Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kan je in Nederland zomaar van bandenmaat veranderen ??
In Belgie zijn ze momenteel superstreng op de jaarlijkse technische controle .
Alleen de opgegeven maten van de constructeur zijn noch toegelaten .
Zelfs twee banden van de zelfde maat , zelfde merk maar met een verschillende tekening ( oude en nieuwe versie van zelfde band ) zijn al niet meer toegestaan .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Als ze per as maar van dezelfde soort zijn en minimaal 1,6mm profiel hebben.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
eviltwin schreef:Leuk die reclame voor Vredeste!n, maar ze maken dus geen passende band voor mijn C5 en aangezien ik nog wel een dozijn auto’s op kan noemen met dezelfde maat zijn ze dus niet slim bezig
XTR schreef:even off-topic :
we hebben onlangs bij Vredestein een serie sportbanden geintroduceerd, nu even niet om reclame te maken, maar daaraan kun je al zien wat er de komende jaren onder sportief blik gemonteerd gaat worden:
alleen al in 20” de volgende maten:
285/25 ZR 20 93 Y XL
295/25 ZR 20 95 Y
245/30 ZR 20 90 Y XL
255/30 ZR 20 92 Y
225/35 ZR 20 90 Y XL
245/35 ZR 20 95 Y
255/35 ZR 20 97 Y
en da’s alleen nog maar voor personenauto’s, voor SUV’s is ‘t nog veel gekker…
Ultrac 215/55 ZR 16 97 W XL hebben we anders bij Vredestein gewoon in ‘t leveringpakket zitten ...
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
welke banden onder een XM
ondanks de aanschafprijs altijd Michelin. Bij de bandenbeurs in Hollandscheveld(Drenthe) maken ze altijd goede aanbiedingen. Moet je wel in de buurt wonen natuurlijk, anders wordt het nog duur.
XTR schreef:eviltwin schreef:Leuk die reclame voor Vredeste!n, maar ze maken dus geen passende band voor mijn C5 en aangezien ik nog wel een dozijn auto’s op kan noemen met dezelfde maat zijn ze dus niet slim bezig
XTR schreef:even off-topic :
we hebben onlangs bij Vredestein een serie sportbanden geintroduceerd, nu even niet om reclame te maken, maar daaraan kun je al zien wat er de komende jaren onder sportief blik gemonteerd gaat worden:
(..)
en da’s alleen nog maar voor personenauto’s, voor SUV’s is ‘t nog veel gekker…Ultrac 215/55 ZR 16 97 W XL hebben we anders bij Vredestein gewoon in ‘t leveringpakket zitten ...
Deze bedoel je, maar dan in een andere maat:
http://www.testberichte.de/preisvergleich/level4_test_stiftung_warentest__36850.html
Ik had naar de Sportrac gekeken als tegenhanger van de Primacy (de Ultrac staat dacht ik meer tegenover de Pilot Sport die er ook niet is voor een C5 ) ‘t is wel een mooi bandje. De sportrac 2 is er niet in de juiste breedte, de sportrac 3 niet in de juiste snelheidscodering.
http://www.testberichte.de/preisvergleich/level4_auto_motor_und_sport_4827.html
allebei niet echt super aanbevolen, dan maar liever een setje Primacy HP’s al zijn die 20EUR meer per stuk. Bij zowel de sportrac als de ultrac wordt er geklaagd over lawaai
overigens, de 97XL codering doet vermoeden dat het om een band gaat voor zware belasting, dus met een verstevigde wang. Vanwege de hoge aslast voor staat de C5 al op bijzonder stevige banden (93) dus 97 is wel een beetje overkill. Het wordt normaal alleen aanbevolen als je zwaar beladen rondrijdt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ultrac kan in de volgende 17” maten worden geleverd:
235/40 ZR 17 90 W
245/40 ZR 17 91 W
255/40 ZR 17 94 W
205/45 ZR 17 88 W XL
215/45 ZR 17 87 W
225/45 ZR 17 94 W XL
235/45 ZR 17 94 W
245/45 ZR 17 95 W
205/50 ZR 17 93 W XL
215/50 ZR 17 91 W
225/50 ZR 17 94 W
Ultrac was ook altijd leverbaar als Y-band, maar sinds april hebben we deze vervangen door de Ultrac Sessanta.
Vooralsnog niet leverbaar voor C5-maten, maar met een beetje geduld
we hebben nog van alles in petto voor de komende jaren
voor meer informatie over de Ultrac Sessanta en Sportrac3, zie de volgende video van RTL AutoXperience :
tip: even dubbelklikken op de video, om deze groter weer te geven
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Even een oud draadje uit de sloot vissen…
Ik heb een XM V6.24 uit ‘96 waar volgens het stickertje 205/60 ZR15 91W banden onder moeten. Ben nog niet direct aan nieuw rubber toe, maar zal er geen jaar meer op kunnen rijden. Ik wil graag Michelin-banden vanwege de goede veer-eigenschappen, maar deze blijken niet te bestaan, of weet iemand ze toch te vinden? Ff googlen levert alleen Continental-banden op, en nog wat hapsnurk-merken of andere mij onbekenden. Welke banden zou ik het beste kunnen kiezen? Ik wil graag all-weather banden.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik weet niet waar de W-codering voor staat, maar het lijkt me dat het met de V-codering ook goed moet gaan. Die is geschikt tot 240 km/h.
Dan kom je toch al snel op dit bandje uit. Zelf ben ik erg tevreden geweest over de Energy Savers onder de BX. Vond ze nog een stuk beter dan de voorgangers E3A en XT1, welke overigens wel weer onder mijn huidige XM komen.
Tja, goedkoop zijn ze niet maar ze gaan lang mee (erg lang) en de grip is knap voldoende, ook als je af en toe een vlot bochtje neemt.
moet het niet 65 zijn ipv 60?
Ik zal eens kijken morgen wat er bij mij onder zit.
Ik heb veel goeds gehoord over de vernieuwde energy saver van michelin, maar geen ervaring mee.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Origineel heeft de XM V6.24 serie 1 205/60 R15 met snelheidsindex z (boven 240km/h), maar een w index (t/m 270km/h) is een goed alternatief.
Momenteel heeft Pirelli de nieuwe P7 in de bandenmaat 205/60 R15 W. Ik hou hetzelf liever ook bij Michelin, nu heb ik vóór Energy Saver en achter vorige generatie Energy in 205/60 R15 91V, qua grip en geluid zijn de Energy Savers erg goed en veel beter dan de vorige energy`s.
Als ik weer aan banden toe ben neem ik weer Michelin Energy Saver maar dan in 205/65 R15 94V, de bandenmaat van de latere XM serie2 V6.24 ES9J4 en de 2.5 TD. Een iets hogere wang en een hoger draaggetal want 91 vind ik voor een PRV V6 toch net niet.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Poekoek schreef:Ik weet niet waar de W-codering voor staat, maar het lijkt me dat het met de V-codering ook goed moet gaan. Die is geschikt tot 240 km/h.
Een PRV V6 24v is een snellere en zwaardere XM (vooral in de neus) dan een CT Turbo, daarom moeten de banden aan hogere eisen voldoen.
Dus een hogere draaggetal vanwege het gewicht in de neus en een hogere snelheidsindex i.v.m. hogere snelheden, er moet altijd een veiligheidsmarge zijn.
Met een XM CT Turbo is een V band goed, want de topsnelheid is 215km/h maar een PRV V6 24v heeft een topsnelheid van 235km/h en dan is een V band kritisch. Citroën monteerde standaard banden met een Z index op een PRV V6 24v, deze bestaan helaas niet meer.
Het is jammer dat Michelin geen 205/60 R15 en 205/65 R15 banden meer maakt met een W index, want deze horen onder een PRV V6.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
XTR schreef:
en dat komt niet alleen maar omdat ik bij een grote bandenfabriek in het oosten des lands werk
vanuit dat oogpunt zou ik je 205/60 R15 kunnen adviseren, dat past namelijk ook nog wel, maar zal duurder uitvallen ops:
O, daar werk ik ook.
Dus heb je gelijk
Maar even alle gekheid op een stokje.
Wie maakt er banden speciaal voor de Citroën HY?
.........................................(zelf invullen aub)
En ik heb een XM 2.1 TD Break met 205 breed.
Het maakt qua brandstofverbruik nauwelijks uit.
Het spoort wel beter.
Ennuhhhhhhhhhhhh…..hoe vaak rij jij boven de 200km/h??????????????????
In mijn Ex-Automaat draadje is op één van de laatste pagina’s een compleet relaas te lezen over banden met een te lage snelheidscodering, dus vandaar dat ik nu maar even rondvraag.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Heel goed hoor Lampie .
De snelheidsindex geeft de maximale snelheid aan, maar de eigenschappen gelden uiteraard over het hele snelheidsbereik.
Bij een auto met potentie moeten diverse krachten (sturen, accelereren, remmen) nog goed overgebracht kunnen worden zonder dat de banden op hun limiet zitten of hun limiet overschrijden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Citrophile schreef:Poekoek schreef:Ik weet niet waar de W-codering voor staat, maar het lijkt me dat het met de V-codering ook goed moet gaan. Die is geschikt tot 240 km/h.
Een PRV V6 24v is een snellere en zwaardere XM (vooral in de neus) dan een CT Turbo, daarom moeten de banden aan hogere eisen voldoen.
Dus een hogere draaggetal vanwege het gewicht in de neus en een hogere snelheidsindex i.v.m. hogere snelheden, er moet altijd een veiligheidsmarge zijn.Met een XM CT Turbo is een V band goed, want de topsnelheid is 215km/h maar een PRV V6 24v heeft een topsnelheid van 235km/h en dan is een V band kritisch. Citroën monteerde standaard banden met een Z index op een PRV V6 24v, deze bestaan helaas niet meer.
Het is jammer dat Michelin geen 205/60 R15 en 205/65 R15 banden meer maakt met een W index, want deze horen onder een PRV V6.
Ik dacht dat ik inmiddels al codes wel kende van de banden maar dat weet ik dan nu weer wat meer van