Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Maandag neem ik een BX Routiere over. Met elektrisch Webasto schuifdak. Interieur is erg mooi, geen gaten, tweedelig kantelbare achterbank, zwart dashboard enzovoort. Verder heeft ie mistlampen voor, waarbij eentje een gebarsten glas heeft, en een mistlampenschakelaar.
Bij genoeg animo kunnen we een datum prikken. Anders kijk ik of de boel te fixen is.
Er is een koelslang lekgeraakt, een klein scheurtje bij de thermostaat. Iemand heeft er naar gekeken en heeft geopperd dat de koppakking lek is en de kop gevlakt moet worden. Eerlijk gezegd heb ik niks daarvan gemerkt daarnet, geen geborrel in de radiateur en geen witte pluim uit de uitlaat. Dat er meer vloeistof uit dat gat komt bij hogere toerentallen is logies.
En volgens mij kun je zo helemaal niet die diagnose stellen met een kapotte slang. Eerst ga ik dus de slang vervangen en dan kijk ik verder.
Moet verder zeggen, tis een roestbak voor Type 3 begrippen. Nog geen dragende delen aangetast volgens mij, maar wel gaatje in de koffer, roest op de dorpels (boven), een roestgat bij het scharnier van de LV portier, een roesgat bij het LHM vat (raar) en nog wat plekjes. Verder wat deukjes in LV scherm en LV portier.
Motormanagement, monopointhuis en dergelijke bewaar ik dan zelf, om te klussen op m’n Digit.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Dat interieur is dat een gti-interieur? Dat zou ik graag willen hebben, ik weet niet wat je in totaal voor die bx betaalt?
dat schuifdak zit daar ook een windscherm op :
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
citroenc2 schreef:dat schuifdak zit daar ook een windscherm op :
Nee, daar zit geen windscherm op…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
jebbers schreef:Dat interieur is dat een gti-interieur? Dat zou ik graag willen hebben, ik weet niet wat je in totaal voor die bx betaalt?
Citroën BX Routière
Uit een persbericht van 11 februari 1992:* Zelfde uitrusting van de Citroën BX 16 TGI
* De motor van de Citroën BX 19 TZI
* Stuurbekrachtiging
* Stoelen en bekleding van de BX GTI
* In hoogte verstelbare voorstoelen
* Getint glas
* Bandenmaat 175/65 MXV2
* Striping Citroën BX Routière
* Leverbaar in de kleuren rood, donkerblauw en in donkergrijs (metallic lak, tegen meerprijs).
* HFL 34.200
De latere BX GTI bekleding.
Wel met raamslingers dus!
Ik heb een voorstel, 2,50 per deurpaneel, 5 euro per stoel en 7,50 voor de achterbank?
De vloermatten heb ik zelf nodig (die van mij zijn ECHT slecht)
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:jebbers schreef:Dat interieur is dat een gti-interieur? Dat zou ik graag willen hebben, ik weet niet wat je in totaal voor die bx betaalt?
Citroën BX Routière
Uit een persbericht van 11 februari 1992:* Zelfde uitrusting van de Citroën BX 16 TGI
* De motor van de Citroën BX 19 TZI
* Stuurbekrachtiging
* Stoelen en bekleding van de BX GTI
* In hoogte verstelbare voorstoelen
* Getint glas
* Bandenmaat 175/65 MXV2
* Striping Citroën BX Routière
* Leverbaar in de kleuren rood, donkerblauw en in donkergrijs (metallic lak, tegen meerprijs).
* HFL 34.200De latere BX GTI bekleding.
Wel met raamslingers dus!Ik heb een voorstel, 2,50 per deurpaneel, 5 euro per stoel en 7,50 voor de achterbank?
De vloermatten heb ik zelf nodig (die van mij zijn ECHT slecht)
Deal! In elk geval voor de stoelen en achterbank! Kan ik meteen die toerenteller van je overnemen.
Re: Sloopmeeting BX Routiere?
Alcyone schreef:Maandag neem ik een BX Routiere over. Met elektrisch Webasto schuifdak. Interieur is erg mooi, geen gaten, tweedelig kantelbare achterbank, zwart dashboard enzovoort. Verder heeft ie mistlampen voor, waarbij eentje een gebarsten glas heeft, en een mistlampenschakelaar.
Bij genoeg animo kunnen we een datum prikken. Anders kijk ik of de boel te fixen is.
Er is een koelslang lekgeraakt, een klein scheurtje bij de thermostaat. Iemand heeft er naar gekeken en heeft geopperd dat de koppakking lek is en de kop gevlakt moet worden. Eerlijk gezegd heb ik niks daarvan gemerkt daarnet, geen geborrel in de radiateur en geen witte pluim uit de uitlaat. Dat er meer vloeistof uit dat gat komt bij hogere toerentallen is logies.
En volgens mij kun je zo helemaal niet die diagnose stellen met een kapotte slang. Eerst ga ik dus de slang vervangen en dan kijk ik verder.
Moet verder zeggen, tis een roestbak voor Type 3 begrippen. Nog geen dragende delen aangetast volgens mij, maar wel gaatje in de koffer, roest op de dorpels (boven), een roestgat bij het scharnier van de LV portier, een roesgat bij het LHM vat (raar) en nog wat plekjes. Verder wat deukjes in LV scherm en LV portier.
Motormanagement, monopointhuis en dergelijke bewaar ik dan zelf, om te klussen op m’n Digit.
Welke kleur/kleurcode heeft deze auto? Ik weet van een aantal mensen dat ze donkergrijs met. delen zoeken namelijk.
Ich bin ein Breaker
Re: Sloopmeeting BX Routiere?
karel schreef:Welke kleur/kleurcode heeft deze auto? Ik weet van een aantal mensen dat ze donkergrijs met. delen zoeken namelijk.
Kan alleen maar:
- ENUcR (blauw)
- EJXcS (Rouge Furio)
- ETWcR (Gris Silex)
zijn.
De meeste Routs zijn Gris Silex, wat toch weer een zeldzame kleur aan het worden is. Voor zover ik kan zien is deze kleur ook weinig vertegenwoordigd bij de BX’en hier op het CiFo (uit m’n hoofd alleen Duncan Ruseler, MacNail en Stoterstangen90 hebben een BX in deze kleur).
Alex, als deze Rout wordt gesloopt ben ik graag van de partij.
Hoe is de speling op de ruitenwissermotor? (mijn ruitenwisser gaat steeds harder over het linker voorscherm slaan )
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik zou -indien de BX gesloopt gaat worden- deze sloopmeeting graag bijwonen. Gewoon beetje helpen, ik heb zelf niets nodig. Echter, ik heb het de komende tijd een beetje druk, dus ik doe nog geen beloftes.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ze is een ENUcr
Als er een sloopmeeting komt, zal het wel redelijk spoedig moeten gebeuren. Dit weekend zet ik haar op mijn naam en voor de deur, en daarvanuit wordt er dus gesloopt. Ik ga haar niet eens verzekeren dus er is zeker haast bij
(Dat betekent dus niet onder de auto liggen tenzij ik het zelf ben).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Ze is een ENUcr
Als er een sloopmeeting komt, zal het wel redelijk spoedig moeten gebeuren. Dit weekend zet ik haar op mijn naam en voor de deur, en daarvanuit wordt er dus gesloopt. Ik ga haar niet eens verzekeren dus er is zeker haast bij(Dat betekent dus niet onder de auto liggen tenzij ik het zelf ben).
Alex, hoe is de staat van het linker achterportier? Ik heb een ENUMR auto met schade aldaar, maar ENUcR is vlgs mij dezelfde tint/kleur. De motorkap is zeker lang, of van ijzer? Zo niet, zeer veel interesse!
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
karel schreef:Alcyone schreef:Ze is een ENUcr
Als er een sloopmeeting komt, zal het wel redelijk spoedig moeten gebeuren. Dit weekend zet ik haar op mijn naam en voor de deur, en daarvanuit wordt er dus gesloopt. Ik ga haar niet eens verzekeren dus er is zeker haast bij(Dat betekent dus niet onder de auto liggen tenzij ik het zelf ben).
Alex, hoe is de staat van het linker achterportier? Ik heb een ENUMR auto met schade aldaar, maar ENUcR is vlgs mij dezelfde tint/kleur. De motorkap is zeker lang, of van ijzer? Zo niet, zeer veel interesse!
Ik zal vandaag weer even kijken
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
karel schreef:Alcyone schreef:Ze is een ENUcr
Als er een sloopmeeting komt, zal het wel redelijk spoedig moeten gebeuren. Dit weekend zet ik haar op mijn naam en voor de deur, en daarvanuit wordt er dus gesloopt. Ik ga haar niet eens verzekeren dus er is zeker haast bij(Dat betekent dus niet onder de auto liggen tenzij ik het zelf ben).
Alex, hoe is de staat van het linker achterportier? Ik heb een ENUMR auto met schade aldaar, maar ENUcR is vlgs mij dezelfde tint/kleur. De motorkap is zeker lang, of van ijzer? Zo niet, zeer veel interesse!
Ik zal *proberen* haar vandaag over te schrijven en dan kijk ik gelijk weer even.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ben ik weer!
Heb haar vandaag overgeschreven en ben gelijk aan het klussen geweest. De ontsteking werd nat gesproeid door de lekke slang maar die slang heb ik gefixt (gewoon een stuk afgesneden en de rest was lang genoeg), ontsteking gedroogd en koelsysteem gevuld.
Wat een bizarre machine!!
Wat een giftige acceleratie, gewoon enorm! Slippende bandjes in z’n twee, dat soort dingen. Heerlijke motor.
Ik vraag me echt af of die koppakking er geweest is… ik krijg weinig rariteiten te zien onder de radiateurdop. Ja, behalve dat het op een gegeven moment eruit kolkt als ze de 100 graden bereikt maar das normaal.
Verder geen oververhittingsverschijnselen of raar lopen, geen overdreven waterdamp uit de uitlaat, enzovoort.
Qua onderstel: geen lagergeluiden, geen gekraak van de achterdraagarmen, geen gebonk van de reactiestangetjes, geen scheeftrekken bij remmen. Alleen een vreemde veerkarakteristiek, waarbij ze een beetje aan het stuur wil trekken als je hard over drempels hen gaat. Dat kan natuurlijk liggen aan het feit dat ze heel erg nodig een uitlijnbeurt nodig heeft.
De KM stand is 223K.
Oh en Karel, LA portier is prima Geen deuken, geen roest.
Ik vraag me af… mag ik zo’n goeie roestbak wel slopen. Ze moet alleen heel erg uitgelijnd worden, bollen gevuld, alle vloeistoffen vervangen, bandjes vervangen en last but nog least, achterste uitlaatsteun bestaat niet meer. En dan kan ze zo voor de APK (die nog een maand geldig is).
Oh moet alleen nog ff alle hoezen bekijken.
Ze heeft gewoon een lelijke deuk en schram op het linker voorscherm in LV portier.
Het liefst zou ik de complete injectie bouwen op mijn Digit, non-destructief wel te verstaan. Het karakter en geluid van de motor bevalt me prima. Voor zover ik weet zijn de karakters van de 159A en de DDZ vergelijkbaar, het zou 1 op 1 moeten werken.
Wat is jullie mening?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:
Ik vraag me echt af of die koppakking er geweest is… ik krijg weinig rariteiten te zien onder de radiateurdop. Ja, behalve dat het op een gegeven moment eruit kolkt als ze de 100 graden bereikt maar das normaal.
Verder geen oververhittingsverschijnselen of raar lopen, geen overdreven waterdamp uit de uitlaat, enzovoort.
Het feit dat het eruit kolkt is niet zo normaal, dan is er toch een druklek want anders kookt het niet bij 100 graden; wellicht slaat de fan niet in of dat soort geneuzel, of is de drukdop lek of slecht.
Qua onderstel: geen lagergeluiden, geen gekraak van de achterdraagarmen, geen gebonk van de reactiestangetjes, geen scheeftrekken bij remmen. Alleen een vreemde veerkarakteristiek, waarbij ze een beetje aan het stuur wil trekken als je hard over drempels hen gaat. Dat kan natuurlijk liggen aan het feit dat ze heel erg nodig een uitlijnbeurt nodig heeft.
Ik zou er eerlijk gezegd geen wedje op durven leggen; daar kan allerhande ellende achter schuil gaan maar bijv. ook versleten aandrijfassen of adallen. Een BX die uitlijning nodig heeft vanwege zoiets, mmm, misschien gewoon 1 kapotte veerbol óf verschillende typen bol op 1 as.
De KM stand is 223K.
Oh en Karel, LA portier is prima Geen deuken, geen roest.
Ik vraag me af… mag ik zo’n goeie roestbak wel slopen. Ze moet alleen heel erg uitgelijnd worden, bollen gevuld, alle vloeistoffen vervangen, bandjes vervangen en last but nog least, achterste uitlaatsteun bestaat niet meer. En dan kan ze zo voor de APK (die nog een maand geldig is).Oh moet alleen nog ff alle hoezen bekijken.
Ze heeft gewoon een lelijke deuk en schram op het linker voorscherm in LV portier.
Het liefst zou ik de complete injectie bouwen op mijn Digit, non-destructief wel te verstaan. Het karakter en geluid van de motor bevalt me prima. Voor zover ik weet zijn de karakters van de 159A en de DDZ vergelijkbaar, het zou 1 op 1 moeten werken.
Wat is jullie mening?
Slopen die handel
Een gewetensvraag; maar als het gaat om de Digit waarin ik gereden heb zou ik zeggen: dashboard, stuurkolom en DIGIT-logo op de achterklep ombouwen. Ik weet niet waar de roest op de Rout zit, maar heel erg veel krokanter dan die Digit van je kan een BX volgens mij niet worden alvorens geheel spontaan te desintegreren… koets heeft ernstig werk nodig.
Ik heb overigens wel eens een ENUcR 1400 op de sloop gezien die ook bepaald ROT was, en dan met name op vervelende plekken als het schutbord en de paravanbak. Dat soort gaten wil je niet….
Of dat met de kleurcode samenhangt weet ik niet; ik heb in dezelfde kleur maar van een andere batch (ENUMR) enkele breaks en die zijn nog goed resp. prima.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
karel schreef:Alcyone schreef:
Ik vraag me echt af of die koppakking er geweest is… ik krijg weinig rariteiten te zien onder de radiateurdop. Ja, behalve dat het op een gegeven moment eruit kolkt als ze de 100 graden bereikt maar das normaal.
Verder geen oververhittingsverschijnselen of raar lopen, geen overdreven waterdamp uit de uitlaat, enzovoort.Het feit dat het eruit kolkt is niet zo normaal, dan is er toch een druklek want anders kookt het niet bij 100 graden; wellicht slaat de fan niet in of dat soort geneuzel, of is de drukdop lek of slecht.
Nou, ik bedoel zonder radiateurdop. De fan slaat overigens ook niet aan. Geen brandende lampjes overigens.
Qua onderstel: geen lagergeluiden, geen gekraak van de achterdraagarmen, geen gebonk van de reactiestangetjes, geen scheeftrekken bij remmen. Alleen een vreemde veerkarakteristiek, waarbij ze een beetje aan het stuur wil trekken als je hard over drempels hen gaat. Dat kan natuurlijk liggen aan het feit dat ze heel erg nodig een uitlijnbeurt nodig heeft.
Ik zou er eerlijk gezegd geen wedje op durven leggen; daar kan allerhande ellende achter schuil gaan maar bijv. ook versleten aandrijfassen of adallen. Een BX die uitlijning nodig heeft vanwege zoiets, mmm, misschien gewoon 1 kapotte veerbol óf verschillende typen bol op 1 as.
Ik zal binnenkort wat ingrijpendere tests uitvoeren en wat spoorzoeken naar gebreken.
De KM stand is 223K.
Oh en Karel, LA portier is prima Geen deuken, geen roest.
Ik vraag me af… mag ik zo’n goeie roestbak wel slopen. Ze moet alleen heel erg uitgelijnd worden, bollen gevuld, alle vloeistoffen vervangen, bandjes vervangen en last but nog least, achterste uitlaatsteun bestaat niet meer. En dan kan ze zo voor de APK (die nog een maand geldig is).Oh moet alleen nog ff alle hoezen bekijken.
Ze heeft gewoon een lelijke deuk en schram op het linker voorscherm in LV portier.
Het liefst zou ik de complete injectie bouwen op mijn Digit, non-destructief wel te verstaan. Het karakter en geluid van de motor bevalt me prima. Voor zover ik weet zijn de karakters van de 159A en de DDZ vergelijkbaar, het zou 1 op 1 moeten werken.
Wat is jullie mening?Slopen die handel
Een gewetensvraag; maar als het gaat om de Digit waarin ik gereden heb zou ik zeggen: dashboard, stuurkolom en DIGIT-logo op de achterklep ombouwen. Ik weet niet waar de roest op de Rout zit, maar heel erg veel krokanter dan die Digit van je kan een BX volgens mij niet worden alvorens geheel spontaan te desintegreren… koets heeft ernstig werk nodig.
Ik snap je denkwijze maar ik geloof nog heilig in deze Digit. De basis is nog steeds goed, de schade is met een goede restauratie op te knappen en het is gewoon rijdende houden met roestwerende maatregelen. Ik vind haar momenteel gewoon niet zo comfortabel vanwege de waterlekkage en windgeruis, en als het niet mijn dagelijkse auto was, zou ik haar zelf gaan restaureren, maar ik ben al met de CX en DS bezig. Dat deze Digit nog met gemak door de volgende keuring komt, is al een signaal.
Ik heb overigens wel eens een ENUcR 1400 op de sloop gezien die ook bepaald ROT was, en dan met name op vervelende plekken als het schutbord en de paravanbak. Dat soort gaten wil je niet….
Of dat met de kleurcode samenhangt weet ik niet; ik heb in dezelfde kleur maar van een andere batch (ENUMR) enkele breaks en die zijn nog goed resp. prima.
Agreed, zulke gaten zijn niet handig. Je moet je voorruit en dashboard alsmede isolatie verwijderen, je draadboom en rest van het interieur afschermen etc… het zijn rotplekken om te bewerken en te lassen.
Wat betreft de kleurcode… bij deze Routiere zijn sommige delen in de paravanbak gewoon wit. Slecht gespoten denk ik dan.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY