Injectie beveiliging?
Ik heb in een ver verleden eens een keer gehoord dat er een soort injectie beveiliging is? Op de benzine injectoren staat namelijk 4 bar, dus als er een ïnjector slangetje knapt dan sproeit deze het hele motorcompartiment onder. Veel van jullie weten vast nog wel de uitgebrande SM bij de citromobiel van een aantal jaar geleden. Auuuw!Bestaat er dus een soort beveiliging als de druk weg valt de brandstof toevoer stopt?
Ik ben nieuwsgierig wie hier meer van weet zou zoiets graag namelijk toepassen!
Groetjes Antoine
Hé Antoine, heb je je 21 injectie al?
Wat die injectiebeveiliging betreft: een bekend verhaal, want een goede vriend van me heeft jaaaren geleden (ik denk in 81 of 82) de route onderweg naar Italië ergens in Duitsland bij München moeten onderbreken toen zijn net helemaal opgekalefaterde 23 i.e. door een dergelijke storing in vlammen op ging. Ik zie de foto’s nog voor me en da’s geen prettig gezicht
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De SM was wel een carburator versie
Verder weet ik niet of er zo en systeem in zit .
Stel mij wel de vraag of dit kan ; als je benzine verbruikt krijg je een drukval en dan moet er toch ook verse aangevoerd kunnen worden .
Ook bij een lege tank zou je dan niet meer weg raken .
Eerst zou ik alle slangen vervangen door nieuwe zodat je deze risicofactor al uit sluit , ook de kleine stukjes slang op de injectors worden broos .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
druk bij een DS injectie moet normaal afgesteld zijn op 2 bar.
een sm carburator heeft toch ook een elektrische pomp, zodat het effect eigenlijk hetzelfde is: als er een lek is loopt ook alles onder doordat de pomp blijft pompen.
ik zou ook wel interesse hebben in zo een soort beveiliging, maar weet ook niet meteen hoe.
citrods schreef:druk bij een DS injectie moet normaal afgesteld zijn op 2 bar.
een sm carburator heeft toch ook een elektrische pomp, zodat het effect eigenlijk hetzelfde is: als er een lek is loopt ook alles onder doordat de pomp blijft pompen.
ik zou ook wel interesse hebben in zo een soort beveiliging, maar weet ook niet meteen hoe.
Je kunt een injectierelais monteren, deze schakelt de pomp af als de motor beneden een bepaalt toerental komt. Schakelt in iedergeval de pomp af als je een ongeluk krijgt.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat is een originele modificatie van Citroen op alle carburator SM’s
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hoi,
Er zit standaard wel een soort beveiliging op de injectie: de benzinepomp valt nl. stil als de motor stilvalt. Daarmee houdt ook de aanvoer van benzine (onder 2 atmosfeer normaal, jawel) op. ‘T natuurlijk jammer als er lek zou optreden, waarbij de benzinedruk niet zover terugvalt dat de motor stilvalt: probleem!!!! (brand).
Groeten
Jan
Je zou ook nog een crash schakelaar van een xm monteren, onderbreekt ook de benzinepomp bij een aanrijding.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Hallo Mensen,
Bedankt voor jullie reacties! Effe voor jou hans, ik haal zaterdag de godin op, dus zit nu al vol met lente kriebels! Ik begrijp een beetje uit de reacties dat je een “ïnjectie” slangbreuk niet voor kan zijn? Behalve natuurlijk er voor te zorgen dat de slangen in gezonde toestand zijn.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies, Na een tijdje stil staan de ds starten met de kap open en heel goed inspecteren of er niks lekt. Ook niet als je een beetje aan de slangen trekt! Brandblusser in de buurt en schakelaar onder de kap waar je de auto mee kan uitzetten.
De uitgebrande SM is na de lekkage constatering weer gestart omdat het lek “was opgehouden”. Dat ontbrandde de nog aanwezige benzine damp en aangezien de pomp toen weer liep ging ie goed aan…. Hij was overigens net gespoten en nog niet getaxeerd… ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ergens op het web, ik denk zelfs in een hoekje op dit citroenforum, staan foto’s van wat er te zien is als je slangen van de injectie gaar zijn.
De benzine stroomt er daadwerkelijk uit.
Bij twijfel altijd vervangen, en geef je neus ook goed de kost. een beveleiging zou heel mooi zijn, maar het systeem is al een beetje op leeftijd, en in die tijd dacht men nog niet door over wegvallende druk waarop je de pomp kunt laten reageren. De eerste injectieversies waren zelfs gezegend met een pmp die bij het op contact zetten begonnen met pompen, en doorgingen totdat het contact eraf ging….
Gelukkig is mijn 23 ie wat moderner, en die reageert net als het modernistische injectie blik. op contact, je hoort de pomp even zoemen en daarna stopt de pomp.
En vandaag weer eens volop mogen genieten van de injectie…. goed afgesteld een feest
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!