electroklep & koelfan
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 22 augustus 2005 01:05 AM

De electroklep van de XM is gescheurd bij de aansluiting naar de hydrauliekleiding. Dit heb ik laten lassen, maar en blijft lucht en olie ontsnappen. De auto komt nu haast niet op druk.  Wie heeft een electroklep?

De koelfan is sinds vrijdag spontaan aangeslagen bij het starten van de koude motor. Ik kan geen storing vinden. Wat is de oplossing van het probleem? Er zit voldoende koelwater in het systeem. De hele vakantie geen probleem gehad en nu we thuis zijn….


M.v.g.
Karel

Zweven is leven

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 22 augustus 2005 12:37 PM
  [ # 1 ]

Re: electroklep & koelfan

kaereldegrootte schreef:

De electroklep van de XM is gescheurd bij de aansluiting naar de hydrauliekleiding. Dit heb ik laten lassen, maar en blijft lucht en olie ontsnappen. De auto komt nu haast niet op druk.  Wie heeft een electroklep?

De koelfan is sinds vrijdag spontaan aangeslagen bij het starten van de koude motor. Ik kan geen storing vinden. Wat is de oplossing van het probleem? Er zit voldoende koelwater in het systeem. De hele vakantie geen probleem gehad en nu we thuis zijn….


M.v.g.
Karel

Heeft ‘ie een enkele of dubbele ventilator en/of airco???? Met een enkele ventilator wordt ‘ie direct gestuurd door een thermo-contact (=simpel), met een dubbele ventilator via een thermocontact, een modulator en een relais (=complex)

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 22 augustus 2005 01:22 PM
  [ # 2 ]

Het betreft het simpele type met enkele koelfan, zonder airco. De stekker onder aan het “reservoir” heb ik los gehad, maar dat heeft geen enkele invloed op het probleem. De accu los gehad, in de hoop dat er een “reset” zou plaatsvinden. Nada, noppes. Waar vind ik het thermo contact?
Bedankt voor je reactie W.

Zweven is leven.

Karel

Zweven is leven

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 26 augustus 2005 02:49 PM
  [ # 3 ]

Awel Sjef,

zeid ge al verder gekomen met uwen probleempje?
anders ff de slopers in uwen buurt aflopen met6 gereedschap?
Suc6!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 29 augustus 2005 12:53 AM
  [ # 4 ]

Nog geen stap verder. Ipv de gelaste electroklep (verbinding met de hydrauliekleiding, niet het electrisch deel) de schuld te geven van het druk verlies, wordt op advies van een citroengarage te Blswrd de schuld gegeven aan de hydrauliekpomp, die de (terugvoer)druk niet kan verwerken… Het klopt dat m’n xm (type 2) voor het probleem met de electroklep, aan de achterkant op den duur wat druk verloor en even een tijdje nodig had om op druk te komen, maar dat is nu wel echt erg. Bij stationair toerental gaat de waarschuwing “STOP” al aan als je op de rem trapt. Al met al weet ik het niet meer. ..

Zweven is leven

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 29 augustus 2005 01:06 AM
  [ # 5 ]

En geen externe lekkage? Dan zal het probleem inderdaad wel inwendig moeten zitten. Dan zou je op zoek kunnen naar een HD pomp, die inbouwen en zien os het probleem opgelost is mbt electroklep. Wellicht dat andere formummers nog een idee hebben mbt plan?

Succes, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 30 augustus 2005 10:51 PM
  [ # 6 ]

Vandaag op excursie geweest langs een aantal sloperijen op zoek naar een hd pomp. Natuurlijk alleen type 1 XM gezien en helaas een 2-liter miste reeds de hd pomp. Wel een Xantia type 2   1.6 gevonden met nog een hd pomp. Deze nog laten zitten, want past een xantia 1.6 hd pomp op een XM phase 2 2.0 16v? De sloper vroeg wel € 35 als ik het ding er zelf onder weg zou halen. Is dit een redelijk richt bedrag?
Wie heeft een antwoord op deze vragen of beter, een goed werkende hd pomp voor een 2.0 16v uit ‘95.
Trial en error om het probleem van drukverlies te ontdekken en te elimineren.
Al vast bedankt voor een reactie.

10 september XM clubdag wordt zo wel spannend qua aanwezigheid.

Zweven is leven
(nu even lijden)

Karel

Zweven is leven

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 01 september 2005 12:25 AM
  [ # 7 ]

Wel rustig op het forum, nog weinig reacties op de vraag van overzetten hd pomp uit Xantia naar XM type 2. Alleen bij Superpetur reacties gezien, die nog wel vraagtekens houden. (of neem een gok…)
In hoeverre kan je bollen van type 1 onder type 2 zetten? Zijn er dan evt problemen ivm inzakken, zoals type 1 dat doet? Of heeft type 2 een klepje oid die het inzakken moet tegen gaan, danwel een klep bij de voorraadbol? Zijn de voorraad bollen evt van type 1 onder type 2 te zetten? Ik vraag dit omdat ik vorig jaar een type 1 heb ontleed, geen apk ed meer, en twee bollen + voorraadbollen heb bewaard.

Al vast bedankt voor een reactie
(ik wil graag Xm blijven rijden, maar dan wel betrouwbaar en zonder informatie in rood op de display met het verzoek om te stoppen)

Kaereldegrootte

Zweven is leven

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 05 april 2006 10:27 PM
  [ # 8 ]

En, hoe zit met de bollen?
D’r zit inmiddels een nieuwe electroklep in je systeem, maar wat zijn de verdere klachten?
Want die naar de hemelzwalkende koplampen in de achteruitkijkspiegel van mijn stoere Tsjech zijn geen XM gezicht Razz
Al overwogen om gewoon alle bollen onder de XM uit te draaien en te vervangen door nieuwe?

MVG, Peter
En nee, de DS is nog niet geheel Citromobil fähig…....
Iets met stikstof door een plofbol, valse lucht in de hydrauliek door een gammele aanzuigslang…. een uitlaat met meer dan twee gaten….
etc., etc.
De garagist gaat inmiddels op zoek naar een mooier pand…. Waar doet ie dat van Confused

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 01 mei 2006 11:52 PM
  [ # 9 ]

Het probleem met de koeling is opgelost!!! Achter de claxon links voor zit een prachtig geplaatste voeler, die reageert op zout water!! Na schoonmaken en insmeren met siliconenspray geen foutmelding meer gehad. Thermostaat werkt en werkte trouwens ondanks de foutmelding en na het schoonmaken goed.

Met betrekking tot de electroklep: daar is een klep van “achter” in gezet. Helaas constateerde ik onlangs dat de toevoerslang vanuit de HD pomp er los in zit. Kan je dit vast zetten met “een stukje tape op het ijzeren deel” en dan voorzichtig indrukken? Groen is een mooie kleur, maar niet onder de auto.

Karel

Zweven is leven

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 02 mei 2006 01:45 AM
  [ # 10 ]

wel…
Het is groen, groeit onder mijn DS en het is geen mos….. Confused

Goed geraden.
Gaat U door voor de koelkast?

Succes met plakken, maar ik zou gaan voor vervangende delen, een donor XM of…

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 24 mei 2006 01:24 AM
  [ # 11 ]

Bedankt Peter,

Helaas paste de Hydrauliekpomp van een 2.5TD niet onder mijn XM 20 16v. Op Citromobile in Utrecht stonden Duitse verkopers met een HP voor een XM, echter andere aandrijfriem etc. De HP die zij hadden voor een Xantia leek op het eerste gezicht wel te passen. (evenveel banen voor aandrijfriem en pijpjes)
Mijn vraag is de volgende:
Welke andere hp past nog meer onder een XM 20 16v?
Of heeft iemand “toevallig” er nog eentje liggen.
Verder vanavond veel geleerd over het schoonmaken van het H.systeem. Leuke info.

Al vast bedankt voor een reactie.

Karel

Zweven is leven

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 28 mei 2006 08:59 PM
  [ # 12 ]

Helaas geen reacties, maar wel een zeer goede dorpsgarage. Mijn dorpsgarage, een perfecte techneut van het type trial no error, heeft het pijpje van de Hydrauliek pomp, wat volledig los zat, keurig herbevestigd. Met het halverwege inzetten het pijpje iets uitgeklopt (opgerekt) waardoor het al meer klemde. Vervolgens met vloeibare pakking het geheel subtiel verder in de pomp vastgeklopt.
Gisteren naar Den Haag heen en weer, toch zo’n goede 380 kilometers en vanochtend geen druppel groene olie onder de xm.
Het motto “zweven is leven” is weer van toepassing.
Nu nog de vlekken van de oprit verwijderen. (dreft en regenwater zijn wonderlijk)

Karel

Zweven is leven

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook