Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik ben wel eens bij zo’n wasbox geweest, waar ze een speciale knop hadden voor het schoonmaken voor je motor.
(net zo als ze dat ook voor velgen hebben, misschien was het ook wel dezelfde knop)
nu vraag ik me af, kan je gewoon je kap opengooien en er zomaar op los spuiten :
ik kan me voorstellen dat met al die elektronica dat niet altijd even best is.
maar als het geen kwaad kan vind ik het wel zo netjes om eens in de zoveel tijd die motorruimte ook eens even mee te pakken
het is niet super vies, maar door het gebruik komt er toch vuil en zand in.
ik ben benieuwd
Re: schoonmaken motorruimte bij de wasbox
arjan_verkade schreef:ik ben wel eens bij zo’n wasbox geweest, waar ze een speciale knop hadden voor het schoonmaken voor je motor.
(net zo als ze dat ook voor velgen hebben, misschien was het ook wel dezelfde knop)nu vraag ik me af, kan je gewoon je kap opengooien en er zomaar op los spuiten :
ik kan me voorstellen dat met al die elektronica dat niet altijd even best is.maar als het geen kwaad kan vind ik het wel zo netjes om eens in de zoveel tijd die motorruimte ook eens even mee te pakken
het is niet super vies, maar door het gebruik komt er toch vuil en zand in.ik ben benieuwd
nee niet doen je kan wel de stukken waar geen kabels ligen doen maar niet bij de elektra
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dat lijkt me ook..
maar er zijn toch genoeg leken die zoiets wel doen.
er staat niets aangegeven ofzo
dan heb ik wel het voordeel dat bij mij veel onder plastic kappen is weggewerkt o.a. de accu
maar ja met hogedruk kom je weer overal..
kdenk beste da ge kunt doen is afstomen
maar niet met hoge druk
en anders nat voddeke
maar met zorg
niet zomaar water opspuiten
ik neem een bus sterke ontvetter mee, spuit de motor in en spuit hem daarna af met het hogedruk spoelprogram
ik doe het met draaiende motor en de verdeler, bougies en dynamo ontzie ik wat, C15 vind het helemaal niet erg
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, heb zowat al mijn auto’s en de auto’s van andere schoongespoten. Eerst een bus motorreiniger erop en dan de hot-wax spuit erop en het is weer blinkend schoon, je moet dit uiteraard niet elke dag doen.
Aangezien ik vaak klus, zoals koppakkingen enzo, ga ik toch echt niet aan een met rotzooi besmeurd blok klussen. Zo ook de AX waar ik nu mee bezig ben, die zat onder de olie, heb ooit hier op het forum gelezen dat zelfs de garage een dergelijk vuil blok eerst schoonspuit.
ik stoom ipv spuit nuja ieder zen ding zeker
mijne krijg ik ook proper
eigenlijk als je eens goed nagaat
je hebt je motorkap
daaronder heb je luchtinlaat
en als het regent word uwe motor ook wel wa nat niet?
M&M schreef:Waarom moet dat schoon zijn ??? snap ik niet
Omdat het dan mooi bling bling is bij een meeting
De enige zinnige reden lijkt mij dat je niet graag sleutelt aan een smerig blok of om een lekkage op te sporen.
als je met een hogedrukspuit overal overheen gaat maak je meer kapot dan je lief is.
Pakkingen kan je er ook gewoon tussenuit blazen, en zaken zoals je dynamo vinden een lading water dus echt niet fijn.
Ik spuit mijn blok schoon met remmenreiniger, een bus of 2 ongeveer. moet je eens kijken hoe dat weer glimt. en als het schoon is vervliegd dat spul ook gelijk weer, dus niets geen natte troep tussen delen waar het niet hoort. ik heb dat al vele malen gedaan, en voor mij de enige echte manier
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:als je met een hogedrukspuit overal overheen gaat maak je meer kapot dan je lief is.
We hebben het hier niet over zo een Karcher-Hogedrukspuit van 110 Bar, maar de spuitlans in een wasbox.
Als je na het afspuiten gewoon een stukje gaat rijden, is al het water zo weer weg en heb je nergens last van.
Ik maak onder de motorruimte ook altijd goed schoon, maar niet zonder voorzorgsmaatregelen te treffen!
Aantal zaken waar je rekening mee moet houden:
- Alleen met heel mooi zonnig weer!
- Alleen met heet water/stoom!
- Elektronica zoveel mogelijk afdekken of ontwijken!
- Afspuiten als de motor op bedrijfstemperatuur is.
- Motorreiniger halen bij de betere motorfietszaak, dus GEEN remmenreiniger! Je betaalt iets meer, maar je zult het verschil en resultaat ook goed merken!!!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
als ik nu met een warme motor naar zo’n wasbox ga en de elektronische rommel beetje ontwijk dan moet het wel lukken?
ik denk niet dat ik eerst alles hoef in te spuiten met een middel aangezien er bij mij niet zoveel olie op het blok ligt.
het gaat me meer om zand en vuil dat er in de loop van de tijd is ingekomen.
met of zonder draaiende motor afspuiten?
daarstraks de Berlingo 1.9D op het werk maar eens gedaan
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
arjan_verkade schreef:als ik nu met een warme motor naar zo’n wasbox ga en de elektronische rommel beetje ontwijk dan moet het wel lukken?
ik denk niet dat ik eerst alles hoef in te spuiten met een middel aangezien er bij mij niet zoveel olie op het blok ligt.
het gaat me meer om zand en vuil dat er in de loop van de tijd is ingekomen.met of zonder draaiende motor afspuiten?
Motor uitzetten zodat er geen kortsluiting of zoiets kan komen. Je kunt eventueel ook de accukabel even losgooien, maar dan zit je weer met je radio of die een half uur geheugen heeft los van de accu of niet.
Ik maak met een doek ook altijd even de bougiegaten eerst droog en droog de hele motorruimte verder af, voor zover het niet al verdampt.
Het enige waar je dan altijd nog het eerste halfuur last van hebt is van een toerenteller die het helemaal niet doet, vervolgens begint met heftig dansen en het vanzelf weer normaal doet.
Als je de motorruimte hebt schoon gemaakt zou ik ook zeker een 20minuten tot een half uur rijden zodat de motor verder goed droog wordt.
WYD schreef:- Alleen met heel mooi zonnig weer!
- Alleen met heet water/stoom!
- Elektronica zoveel mogelijk afdekken of ontwijken!
- Afspuiten als de motor op bedrijfstemperatuur is.
- Motorreiniger halen bij de betere motorfietszaak, dus GEEN remmenreiniger! Je betaalt iets meer, maar je zult het verschil en resultaat ook goed merken!!!
Deze tips beveel ik ook van harte aan
PS: De “hotwax optie” in de wasbox geeft water dat c.a. 60 a 70 graden ideaal om de motor mee af te spuiten.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:PS: De “hotwax optie” in de wasbox geeft water dat c.a. 60 a 70 graden ideaal om de motor mee af te spuiten.
hetgene wat ik heb gezien is een speciale optie voor je motor.
de tijd loopt ook 3x zo snel
dus neem aan dat dat ook heet genoeg is en optimaal is voor olie/vet verwijderen