Startproblemen bij warme motor DS 23 I.E.
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 20 mei 2006 03:51 PM

Beste mede mede DS-rijders,

Sinds enige tijd heeft onze DS 23 I.E. (5-bak) start problemen wanneer de motor eenmaal warm is. In een file, of voor het stoplicht slaat de motor af bij het optrekken. Na ongeveer 5-10 minuten wachten, en er blijkbaar iets is afgekoeld slaat de motor wel weer aan. In een file is dit probleem niet zo heel erg maar in in het stadsverkeer gewoonweg gevaarlijk.  We heeft een advies?

Veel onderdelen zijn reeds vervangen en getest;
-De brandstofpomp leverst voldoende druk,
-de injecteurs zijn vervangen,
-de injectie gallerij en slangen zijn vervangen,
-de injectie kabelboom doorgemeten en werkt
-het koudstart circuit werkt goed evenals de thermostatische klep aan de zijkant van het blok.
- Er zit een nieuwe accu in.

In 2003 is de carosserie geheel gerestaureerd, staat altijd binnen en wordt alleen bij droog weer gereden.

Is er iemand die raad weet?

Met dank en groet,
Peter

Peter

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 mei 2006 04:29 PM
  [ # 1 ]

dan zou ik het meer in de onsteking gaan zoeken:
hoe is het met de bougiekabels; als deze te oud zijn wil de vonk wel eens door de isolatie springen naar het blok. bij warme moter !!!
ook de isolatie in de bobine wordt minder als deze oud is cq warm wordt waardoor deze bij warme moter geen vonk meer kan leveren.
springt de extra ventilator aan bij warme moter ????sensor in de radiator
thermostaat goed/defect ???

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 20 mei 2006 05:14 PM
  [ # 2 ]

Het feit dat je een tijdje moet wachten alvorens ze weer start had ik onlangs ook met mijn wagen. Het bleek bij mij toch te gaan om de benzinepomp. Je kan dit testen door wanneer je bent stilgevallen de benzineleiding aan de carburator even los te koppelen en in een bokaaltje stoppen of zo, vervolgens te starten en zien of er brandstof komt. Scheurtje in membraam of zo kan voor narigheid zorgen.

Profiel  
 
jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 13-10-2005

Gepost: 20 mei 2006 08:31 PM
  [ # 3 ]

Kan het zijn dat 1 van je injectoren toch nog lekt (nadruppelt)? Dan wordt er in de minuten na het uitzetten van de motor nog benzine geïnjecteerd, totdat de systeemdruk van 2 atm. is weggevallen. Let ook op de koudstartinjector (die is ook het gemakkelijkst te controleren). Hierdoor raakt de motor dus verzopen.
Als dit het probleem zou zijn, dan zou hij overigens wel moeten aanslaan als je plankgas geeft bij het starten (en het gaspedaal vervolgens niet meer beweegt totdat de motor aanslaat; niet pompen, want dan spuit hij weer extra benzine in). De oude remedie voor een verzopen motor dus eigenlijk!

En anders: inderdaad eerst ontsteking controleren.

Succes en groeten,
Jan

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 mei 2006 09:18 PM
  [ # 4 ]
xm_addict schreef:

Het feit dat je een tijdje moet wachten alvorens ze weer start had ik onlangs ook met mijn wagen. Het bleek bij mij toch te gaan om de benzinepomp. Je kan dit testen door wanneer je bent stilgevallen de benzineleiding aan de carburator even los te koppelen en in een bokaaltje stoppen of zo, vervolgens te starten en zien of er brandstof komt. Scheurtje in membraam of zo kan voor narigheid zorgen.

fff voor de duidelijkheid “we” hebben het hier over een injection…..  dus er is bij deze geen carburator aanwezig Surprisedops:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 20 mei 2006 09:35 PM
  [ # 5 ]

temperatuurcontact van de injectie???
(zit net voor de 1ste injector)

als deze verkeerde informatie aan de computer doorgeeft zal er teveel of te weinig ingespoten worden.

maar eerst controleren bij het stilvallen of er nog benzine is en of er ontsteking is. Pas als je hier zekerheid over is, kan je verder gaan zoeken.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 mei 2006 08:23 PM
  [ # 6 ]

Hoe is de startmotor?  Als die geen hitteschild heeft bijv zal die veel te veel stroom gaan trekken als ze warm is waardoor je geen ontsteking overhoudt.

Bekend euvel….

Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 mei 2006 08:34 PM
  [ # 7 ]
bogaard77 schreef:

Hoe is de startmotor?  Als die geen hitteschild heeft bijv zal die veel te veel stroom gaan trekken als ze warm is waardoor je geen ontsteking overhoudt.

Bekend euvel….

Rolling Eyes

heeft niks met de startmoter te maken:

peter2006 schreef:

In een file, of voor het stoplicht slaat de motor af bij het optrekken

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 21 mei 2006 10:01 PM
  [ # 8 ]

Eerst de ontsteking volledig in orde brengen ; bougiekabels , bobijn vervangen , isolators rond bougies .

Zit er al een 1-2-3 op ??

Kan ik je echt aanraden , mijn drie jaar lange probleem met de SM is hierdoor opgelost .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 22 mei 2006 03:36 AM
  [ # 9 ]

fff voor de duidelijkheid “we” hebben het hier over een injection…..  dus er is bij deze geen carburator aanwezig Surprisedops:

Surprisedops:

Even niet opgelet, sorry. maar heeft een injectie dan geen brandstofpomp zoals de carburatorversies ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 mei 2006 12:22 PM
  [ # 10 ]
citroen23 schreef:
bogaard77 schreef:

Hoe is de startmotor?  Als die geen hitteschild heeft bijv zal die veel te veel stroom gaan trekken als ze warm is waardoor je geen ontsteking overhoudt.

Bekend euvel….

Rolling Eyes

heeft niks met de startmoter te maken:

peter2006 schreef:

In een file, of voor het stoplicht slaat de motor af bij het optrekken

Het afslaan en het niet starten hoeft niets met elkaar te maken te hebben.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook