Hallo BX-liefhebbers,
Sinds 2 jaar rijd ik in mijn witte BX en heb inmiddels Portugal, Zweden en Frankrijk aangedaan in verschillende seizoenen. Verschillende reparaties om de APK door te komen en het verversen van enige vloeistoffen, filters, bougies, kabels en het afdichten van lhm lekkage is mij goed afgegaan, mede dankzij het internet.
Sinds enige weken heb ik een probleem waarvoor ik de oplossing niet direct kan vinden. Het is begonnen met het katalysator/motormanagement lampje dat afe en toe gaat branden, echter uit verschillende topics blijkt dit niet perse urgent te zijn. Voor de volledigheid heb ik een afbeelding van het lampje bijgevoegd.
Echter het probleem is inmiddels groter. Mijn BX is nu de laatste 2 ritten enkele keren stil gevallen. Hiermee bedoel ik je rijdt op de snelweg en ineens reageert het gaspedaal niet meer, waardoor de snelheid vanzelf afneemt. Voorbeeld op de snelweg van 100 terug naar 70 en ineens pakt hij hem weer op.
Voor het stoplicht gebeurde het volgende: Motor draait prima stationair en slaat ineens af. Na starten lijkt ie de weg kwijt, het toerental gaat van heel hoog na bijna niks, weer hoog, bijna niks, hoog, afslaan.
Bij deze situaties brandde het lampje niet.
Het fenomeen treedt onregelmatig op, dus niet altijd.
Eenmaal had ik de mogelijkheid de motorkap open te doen tijdens het verschijnsel met de toeren. De gasklep (? daar waar de gaskabel vast zit) wort vanzelf open en dicht gedaan (verklaring voor de wisselende toernetallen) echter dit open en dicht gaan komt nogal nerveus over (kleine sprongetjes).
Verder heb ik eenmaal gemerkt dat er water? uit de uitlaat kwam. Het was geen benzine want dat zou je ruiken toch? Alle vloeistofpeilen, ook koelvloeistof zijn goed.
Een grote tip is dus het uitlezen van de ecu mbv. de vraagbaak of deze handleiding:
Echter als ik de groene draad doorverbindt met de massa gaat het lampje branden, maar niet knipperen. Ik zie vast iets over het hoofd?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik weet ff niet precies meer hoe het zit, maar de bx14i cannes van mijn ouders doet het ook, en het verhaal was dat er 2 kleppen inzitten (waar ik de naam en functie niet meer van weet) waarvan er dan in eerste instantie 1 van kapot gaat, en dat kan geen kwaad, alleen je kat-lampje gaat branden, en als de auto koud is dan houdt ie een beetje in, maar in jouw geval zal wellicht de 2e ook de geest gegeven hebben.
nou… lijkt me duidelijk toch?
ik hoop dat één der forummers me nog ff verder toelicht
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik denk dat je monopoint huis defect is, daar zitten twee onderdelen in die niet meer goed werken, je stationaire regelaar en de gaskleppotentiometer, dit is een defect wat wel vaker voorkomt en is op te lossen door een goed werkend monopointhuis van de sloop te regelen en die te monteren!
Succes
Emiel
Abyssion schreef:kan het niet aan je lambasonde liggen??????
Ik heb,had hetzelfde probleem van teveel heen en weer in de toeren en stilvallen
Nee, ik ken dit probleem en weet bijna zeker dat het monopointhuis de veroorzaker is, lambda sonde kan wel raar stationair draaien veroorzaken maar geen uitval en dat soort verschijnselen, niet bij een tu14
Emiel
Klinkt aannemelijk gezien de andere topics. Is dit probleem duidelijk te identificeren bijvoorbeeld door het uitlezen van de ecu?
En dan hoe herken je een goed werkend monopoint huis van de buitenkant?
LennardH schreef:Klinkt aannemelijk gezien de andere topics. Is dit probleem duidelijk te identificeren bijvoorbeeld door het uitlezen van de ecu?
En dan hoe herken je een goed werkend monopoint huis van de buitenkant?
Hehe, doordat er nog een goed rijdende auto omheen zit.
Dit is een zodanig veel voorkomend probleem dat ik me afvraag of je op de sloop iets bruikbaars zult vinden. Wachten tot iemand een goed lopend exemplaar sloopt vanwege bijv. schade is misschien een optie?
Ich bin ein Breaker
Misschien een stomme opmerking: Ik had pas bij De avia getankt en sinds deze tankbeurt had ik ook regelmatig geschok, inhouden en branden van het motormanagement lampje. Nu even shell Vpower erin geknald en hij draait weer als een naaimachientje. Het leek wel of ze de brandstof met kraanwater hadden aangelegd ofzo.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Misschien (een van) de bobine(s) aan het overlijden? En anders inderdaad het monopointhuis.
Er vanuit gaande overigens dat bougies en kleppen goed gesteld zijn!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Valse lucht KAN ook invloed hebben. Zeker wisselende toerentallen heb ik een keer meegemaakt. Je moet bij een goedwerkende 1400 maar eens dat rubber dopje boven op je inlaatspruitstuk lostrekken. Snapt ie er niks meer van.
Inhouden op de snelweg heb ik een keer of vijf gehad. Mijn oplossing was om heavy metal drummer te spelen op het gaspedaal. Daarna was het over. De auto verkocht aan mijn beste vriend die er al twee jaar mee rijdt en hij heeft nooit meer gezeik gehad.
Stekker op de bobine eens lostrekken en weer plaatsen, wil wel eens helpen!!
Kijk ook even in dit topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171087
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Hanzl schreef:Mmm nog een stommere vraag misschien, maar tijdens het starten blijft mijn motormangement lampje langer branden dan andere, is dit het zelfde verschijnsel als bovenstaande?
Nee dit is normaal. Niks om je zorgen over te maken.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
BX19trs schreef:Abyssion schreef:kan het niet aan je lambasonde liggen??????
Ik heb,had hetzelfde probleem van teveel heen en weer in de toeren en stilvallenNee, ik ken dit probleem en weet bijna zeker dat het monopointhuis de veroorzaker is, lambda sonde kan wel raar stationair draaien veroorzaken maar geen uitval en dat soort verschijnselen, niet bij een tu14
Emiel
En bij een koude motor prima te controleren aangezien de lambdasonde genegeerd wordt tot de motor op temperatuur is.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
BX19trs schreef:Ik denk dat je monopoint huis defect is, daar zitten twee onderdelen in die niet meer goed werken, je stationaire regelaar en de gaskleppotentiometer, dit is een defect wat wel vaker voorkomt en is op te lossen door een goed werkend monopointhuis van de sloop te regelen en die te monteren!
Succes
Emiel
Ik zou nog wel eens de multimeter er aan willen hangen. Zijn de weerstandwaarden goed, gaat de stappenmotor soepel zonder herrie en schokken, geeft de potmeter een geleidelijke weerstandstoename of gaat het met sprongen, etc.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ok dat zouden wij misschien doen, maar is dat ook te doen voor de hobby-sleutelaar zonder multimeter en de juiste meetwaarden?, ik denk het niet, dan is de gok nemen en een monopointhuis regelen, eventueel zelfs om te proberen het beste imo!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
BX19trs schreef:Ok dat zouden wij misschien doen, maar is dat ook te doen voor de hobby-sleutelaar zonder multimeter en de juiste meetwaarden?, ik denk het niet, dan is de gok nemen en een monopointhuis regelen, eventueel zelfs om te proberen het beste imo!
Emiel
De waarden staan in de vraagbaak, een multimeter kost rond 5 euro. Ik moest zelf aan de slag 2 jaar geleden en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Overigens had ik al wat kennis en ervaring in de elektrotechniek.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik zou eerst de foutcodes ( laten ) uitlezen, dan weet je zeker dat je geen dure onderdelen voor nop vervangt.
Foutcode van defecte gaskleppotentiometer is volgens mij 33.
Wat water in de tank kan nl. ook voor soortgelijke storingen zorgen!
Het heen en weer gaan van de stat. regelmotor is normaal, omdat deze het te lage motortoerental probeert te compenseren.
Foutcodes uitlezen…
Vandaag geprobeerd de foutcodes uit te lezen mbv. een kabel zoals beschreven in de vraagbaak. Het lukt niet bij de Cannes.
Geprobeerd bij een BX chiq 1.6 en daar lukte het wel. De Chiq heeft een apart geel lampje voor het motormanagement, de Cannes heeft alleen het katalysator/motormanagement lampje.
Een ander verschil is het aantal pinnen aan de diagnose stekker.
Bij de Chiq komen er twee groene draden aan, ieder naar een pin. Met de een kan het motormanagement worden uitgelezen, de ander leest iets anders uit.
Bij de Cannes een bruine en een groene draad die beide naar dezelfde pin op de stekker gaan. Wanneer een van beide is onderbroken gaat het eerder beschreven lampje niet meer branden, ook niet bij het starten. De tweede pin is er niet in de stekker.
Weet iemand of de Cannes wel op deze manier uit te lezen is, of moet ik toch naar de garage?