen misschien, weetje t zeker Smile

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 05 juni 2006 04:35 AM
  [ # 11 ]
kstrik schreef:

hoi harm,
de keerringen links en rechts en de kleppendekselpakking heb ik allemaal tegelijk laten vervangen, en de retourslang bij de voorraadbol (laatste stuk alleen, de bocht dus) en dat was samen 135 eur.
die slang had ik al s laten vervangen bij mn tzi, dat was toen zo’n 50 eur.

dusss… schatting voor de kleppendeksel afdichting zo’n 90 eur

enne, idd liever dat gat in mn carterpan enzoverder… al keek ik van dit gat ook wel op; het was zo’n beetje de meest inge-oliede plek van de auto Smile

Beide nokkenaskeerringen? Daarvoor moet je de D-riem lossen. Dat betekent doorgaans “vervangen”. Klepdekselpakking kost je een tientje of 2 en keerringen iets in de ordegrootte van een tientje de 2. Ik zou eens kijken /navragen of ze de d-riem ook gelost en vervangen hebben. Zou wel érg scherp geprijsd zijn dan.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 05 juni 2006 02:01 PM
  [ # 12 ]

ze hebben beide keerringen vervangen, want die aan de distributieriemkant lekte nog na de reparatie…
die hebben ze (heel netjes) dus nog een keer vervangen onder garantie.

ik vond het ook niet duur Smile

ze hebben geen riem in rekening gebracht, dus vervangen is die zeker niet Wink

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 05 juni 2006 02:33 PM
  [ # 13 ]

Ik heb geen turbodiesel, en hij lekt alleen (zichtbaar) op de keerring rond de as naar de pullie waar de hd-pomp op zit

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 05 juni 2006 04:14 PM
  [ # 14 ]

oh, ik dacht tzd’s turbo waren… Surprisedops: (in het lijstje bx-en naast je berichtje)

ik las eerder van karel en glider (bovenaan dit draadje…) dat die keerring wel zelf te vervangen zou zijn,
maar ik heb het dus niet zelf geprobeerd.

ik heb trouwens nog zo’n keerring liggen, had ik gekocht toen ik dacht dat dat de enige lekkage was… Laughing
mag je zo hebben, ik heb m niet meer nodig. splinternieuw.

laat maar weten als je het zelf gaat proberen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook