Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Beste mede mede DS-rijders,
Sinds enige tijd heeft onze DS 23 I.E. (5-bak) start problemen wanneer de motor eenmaal warm is. In een file, of voor het stoplicht slaat de motor af bij het optrekken. Na ongeveer 5-10 minuten wachten, en er blijkbaar iets is afgekoeld slaat de motor wel weer aan. In een file is dit probleem niet zo heel erg maar in in het stadsverkeer gewoonweg gevaarlijk. We heeft een advies?
Veel onderdelen zijn reeds vervangen en getest;
-De brandstofpomp leverst voldoende druk,
-de injecteurs zijn vervangen,
-de injectie gallerij en slangen zijn vervangen,
-de injectie kabelboom doorgemeten en werkt
-het koudstart circuit werkt goed evenals de thermostatische klep aan de zijkant van het blok.
- Er zit een nieuwe accu in.
In 2003 is de carosserie geheel gerestaureerd, staat altijd binnen en wordt alleen bij droog weer gereden.
Is er iemand die raad weet?
Met dank en groet,
Peter
Peter
dan zou ik het meer in de onsteking gaan zoeken:
hoe is het met de bougiekabels; als deze te oud zijn wil de vonk wel eens door de isolatie springen naar het blok. bij warme moter !!!
ook de isolatie in de bobine wordt minder als deze oud is cq warm wordt waardoor deze bij warme moter geen vonk meer kan leveren.
springt de extra ventilator aan bij warme moter ????sensor in de radiator
thermostaat goed/defect ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het feit dat je een tijdje moet wachten alvorens ze weer start had ik onlangs ook met mijn wagen. Het bleek bij mij toch te gaan om de benzinepomp. Je kan dit testen door wanneer je bent stilgevallen de benzineleiding aan de carburator even los te koppelen en in een bokaaltje stoppen of zo, vervolgens te starten en zien of er brandstof komt. Scheurtje in membraam of zo kan voor narigheid zorgen.
Kan het zijn dat 1 van je injectoren toch nog lekt (nadruppelt)? Dan wordt er in de minuten na het uitzetten van de motor nog benzine geïnjecteerd, totdat de systeemdruk van 2 atm. is weggevallen. Let ook op de koudstartinjector (die is ook het gemakkelijkst te controleren). Hierdoor raakt de motor dus verzopen.
Als dit het probleem zou zijn, dan zou hij overigens wel moeten aanslaan als je plankgas geeft bij het starten (en het gaspedaal vervolgens niet meer beweegt totdat de motor aanslaat; niet pompen, want dan spuit hij weer extra benzine in). De oude remedie voor een verzopen motor dus eigenlijk!
En anders: inderdaad eerst ontsteking controleren.
Succes en groeten,
Jan
xm_addict schreef:Het feit dat je een tijdje moet wachten alvorens ze weer start had ik onlangs ook met mijn wagen. Het bleek bij mij toch te gaan om de benzinepomp. Je kan dit testen door wanneer je bent stilgevallen de benzineleiding aan de carburator even los te koppelen en in een bokaaltje stoppen of zo, vervolgens te starten en zien of er brandstof komt. Scheurtje in membraam of zo kan voor narigheid zorgen.
fff voor de duidelijkheid “we” hebben het hier over een injection….. dus er is bij deze geen carburator aanwezig ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
temperatuurcontact van de injectie???
(zit net voor de 1ste injector)
als deze verkeerde informatie aan de computer doorgeeft zal er teveel of te weinig ingespoten worden.
maar eerst controleren bij het stilvallen of er nog benzine is en of er ontsteking is. Pas als je hier zekerheid over is, kan je verder gaan zoeken.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoe is de startmotor? Als die geen hitteschild heeft bijv zal die veel te veel stroom gaan trekken als ze warm is waardoor je geen ontsteking overhoudt.
Bekend euvel….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Hoe is de startmotor? Als die geen hitteschild heeft bijv zal die veel te veel stroom gaan trekken als ze warm is waardoor je geen ontsteking overhoudt.
Bekend euvel….
heeft niks met de startmoter te maken:
peter2006 schreef:In een file, of voor het stoplicht slaat de motor af bij het optrekken
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Eerst de ontsteking volledig in orde brengen ; bougiekabels , bobijn vervangen , isolators rond bougies .
Zit er al een 1-2-3 op ??
Kan ik je echt aanraden , mijn drie jaar lange probleem met de SM is hierdoor opgelost .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
fff voor de duidelijkheid “we” hebben het hier over een injection….. dus er is bij deze geen carburator aanwezig ops:
ops:
Even niet opgelet, sorry. maar heeft een injectie dan geen brandstofpomp zoals de carburatorversies ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroen23 schreef:bogaard77 schreef:Hoe is de startmotor? Als die geen hitteschild heeft bijv zal die veel te veel stroom gaan trekken als ze warm is waardoor je geen ontsteking overhoudt.
Bekend euvel….
heeft niks met de startmoter te maken:
peter2006 schreef:In een file, of voor het stoplicht slaat de motor af bij het optrekken
Het afslaan en het niet starten hoeft niets met elkaar te maken te hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>