1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
krakende voorvering
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 26 september 2004 08:34 PM

Een beroep op de techneuten onder ons:

Ik kom net terug van een klein reisje met de snoek naar de Alsace. Alles perfect gegaan, echter op de terugreis kreeg ik last van een krakende voorvering (?) rechtsvoor. Visueel is er niets bijzonders te bekennen, maar als ik eens flink mijn voorspatbord naar beneden druk hoor ik een zeer irritante kraak, alsof er ergens vreselijk veel vet mist ofzo. Verder hoor ik het nu bij elke hobbel in de weg, geen leuk geluidje. Of is het de veercilinder onder de bol?

Iemand een suggestie Cool ?

Gr. Guido

Savoir Vivre!

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 29 september 2004 04:57 PM
  [ # 1 ]

Hallo Guido.
Wist je,dat op alle fuseekogels een scroefje zit,waar een smeernippel in
kan,zodat je de kogels kan smeren.Alleen opletten dat zogauw je de hoezen ziet bewegen,moet je stoppen.Dit behoort eens in de 50000km te
gebeuren.evt spuit je de rubbers met siliconespray in.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 september 2004 05:33 PM
  [ # 2 ]
Gerard Maas schreef:

hoezen ziet bewegen,moet je stoppen.Dit behoort eens in de 50000km te
gebeuren.

Je bedoelt 5 duizend toch?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 29 september 2004 09:55 PM
  [ # 3 ]

heb je misschien een foto van de fuseekogels en dit schroefje ? waar kun je dit exact vinden ?

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 29 september 2004 11:40 PM
  [ # 4 ]

Hallo Gerard,

Ik ga aanstaande zondag naar mijn doe-het-zelf garageadres en daar eens flink aan de slag gewapend met vetspuit, siliconenspray (WD40, kan dat?) etc. Als je daar een heerschap tegen zou komen met een vreeeslijk vieze klus overall, dan ben ik dat).
Nu wilde ik nog ff van je weten, zijn dit dus niet de standaard smeernippels maar extra smeernippels? In dat geval moet ik ze dus aanbrengen op de plaats die jij beschrijft. Ik heb dit eens zien doen bij de “klusclub” in Kudelstaart geloof ik.

Zoals Pete72DS als schrijft, zou ook ik geinteresseerd zijn in een foto als je deze beschikbaar hebt?

Tot slot, begrijp ik dus dat bovengenoemde oplossing biedt voor het kraken van mijn voorvering? Ik heb ‘m van de week nog even gestart en omhoog laten komen. Toen ie voor bijna omhoog was, begon ie op het laatste stukje nog weer wat te “kreunen” Sluit dat dan wel aan bij jouw diagnose?

Grtz
Guido

Ps. Hoe krijg ik zo’, superfoto bij mijn naam???!!!! Idea

Savoir Vivre!

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 30 september 2004 12:09 AM
  [ # 5 ]
ID20Vert schreef:

Ps. Hoe krijg ik zo’, superfoto bij mijn naam???!!!! Idea

http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?p=23033#23033
ik heb het hier net toevallig opgeschreven

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 30 september 2004 12:29 AM
  [ # 6 ]

Smeren

Gerard,

je bedoelt toch de standaard smeernippels? Zoals nr.2 op deze foto.

Zo zit er ook nog 1 bij de onderste kogelverbinding.

Guido en Piet: ik heb een ooit een handleiding voor het smeren van een ID/DS ergens vandaan gedownload. Beetje lullig om die hier weg te zetten. Geef via een PB’tje je een e-mailadres dan stuur ik hem wel op. Met tekeningen.

PeTeR

[/img]

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 30 september 2004 11:28 AM
  [ # 7 ]

Bedankt voor het plaatsen van die foto,maar bij de latere types zit daar
een schroefje in,zodat ze niet elke keer,maar slechts 1X per 50 duizend
km.gesmeerd worden.Dus als er schroefjes inzitten moet je 1smeernippel
kopen.Vooral niet teveel inspuiten,want dan gaan de hoezen kapot.
Ja WD40 kan je ook gebruiken om evt rubbers soepel te maken.
En niet om jullie bang te maken,maar het kunnen natuurlijk ook de
draagarmlagers zijn of achter het plaatje als het scherm eraf is de stabilisatorstang verbindingen en lagers.Daar zit onder een rubber stop
in het chassis waar ook een nippel achter zit.Dus aan beide zijde.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 september 2004 01:59 PM
  [ # 8 ]

In mijn Dsuper5 uit 71 zitten er wel smeernippels in…
Ik ben nog nooit een ds tegen gekomen met schroefjes erin….( heb er toch zo’n 100 verschillende doorgesmeerd….)

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 30 september 2004 04:43 PM
  [ # 9 ]

100 pas! Dan kom je pas kijken.De latere types hadden schroefjes.
Mijn ervaring is van model 1956-1975.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 september 2004 05:00 PM
  [ # 10 ]

Wat noem jij een later type dan? 1975?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 30 september 2004 07:23 PM
  [ # 11 ]

Ik zou ook wel veel belang hebben bij een schemaatje waar precies staat waar alle smeernippels zitten.
Kan iemand dat toesturen op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Alvast bedankt!

Overigens: ik heb een ID van 66 en die heeft schroefjes in de bovenste en onderste fusees. Ik heb bij het clubmagazijn nippels gehaald om erin te draaien, die laat ik dan ook meteen maar zitten.

En dan nog: ik lees nu al 2x: doorsmeren na 50 duizend km.
Da’s natuurlijk veel te weinig. VIJF duizend km lijkt me logischer, en volgens het boekje onder zware omstandigheden (blub, pekel) nog vaker zelfs. Of heb ik het mis? Ben ik in de war met fuseepennen van een Eend?

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 september 2004 07:39 PM
  [ # 12 ]

Er zitten smeer nippels op:
Aandrijf as, bovenste stabilisatorstang kogel onderste stab kogel, stabilisatorstang lager, fusees ( 2) en soms op de stuurkogels ( oud type)
Ik smeer door elke 7 a 10 duizend km. ( DS en SM)
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 30 september 2004 07:43 PM
  [ # 13 ]

Pas op wat je doet,bij een fuseepen loopt het vet gewoon naar buiten,
maar bij de latere D-types zitten dichte vethoezen om de kogels,dus als
je die elke keer smaart dan gaat de hoes zeker kapot.Het oude systeem
met open kogels moet je dus wel regelmatig smeren,maar die met schroefjes dus om de 50.000km omdat het vet erin blijft
Totaal heb je dus de stabilisatorlagers(achter de rubber dopjes) en evt
de fuseekogels en ik dacht op de oude ook de spoorstangkogels
Volgens mij zit het verschil in de centrale wielnaaf en de naaf met 5 bouten.

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 01 oktober 2004 12:32 AM
  [ # 14 ]

Ik zal binnenkort laten weten wat ik heb aangetroffen op mijn Green Machine; schroefjes of nippels. In elk geval heb ik in de handboeken hierover wel nog wat info kunnen vinden, maar ik blijf benieuwd of dit ket krakende geluid zal gaan oplossen.

Trouwens nu ook ff een leuke test of er nu een foto’tje bij komt te staan…

Gr
Guido

Savoir Vivre!

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 01 oktober 2004 03:35 PM
  [ # 15 ]

Stuur de foto als bijlage naar de moderator en vraag of hij hem plaatst

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook