Hallo,
Een ZX 1.4i uit 1995, 140.000km. De aanjager/blower in het ventilatie/verwarmingssysteem is er mee opgehouden.
Dashboardkastje uitgebouwd. Ventilator uitgebouwd. Op de plusdraad aansluiting van de ventilator staat spanning, ten op zichte van massa. Ik meet geen spanning tussen de plusdraad naar de ventilator en de mindraad van de ventilator. Middenconsole uitgebouwd om bij de schakelknop te komen. Achterop de schakelknop zit een connector met een aantal draden. Ik meet alleen spanning tov massa op een dunne grijze draad, die m.i. de toevoer voor de verlichting van de bedieningsunit is. Ventilator aangesloten op trafo, die max 1 Amp kan leveren. Voordat de zekering van de trafo eruit vliegt, begint de ventilator te bewegen. Ik vermoed dus dat het niet de ventilator is.
Ik heb geen electrisch schema.
De plus en mindraad van de ventilator verdwijnen naar “iets” dat bovenin de luchttoevoer vanuit de motorruimte zit. Zo te voelen zit er een metalen roostertje met gaatjes omheen, in het luchtkanaal. Lijkt me dus een ding dat warmte kwijt moet: schakelbare weerstanden of zoiets. Ik verwacht dat het probleem daar zit.
Vragen:
Klinkt dit als logisch?
Hoe kom ik het makkelijkste bij dat ding om het te vervangen? Kan ik vermijden dat het hele dashboard eruit moet?
bvd Kilian
Heb je de ventilator al getest door er direct 12V op te zetten? Houd dat ding wel goed vast, want ze draaien nogal hard. En anders kan het zijn dat de kachelweerstand kapot is (komt wel vaker voor), dit is een module met een paar grote weerstanden erop. Deze vind je in het ventilatie gat onder de motorkap (links als je voor de auto staat), wel eerst de ruitenwisser en de plaat eronder demonteren.
Mocht de ventilator echt kapot zijn, dan heb ik nog wel eentje liggen, stuur maar een PB/email als je interesse heb.
Dank voor je reactie.
Even wat achtergrond info: Paar keer lekke kachelradiator gehad. Uiteindelijk koppakking toch maar vervangen, dus dat moet nu weer een tijdje overzijn. Laatste lekkage was een maand of 6 geleden. Door de lekkages was er witte troep en bleek de ventilator nogal erg zwaar te draaien. Heb die inmiddels schoongemaakt en de lagers gesmeerd. Draait met de hand weer soepel. Ik had even geen andere 12V bron bij de hand dus heb ik een oude trafo voor de treintjes gepakt. Die kan echter maar 1 Ampere leveren. Als ik die aansluit begint de ventilator te draaien. Heel klein stukje maar, want dan vliegt de zekering van de trafo eruit, omdat de ventilator meer dan 1A trekt. Al met al denk ik niet dat het de ventilator is. Zal dus vermoedelijk de weerstand zijn.
Als ik dus de ruitenwisser demonteer en daarna de plaat die daaronder zit moet ik er dus bij kunnen. Als ik door het rooster in die plaat gluur, zie ik daar, links van de ruitenwisser een rond metalen ding zitten. Is em dat? Ik ben hardstikke blij dat het hele dashboard er niet uithoeft. Bedankt voor de tip!
Kilian
Je kan ook de accu nemen als 12V bron
Ik had de ventilator binnen en ik was lui.
Die weerstand, is het dat ronde metalen ding, centimer of 6 diameter, dat ik kan zien als ik naar binne gluur,
of is dat nog van de ruitenwissermotor? Enig idee wat zo´n weerstand bij de garage kost? Ik moet het morgen
oplossen, want ga er dinsdag mee naar Berlijn en het zou fijn zijn als de ventilator weer werkt dan.
Met vriendelijke groet,
Kilian
Volgens mij is het inderdaad dat ding, er zitten een paar spiralen in, dat zijn de weerstanden, je kan die weerstand er zo uittrekken als ik me niet vergis. Ik heb geen idee wat zoiets bij de garage kost, de dealer zal dit soort (oude) onderdelen niet meer hebben liggen, probeer eens bij een Citroen specialist of nog beter de sloop.
Op de sloop hier in de buurt hebben ze een paar ZX-en staan. Zal daar morgen ook eens gaan kijken. Ik neem aan die die weerstand voor alle ZX-en gelijk is. Bedankt voor de tip.
Weerstanden zijn inderdaad allemaal gelijk, of je moet een exotisch luxe uitvoering hebben met Climate Control ofzo
Nix exotisch, gewoon 3 deurs groene Avantage. Ben nog de eerste eigenaar en wil er nog wat jaartjes in rijden,
want het is een heel comfortabele auto.
Dank voor al je tips.
Met vriendelijke groet,
Kilian
Op de sloop voor €10 twee voorschakelweerstanden gehaald. Kunststof blokje met aan ene kant aansluiting
voor connector en aan de andere kant spriaalvormige weerstanden, met daaroverheen een metalen afscherming
met gaatjes voor koeling.
Procedure: ruitenwisser eraf, kunststof plaat onder de ruitenwisser eraf schroeven, inlaatrooster voor de luchtinlaat
(zwart beetje ovaal ding ca 20 x 10 cm) eraftrekken. Hij zit dan in de luchtinlaat in het schutbord, met een soort
bajonetsluiting. Kwart slagje naar links draaien en eruittrekken. Simpele klus en je kunt er goed bij. Meest lastige is
nog bij montage het raamrubber weer terug te krijgen. Pas op bij koud weer, want dan is dat te stug.
Weerstand vervangen en het spul werkt weer. Tweede weerstand ook gelijk getest. Doet het ook, dus ik heb een
reserve.
Bedankt voor de tips. Ik heb het hierbij uitvoerig vastgelegd, voor als er weer iemand met hetzelfde probleem zit.
Kilian
kilian schreef:Bedankt voor de tips. Ik heb het hierbij uitvoerig vastgelegd, voor als er weer iemand met hetzelfde probleem zit.
Oh, het is een bekend probleem, het is hier wel vaker voorbij gekomen
Mooi dat het weer werkt dankzij de kracht van het Citroen-Forum
bij mij doet aanjager het ook niet, ik heb op de plus wel 12 volt, maar hoe kan je nou controleren of de weerstand kapot is, of de ventilator
bij mij kon je daar trouwens alleen via de onderkant dashboard/kastje bij, is dit dan anders gemaakt bij de 16V ?
en wie heeft er misschien er 1 liggen?
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
harry schreef:en wie heeft er misschien er 1 liggen?
Ik heb er wel een reserve liggen, komt uit die ZX-Aura die we 2 jaar geleden hebben gesloopt
Meestal is het een kwestie van vuil en/of koolborstels in de ventilator, je kan dat ding vrij ver uitelkaar halen en met een beetje knutselen nieuwe koolborstels erin doen.
Koolborstel zit achter het glimmende plaatje links.
PS: Spreken we binnenkort nog wat af ivm je koppeling, dan kijken we meteen naar je ventilator, de reserve ventilator die ik heb liggen mag je zo hebben.
is goed, ik moet nog even wachten op mijn koppeling, hij is wat vertraagd, ik laat je het nog weten,
maar als je het over koolborstels heb, dan bedoel de aanjagermotor, ik ga vanavond eerst even kijken wat ie op 12v doet, als ie het dan doet, moet het mijn voorschakelweerstand zijn. toch?
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
harry schreef:maar als je het over koolborstels heb, dan bedoel de aanjagermotor, ik ga vanavond eerst even kijken wat ie op 12v doet, als ie het dan doet, moet het mijn voorschakelweerstand zijn. toch?
Ja de koolborstels van de aanjager motor, zitten met een touwtje vast aan de moto, vereist enig knutsel/soldeerwerk als je ze echt wil vervangen. Als de motor gewoon draait op 12V, dan moet het wel de voorschakelweerstand zijn, als het verder niet iets kleins is zoals een zekering. Mocht je dat ding gaan testen, hou hem dan goed vast, want de motor geeft een ruk als je er 12V op zet. Neem hiervoor de accu en niet de sigarette aansteker ofzo, die motor trekt nogal wat stroom, op zich wel duidelijk als je de dikke kabels ziet die er naar toe lopen.
oke, dan ga ik dat vanavond eerst even proberen
weet je ook hoe je de voorschakelweerstand kan doormeten?
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......