1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
toerenteller
geep
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 31-01-2005

Gepost: 31 januari 2005 10:20 PM

Ik ben aan het proberen om een toerenteller uit een gti aan te sluiten in mijn bx 14 uit 1991, maar de kluwerboeken kloppen niet.
Ik wil graag weten welke draad de min is van de bobine?
En de toerenteller heeft een blauwe steker en 4 aansluitingen
is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dit aansluit.

Geep

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 01 februari 2005 07:58 AM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 15 februari 2006 08:04 PM
  [ # 2 ]

Hee topicje gevonden over toerentellers…

Ik ben nieuwsgierig naar de theorie van de aansluitingen van die dingen. Bij iemand anders die een oud hok van een niet nader te noemen merk heeft, wil ie graag een TT aansluiten. Ik heb voor hem het hele klokkenspel meegenomen van een auto met TT. Het verschil is een extra stekkertje met 3 draden, die voor de toerenteller zouden zijn.

Het stekkertje heb ik ook meegenomen. Nu is de vraag: is mijn gok juist dat die 3 draden zijn:
-geschakelde plus
-massa
-signaaldraad vanaf bobine?

Nu weet ik natuurlijk weer niet welk draadje wat doet. Dat wordt dus gokken, maar heb ik dan kans dat ik de TT uitfik?

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 16 februari 2006 05:22 PM
  [ # 3 ]

Bij PSA tellers is de zwarte draad massa, de rode draad geschakeld +12 volt. De gele draad is voor het signaal. Of je deze rechtstreeks op de min van je bobine aan kunt sluiten weet ik niet, maar zal er niet stuk van gaan. Omdat de min van de bobine wisselt van massa naar niks in de ritme van de onsteking. Zodoende haalt een toerenteller daar zijn puls vandaan. Alleen TT’s uit een auto met injectie worden volgens mij aangstuurd door de ECU. Het gaat er dus om dat de hoeveelheid pulsen per toerental overeenkomt. Vaak is dit 1 puls per onstoken cylinder.

Test

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 16 februari 2006 06:34 PM
  [ # 4 ]

Ik dacht 1 puls bij een halve omwenteling van de krukas.. Dus 1 puls per 2 ontstekingen.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 17 februari 2006 03:08 AM
  [ # 5 ]
deur63 schreef:

Ik dacht 1 puls bij een halve omwenteling van de krukas.. Dus 1 puls per 2 ontstekingen.

Bij ECU misschien wel. De aloude bobine 4 pulsen per omwenteling.

Test

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 februari 2006 03:58 AM
  [ # 6 ]

Re: toerenteller

geep schreef:

Ik ben aan het proberen om een toerenteller uit een gti aan te sluiten in mijn bx 14 uit 1991, maar de kluwerboeken kloppen niet.
Ik wil graag weten welke draad de min is van de bobine?

De kluwer boeken kloppen helaas wel, ze geven 2 aansluit mogelijkheden, één vanuit de ECU voor de XU motoren en de andere is vanaf de bobine voor een 1.4i TU motor.

Een TT uit een GTI (=XU motor) zal niet werken op een 1.4, dit heeft puur te maken met de “vorm” van het signaal (soort puls). Sterker nog, bij dezelfde type motor, maar een verschillende versie/merk ECU zijn de TT’s ook niet uitwisselbaar.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 17 februari 2006 10:14 AM
  [ # 7 ]

een universele zal wel werken???

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 februari 2006 12:14 PM
  [ # 8 ]

Re: toerenteller

ZX1.4i schreef:

...
De kluwer boeken kloppen helaas wel, ze geven 2 aansluit mogelijkheden, één vanuit de ECU voor de XU motoren en de andere is vanaf de bobine voor een 1.4i TU motor.

Een TT uit een GTI (=XU motor) zal niet werken op een 1.4, dit heeft puur te maken met de “vorm” van het signaal (soort puls). Sterker nog, bij dezelfde type motor, maar een verschillende versie/merk ECU zijn de TT’s ook niet uitwisselbaar.


Ik herinner me dat Marten en Karel daar al eens wat over hadden gepost in een ander draadje, het ging toen over een toerenteller van een BX 16 met Magneti Marelli ontsteking, wat inderdaad niet werkt (andere aansturing). Het feit dat het gaat om een XU-blok zou niets uitmaken, slechts de wijze van ontsteking is van belang. Dus ik vermoed dat een toerenteller uit een GTI-Mk2 met Bosch LE3 jetronic (die overigens ook is gebruikt bij de 16 TRi) gewoon gebruikt zou kunnen worden op een BX 14, aangezien deze een conventionele ontsteking hebben. Volgens mij wijken wat dat betreft dus alleen de latere 1600’s op dat punt af.

Hoe het zit met toerentellers uit BX-en met een Bosch Motronic (oa BX 16V) ontsteking weet ik niet. Enne, misschien ten overvloede, maar voor de volledigheid: die van een diesel zal niet werken.  Wink

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 17 februari 2006 12:51 PM
  [ # 9 ]

Misschien kan Karel ook even nog uitleggen hoe dat precies zat met de rode BX 14 op LPG, die ik eind 2004 van Marten overnam. Dat was een TU-blokje met pulsairsysteem en 4 versnellingen, maar met ingebouwde TT. Wellicht weet Marten ook nog uit wat voor soort BX die TT kwam?

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 17 februari 2006 02:41 PM
  [ # 10 ]

ik kan me herrineren dat Marten tegen mij heeft gezegt op de cifo herfst meeting dat ik een toeren teller van een Bosch injectie systeem nodig had Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 februari 2006 02:46 PM
  [ # 11 ]

Yup, maar daar zitten ook nog verschillen tussen. Ik weet niet of je ook ongestraft die van een Bosch Motronic systeem kan gebruiken? Ik dacht het eigenlijk wel, maar weet het niet zeker…

Enne, als je een toerenteller van een oudere carburateur BX tegenkomt (een TRS of zo) is die natuurlijk ook bruikbaar.  Wink

Profiel  
 
philipke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006

- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Gepost: 22 mei 2006 11:04 PM
  [ # 12 ]

vdo - toerenteller

zou een vdo - toerenteller werken in men bx14 TGE (1992)?
‘t is nen 1400 met carbu.

normaal is dat maar een draadje trekken naar je bobine, ne +12V en een massa.

Maar omdat ik hier al zo véél gelezen heb, kan ik er effe nimeer aan uit… Confused


philipke Wink

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 22 mei 2006 11:06 PM
  [ # 13 ]

Re: vdo - toerenteller

philipke schreef:

zou een vdo - toerenteller werken in men bx14 TGE (1992)?
‘t is nen 1400 met carbu.

normaal is dat maar een draadje trekken naar je bobine, ne +12V en een massa.

Maar omdat ik hier al zo véél gelezen heb, kan ik er effe nimeer aan uit… Confused


philipke Wink

vant weekend een toerenteller in mij Bx 1400 gezet , dat ging prima en was met 3,5 uur gebeurt Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
philipke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006

- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Gepost: 22 mei 2006 11:11 PM
  [ # 14 ]

mercikes Wink

En welk merk (of type) moet ik nu nemen als ik er nen originele van bx wil insteken? (op de plaats waar nu men analoog klokje zit…)

philipke Wink

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 22 mei 2006 11:17 PM
  [ # 15 ]

eerst even kijken of je geen jeager hebt Wink

Heb je een veglia dan kan je alle toerentellers van benzine uitvoeringen pakken behalve die van de 1600 Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook