Een beroep op de techneuten onder ons:
Ik kom net terug van een klein reisje met de snoek naar de Alsace. Alles perfect gegaan, echter op de terugreis kreeg ik last van een krakende voorvering (?) rechtsvoor. Visueel is er niets bijzonders te bekennen, maar als ik eens flink mijn voorspatbord naar beneden druk hoor ik een zeer irritante kraak, alsof er ergens vreselijk veel vet mist ofzo. Verder hoor ik het nu bij elke hobbel in de weg, geen leuk geluidje. Of is het de veercilinder onder de bol?
Iemand een suggestie ?
Gr. Guido
Savoir Vivre!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Guido.
Wist je,dat op alle fuseekogels een scroefje zit,waar een smeernippel in
kan,zodat je de kogels kan smeren.Alleen opletten dat zogauw je de hoezen ziet bewegen,moet je stoppen.Dit behoort eens in de 50000km te
gebeuren.evt spuit je de rubbers met siliconespray in.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gerard Maas schreef:hoezen ziet bewegen,moet je stoppen.Dit behoort eens in de 50000km te
gebeuren.
Je bedoelt 5 duizend toch?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
heb je misschien een foto van de fuseekogels en dit schroefje ? waar kun je dit exact vinden ?
Hallo Gerard,
Ik ga aanstaande zondag naar mijn doe-het-zelf garageadres en daar eens flink aan de slag gewapend met vetspuit, siliconenspray (WD40, kan dat?) etc. Als je daar een heerschap tegen zou komen met een vreeeslijk vieze klus overall, dan ben ik dat).
Nu wilde ik nog ff van je weten, zijn dit dus niet de standaard smeernippels maar extra smeernippels? In dat geval moet ik ze dus aanbrengen op de plaats die jij beschrijft. Ik heb dit eens zien doen bij de “klusclub” in Kudelstaart geloof ik.
Zoals Pete72DS als schrijft, zou ook ik geinteresseerd zijn in een foto als je deze beschikbaar hebt?
Tot slot, begrijp ik dus dat bovengenoemde oplossing biedt voor het kraken van mijn voorvering? Ik heb ‘m van de week nog even gestart en omhoog laten komen. Toen ie voor bijna omhoog was, begon ie op het laatste stukje nog weer wat te “kreunen” Sluit dat dan wel aan bij jouw diagnose?
Grtz
Guido
Ps. Hoe krijg ik zo’, superfoto bij mijn naam???!!!!
Savoir Vivre!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ID20Vert schreef:
Ps. Hoe krijg ik zo’, superfoto bij mijn naam???!!!!
http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?p=23033#23033
ik heb het hier net toevallig opgeschreven
Smeren
Gerard,
je bedoelt toch de standaard smeernippels? Zoals nr.2 op deze foto.
Zo zit er ook nog 1 bij de onderste kogelverbinding.
Guido en Piet: ik heb een ooit een handleiding voor het smeren van een ID/DS ergens vandaan gedownload. Beetje lullig om die hier weg te zetten. Geef via een PB’tje je een e-mailadres dan stuur ik hem wel op. Met tekeningen.
PeTeR
[/img]
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Bedankt voor het plaatsen van die foto,maar bij de latere types zit daar
een schroefje in,zodat ze niet elke keer,maar slechts 1X per 50 duizend
km.gesmeerd worden.Dus als er schroefjes inzitten moet je 1smeernippel
kopen.Vooral niet teveel inspuiten,want dan gaan de hoezen kapot.
Ja WD40 kan je ook gebruiken om evt rubbers soepel te maken.
En niet om jullie bang te maken,maar het kunnen natuurlijk ook de
draagarmlagers zijn of achter het plaatje als het scherm eraf is de stabilisatorstang verbindingen en lagers.Daar zit onder een rubber stop
in het chassis waar ook een nippel achter zit.Dus aan beide zijde.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In mijn Dsuper5 uit 71 zitten er wel smeernippels in…
Ik ben nog nooit een ds tegen gekomen met schroefjes erin….( heb er toch zo’n 100 verschillende doorgesmeerd….)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
100 pas! Dan kom je pas kijken.De latere types hadden schroefjes.
Mijn ervaring is van model 1956-1975.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat noem jij een later type dan? 1975?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Ik zou ook wel veel belang hebben bij een schemaatje waar precies staat waar alle smeernippels zitten.
Kan iemand dat toesturen op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Alvast bedankt!
Overigens: ik heb een ID van 66 en die heeft schroefjes in de bovenste en onderste fusees. Ik heb bij het clubmagazijn nippels gehaald om erin te draaien, die laat ik dan ook meteen maar zitten.
En dan nog: ik lees nu al 2x: doorsmeren na 50 duizend km.
Da’s natuurlijk veel te weinig. VIJF duizend km lijkt me logischer, en volgens het boekje onder zware omstandigheden (blub, pekel) nog vaker zelfs. Of heb ik het mis? Ben ik in de war met fuseepennen van een Eend?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zitten smeer nippels op:
Aandrijf as, bovenste stabilisatorstang kogel onderste stab kogel, stabilisatorstang lager, fusees ( 2) en soms op de stuurkogels ( oud type)
Ik smeer door elke 7 a 10 duizend km. ( DS en SM)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Pas op wat je doet,bij een fuseepen loopt het vet gewoon naar buiten,
maar bij de latere D-types zitten dichte vethoezen om de kogels,dus als
je die elke keer smaart dan gaat de hoes zeker kapot.Het oude systeem
met open kogels moet je dus wel regelmatig smeren,maar die met schroefjes dus om de 50.000km omdat het vet erin blijft
Totaal heb je dus de stabilisatorlagers(achter de rubber dopjes) en evt
de fuseekogels en ik dacht op de oude ook de spoorstangkogels
Volgens mij zit het verschil in de centrale wielnaaf en de naaf met 5 bouten.
Ik zal binnenkort laten weten wat ik heb aangetroffen op mijn Green Machine; schroefjes of nippels. In elk geval heb ik in de handboeken hierover wel nog wat info kunnen vinden, maar ik blijf benieuwd of dit ket krakende geluid zal gaan oplossen.
Trouwens nu ook ff een leuke test of er nu een foto’tje bij komt te staan…
Gr
Guido
Savoir Vivre!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Stuur de foto als bijlage naar de moderator en vraag of hij hem plaatst