Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Als ik vandaag terug kwam van school met de Bx turbo diesel, brande het lampje van de batterij heel raar, het brande heel hard als ik meer gas gaf en dan weer minder als ik minder toeren maakte.
Op een bepaald stuk reeds ik 120 en ineens kwam er veel witte rook van achter mijn instrumentenpaneel, ik ging direct aan de kant. Durfde zo niet verder rijden. Dus ik bel Citroën Service Vlaanderen (Ruben) op aanraden van hem had ik de zekeringen van mijn dash uitgetrokken zodat ik zonder brandgevaar verder kon.
Goed, even later thuis…
Haalde ik alles uiteen, ... Toen zag ik dat de weerstand tussen de 2 klokken zwart zag. Nam een ander instrumentenpaneel en zag het niet zwart mag zien dus ik installeer voorlopig het andere, ik reed met mijn bx, nog steeds hoe meer toeren ik maakte, hoe feller het lampje van de batterij brande. Een het weerstandje werd gloeiend heet, 120 per uur heb ik niet meer gereden want het ging toch doorbranden dan.
Vanaf 2000rpm valt mijn radio uit.
Ok, wat nu? wat is volgens jullie het probleem en hoe oplossen.
De alternator is een half jaar geleden vervangen geweest.
Ruben dacht aan de spanningsregelaar vd alternator.
Iemand andere suggesties?
Ik zou het graag oplossen, liefst zo snel mogelijk.
c’est fantastique
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Re: BX probleem, help!
Marino schreef:Als ik vandaag terug kwam van school met de Bx turbo diesel, brande het lampje van de batterij heel raar, het brande heel hard als ik meer gas gaf en dan weer minder als ik minder toeren maakte.
Op een bepaald stuk reeds ik 120 en ineens kwam er veel witte rook van achter mijn instrumentenpaneel, ik ging direct aan de kant. Durfde zo niet verder rijden. Dus ik bel Citroën Service Vlaanderen (Ruben) op aanraden van hem had ik de zekeringen van mijn dash uitgetrokken zodat ik zonder brandgevaar verder kon.
Goed, even later thuis…
Haalde ik alles uiteen, ... Toen zag ik dat de weerstand tussen de 2 klokken zwart zag. Nam een ander instrumentenpaneel en zag het niet zwart mag zien dus ik installeer voorlopig het andere, ik reed met mijn bx, nog steeds hoe meer toeren ik maakte, hoe feller het lampje van de batterij brande. Een het weerstandje werd gloeiend heet, 120 per uur heb ik niet meer gereden want het ging toch doorbranden dan.
Vanaf 2000rpm valt mijn radio uit.Ok, wat nu? wat is volgens jullie het probleem en hoe oplossen.
De alternator is een half jaar geleden vervangen geweest.
Ruben dacht aan de spanningsregelaar vd alternator.Iemand andere suggesties?
Ik zou het graag oplossen, liefst zo snel mogelijk.
Ik heb ergens het idee dat het de accu is, er is geen spanningsopname meer waardoor er een spanningsoverschot ontstaat.
Zet een multimeter op de accu en speel even met het gas.
Het is duidelijk dat je geen stabiele gelijkstroom meer hebt.
Tja, of toch de dynamo…maar ja, de boel fikt door hè, dus er is wel zeker spanningsopwekking.
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
ok, multimeter zegt bij stationair draaien 14,5 en bij meer gas geven gaat dit omhoog nr 18-19 zonder effectief te rijden… dus dat is niet goed e.
ligt dit aan de batterij?
dank u
greetzz
c’est fantastique
Spanning bij draaiende motor is hetgeen de dynamo / alternator genereert.
Met 19 volt frituur je e.e.a. (zoals je al gemerkt hebt) -> spanningsregelaar kaduuk. Direct vervangen dus en tot die tijd NIET mee rijden, tenzij je (nog) meer electronisch malheur wilt veroorzaken.
Heb je geen garantie op dat ding, zijnde 6 maanden oud?
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Ik heb just in een pissige bui de garage gesmst, ze gingen contact opnemen met hun leverancier…
Ik rij er morgen langs, ze moeten het maar oplossen.
Ik wil wel direct een nieuwe alternator of het kot zal daar te klein zijn.
Dank u voor de reacties
c’est fantastique
Marino schreef:Ik heb just in een pissige bui de garage gesmst, ze gingen contact opnemen met hun leverancier…
Ik rij er morgen langs, ze moeten het maar oplossen.
Ik wil wel direct een nieuwe alternator of het kot zal daar te klein zijn.
Dank u voor de reacties
Succes, enneh hou je rustig he!!!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Ik zal me proberen rustig te houden morgen…
Ga ook de alternatorriem afkoppelen anders branden er misschien nog dingen op!
Greetzzz
c’est fantastique
Marino schreef:Ik heb just in een pissige bui de garage gesmst, ze gingen contact opnemen met hun leverancier…
Ik rij er morgen langs, ze moeten het maar oplossen.
Ik wil wel direct een nieuwe alternator of het kot zal daar te klein zijn.
Dank u voor de reacties
Succes, maar weet wel dat dit soort dingen (helaas) vaak voorkomt. Afgelopen winter mijn gloedjenieuwe (nouja, echt amper een jaar oude) dynamo alweer vervangen door een vooroorlogs exemplaar wat het desondanks nog steeds goed doet….
En dat was niet de 1e keer dat ik zoiets had.
Overigens, kijk maar goed uit dat je accu niet gaat lekken of ontploffen, dan ben je echt heel veel verder van huis! Gooi desnoods de dynamo helemaal los, dan kan ie verder niets kapot maken!
Ik heb zoiets ook een keer gehad (17.8 volt) en daarbij rookte de accu al flink; rondom de ene pool smolt het kunststof behuizing al. De accu heeft het vreemd genoeg nog jaren gedaan….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Ik gooi hem wel helemaal los dan voor ik vertrek naar de garage.
Ik heb schrik dat het ondertss nog niet meer schade heeft aangebracht aan mijn wagen.
Ik kan nu ook al een nieuw weerstandje gaan halen voor mijn instrumentenbord, hopelijk blijft het daarbij!
greetz
c’est fantastique
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt in m’n Digit… dan is bye bye pe-per-duur dashboard wat niemand kan maken…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Inderdaad, heb zoiets maar voor met een Digit en je breekt direct in tranen uit (toch als je je bx graag ziet)
Bij mij is het stomme dat ik eigenlijk niet kwaad kan zijn op de garage, het is de fout vd leveranciers, die levert slecht materiaal.
Voor hetzelfde geld dat mijn BX uitbrandt ofzo, wie draait er dan op voor de kosten?! Ik mag er niet aan denken.
Nu ga ik slape en hopelijk zijn morge mijn bx problemen van de baan.
Greetz
c’est fantastique
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Alcyone schreef:Ik moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt in m’n Digit… dan is bye bye pe-per-duur dashboard wat niemand kan maken…
jij hebt tenminste nog een reserve exemplaar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Ok, vandaag nr de garage gereden.
Ze hebben de alternator eraf gehaald. Ik ben samen met hun nr leveranciers/winkel gereden… ze hebben een briefje opgemaakt voor de verzekering, dan kregen we zo een andere mee. Deze geïnstalleerd, het weerstandje op mijn instrumentenpaneel vervangen (een ander op gesoldeerd)... Opnieuw met de multimeter gemeten en nu gaat ie goed. (ongeveer 14,3V constant)
Heb dan juist alles terug in elkaar gevezen, nu draait en ziet mijn BX er weer op en top uit. Wat een geluk dat het nog snel opgelost is, nu hopen dat het in orde blijft!
Bedankt voor jullie reacties
Greetz
c’est fantastique